МВР установи нарушения при тол системата, на ход сега е прокуратурата

Според полицията има нанесена щета в особено големи размери на държавния бюджет. Само през 2021 г. АПИ е платила допълнително 30 млн. лв. за поддръжка

ГДНП изпраща в прокуратурата материали от проверка за тол системата
ГДНП изпраща в прокуратурата материали от проверка за тол системата
ГДНП изпраща в прокуратурата материали от проверка за тол системата    ©  Юлия Лазарова
ГДНП изпраща в прокуратурата материали от проверка за тол системата    ©  Юлия Лазарова
Бюлетин Легал Компас Легал Компас

Научавайте най-важното от правния свят и съдебната система всяка седмица на мейла си

Преди въвеждането на тол системата приходите от винетки за леки коли и камиони бяха 390 млн. лева на година. За миналата година е-винетките за леки коли са 271 млн. лв., а тол таксите за тежкотоварния трафик са 160 млн. лв., или общо 431 милиона. Но също така през 2021 г. Агенция "Пътна инфраструктура" е платила за допълнителна поддръжка на тола 30 млн. лв.

Сметката е повече от красноречива. След похарчените 180 млн. лв. за изграждане на тол системата не само не осигурява обещания 1 млрд. лева на година, но дори не носи повече приходи на държавата от преди. Но пък осигурява солидни постъпления за определени други субекти - посредници при продажбата на винетки и събирането на тол такси, както и такива, които обслужват самата система.

Министърът на регионалното развитие Гроздан Караджов вече назначи проверка за работата и функционирането на системата, която трябва да покаже защо постъпленията от нея са толкова малко. Днес обаче стана ясно, че и Дирекция "Национална полиция" на МВР е направила разследване по сигнал за неправомерни действия от страна на служители в Националното тол управление - държавната структура със стотици служители, която уж трябваше да управлява тола, но към момента е отговорна само за мобилните екипи с камерите (bgtoll.bg). Обект на проверката е скандално сключеният през декември 2020 г. договор с "Капш трафик солюшънс" за техническото опериране със системата срещу 141 млн. лв. с ДДС за срок от 5 години. Именно по него през 2021 г. са платени допълнителните 30 млн. лв. за поддръжка на системата.

Според МВР в хода на проверката е установено "основание за предполагаема предпоставка за нанесена щета в особено големи размери на държавния бюджет" (престъпление по чл. 220 от Наказателния кодекс). Повече подробности тук засега не са изнесени, но вероятно полицията има предвид факта, че договорът е сключен без провеждането на обществена поръчка, а с пряко договаряне, и освен това противоречи на Закона за пътищата, в който пише, че именно АПИ трябва да управлява тол системата (чл. 21, т. 20 - осъществява функциите на лице, събиращо пътни такси, оперира и управлява Електронната система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1, като управлява процесите и контролира правилното отчитане на дължимите такси и събирането им).

По-интересното е, че в рамките на проверката е констатирано и неизпълнение на самия договор от страна на изпълнителя - той не е обучил специалисти и е допускал подизпълнител да осъществява нерегламентиран, съгласно клаузите на договора, достъп до данните на системата - нарушение на чл. 319а от НК.

История на договора и детайли

През януари 2018 г. австрийската "Капш" и пътната агенция, чийто принципал по онова време беше министър Николай Нанков (ГЕРБ), сключиха договор за изграждане на системата за електронни винетки и тол такси. Тогава държавата плати на "Капш" 180 млн. лв. с ДДС и трябваше да получи напълно работеща и с пълна функционалност система. Резултатът в началото на 2020 г. обаче беше коренно различен - имаше хаос със винетките, а самите тол такси не се начисляваха, но в резултат на това се стигна до предоговаряне на условията в полза на изпълнителя.

