АПИ пусна нови поръчки за 2.4 млрд. лв. по стария модел, който храни пътния картел

Вместо да засили конкуренцията в сектора, агенцията ще даде много повече пари на малък кръг местни големи компании по дългосрочните договори за пътна поддръжка

Пълната поддръжката на пътищата за следващите три години ще струва 2.3 млрд. лв. според АПИ. Но агенцията счита за редно да раздаде тези пари предварително, като така ги заключи в малък брой компании
Пълната поддръжката на пътищата за следващите три години ще струва 2.3 млрд. лв. според АПИ. Но агенцията счита за редно да раздаде тези пари предварително, като така ги заключи в малък брой компании
Пълната поддръжката на пътищата за следващите три години ще струва 2.3 млрд. лв. според АПИ. Но агенцията счита за редно да раздаде тези пари предварително, като така ги заключи в малък брой компании    ©  Цветелина Белутова
Пълната поддръжката на пътищата за следващите три години ще струва 2.3 млрд. лв. според АПИ. Но агенцията счита за редно да раздаде тези пари предварително, като така ги заключи в малък брой компании    ©  Цветелина Белутова

Тази седмица беше много важна за един определен сектор. Скрит около еуфорията с подписването на Плана за възстановяване и скандалите с БНБ остана фактът, че Агенция "Пътна инфраструктура" обяви новите обществените поръчки за поддръжка на пътищата в страната. Тези дългосрочни договори, които се разпределят на регионален принцип, са любимата "хапка" за големите строители, които в годините назад ги печелеха и получаваха де факто празен чек, в който след това властта вписваше нови и нови суми.

По ирония на съдбата или по предумисъл точно в деня на обявяване на поръчките министърът на регионалното развитие Гроздан Караджов представи в парламента проект за решение за разплащане на ремонтите по старите, многократно надхвърлени договори на АПИ в регионалната комисия. Този проект първо бе приет от ресорната комисия, после предизвика скандал в управляващата коалиция и в пленарната зала, като в крайна сметка не бе гласуван и бе отложен за 8 април.

Но докато сегашните управляващи обсъждат как да платят старите задължения, подчинената на Караджов АПИ ще раздаде нова порция поръчки, които не само са направени по стария тертип, но са с нова, много по-висока стойност. Това неизбежно води след себе си въпроса дали в МРРБ изобщо има желание за промяна на модела на картела в инфраструктурното строителство.

Новите поръчки и старите грехове

Комплектът поръчки са обявени на 5 април и са за 3 години. Те включват поддръжка на автомагистралите "Хемус", "Тракия", "Струма" и "Марица", както и за пътната мрежа в шестте района за планиране - Северозападен, Северен централен район, Североизточен, Югоизточен, Южен централен и Югозападен район. Oбщaтa пpoгнoзнa cтoйнocт нa 7-тe e 2.37 млpд. лв. бeз ДДC.

Отделно от тях също на 5 април АПИ обяви и поръчка за ремонти и поддръжка на мантинели за малко над 253 млн. лв. без ДДС, също за следващите три години. Всички средства са предвидени в бюджета на пътната агенция, или иначе казано, ще бъдат финансирани от държавата.

На пръв поглед ведомството на Караджов прави нещо, което отдавна трябваше да бъде направено: обявява пълната стойност на поддръжката и ремонта на пътища в страната.

Справка на "Капитал", базирана на доклад на предишния служебен министър Виолета Комитова по времето, когато тя спря предните договори, показва, че при 490 млн. лв. индикативна стойност през 2019 г., когато поръчките са дадени, до прекратяването им през 2021 г. те вече са надхвърляли 1.34 млрд. лв. реално сертифицирани пари (виж таблицата). И това е само до средата на прогнозния срок, защото договорите трябваше да действат до 2024 г.

Тъй като тези средства не са били залагани в бюджета на АПИ, те де факто са били скрити пари, плащани с подпис на финансовия министър или премиера в края на годината извънредно. През лятото на миналата година четиригодишните договори бяха прекратени, като АПИ пусна нови седем обществени поръчки на стойност 82 млн. лв., които трябваше да стигнат до април тази година, но процедурите също бяха прекратени. За това си решение тогава агенцията се мотивира с аргумента, че съществуващите договори за извършване на поддържане на републиканските пътища са с прогнозна стойност, която e многократно надхвърлена. Последва и сигнал от 19 юли до главния прокурор от тогавашния министър на финансите Асен Василев и Виолета Комитова, която беше министър на регионалното ведомство.

Именно с този мотив вероятно сега пътната агенция е увеличила многократно стойността на поръчките още в самото начало (от МРРБ не успяха в рамките на днешния ден да отговорят на "Капитал" какво е мотивирало това).

Вместо повече фирми - повече пари

Начинът, по който са обявени новите договори, означава, че нещата не само няма да се променят, а ще се влошат