А през декември 2020 г., без много шум и пояснения от институциите, АПИ даде оперативното управление на тол системата отново на консорциума "Капш". Всичко това се случи по договаряне без предварително обявление, т.е. без да има обявен търг, обществена дискусия или дори съобщение. За подписването на договора стана ясно от обявление на самите изпълнители на тяхната страница. По това време в управлението на агенцията бяха Георги Терзийски и Олег Асенов, (които пред "Нова телевизия" отказаха коментар по новообразуваната проверка), а министър на регионалното развитие беше Петя Аврамова (ГЕРБ).

Така вместо назначените служители в Националното тол управление и АПИ, които трябваше да се грижат за тол системата, това бе прехвърлено към австрийския консорциум срещу 141 млн. лв. за срок от 5 години. Оттогава до този момент от бюджет на пътната агенция са изплатени около 37.5 млн. лв. (за 15 месеца) на "Капш трафик солюшънс".

Изглежда сякаш държавата ще си купи два пъти тол системата от един и същ контрагент.

Мотивът, с който тогавашният управителен съвет на АПИ в лицето на Олег Асенов, обясни сключването на договора за техническо опериране, бе липсата на достатъчно добре квалифицирани IT специалисти, които да могат да работят със системата. Самото Национално тол управление обаче опроверга това твърдение и каза, че разполага с много високо квалифицирани специалисти, които сами оперират със системата.

"Капш" и в доставките на услуги

Нещата обаче не свършват дотук. Първият регистриран и подписал договор с АПИ доставчик на услуга по електронно събиране на винетни и тол такси е "Интелигентни трафик системи" (сайтът vinetki.bg). Те се договориха с пътната агенция през декември 2018 г., без това да беше официално обявено.

Според този договор ИТС получават 7% комисиона от всяка продажба на винетка или тол такса. Изпълнителният директор на дружеството Станислава Арнаудова посочи тогава за "Капитал", че връзката на дружеството с "Капш" датира още от 2012 г. под формата на партньорски договор.

А "ИТС" и до днес са доставчикът с най-голям пазарен дял в продажбите от системата. Те са реализирали 60% от всички продажби през изминалата година.

Проверките продължават

Зам.-министърът на регионалното развитие Явор Пенчев посочи, че одитът на тол системата от създадените от министър Караджов работни групи продължава. По негова информация първите резултати от нея са предоставени на Сметната палата. Министерството обаче не е подавало сигнали към разследващите органи до този момент, защото работата на двете работни групи не е приключила.

Според Пенчев не се налага и прекратяване на договора с "Капш" на този етап, защото не е установено съществено неизпълнение на задължения по договора. Ако Сметната палата или разследващите органи по проверката на МВР установят подобни нарушения, то тогава може да се пристъпи към предсрочно прекратяване на договора с "Капш трафик солюшънс". "Предсрочно прекратяване на договора би довело до сътресения в тол системата", отбеляза още зам.-министърът. Което е сигнал, че държавата и досега не може да управлява системата за събиране на пътни такси.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    scuby avatar :-(
    scuby
    • - 1
    • + 1

    Явно сега новата стратегия на така наречените управляващи е натрапят в обществото тезата, че МВР откривало нарушения на предишните, но прокуратурата не правила нищо. Добре, че тези дни прокуратурата не е в ръцете на тези измекяри и измамници от така наречената "Промяна" иначе щяхме да станем свидетели на един от най-мракобесните периоди в новата ни история :(

    Нередност?
  • 2
    nqma_zna4ka_koi avatar :-|
    nqma zna4ka koi

    Едва ли... Просто "цирк за отвличане на вниманието" придобива нови измерения, но хладилника става все по-празен. Надеждата е, че дискредитирането на политическите опоненти ще помогне, но някой беше казал, че това е предизборна мантра. Като те изберат и нещата се влошават въпреки, че си обещал реки от мед и масло, няма цирк който да прикрие това... Да не говорим за инвестиционния бум и други смехории, които статистиката вече смаза... Предстоят и другите статистики да излязат, а там няма как да се политиканства!
    Все още има кредит на доверие това правителство, но трябва да покаже и нещо реално и то скоро, а не кух "идеализъм". На това кълват само несемейни под 30, които традиционно не гласуват и "свободата" им е основен приоритет.

    Нередност?
Нов коментар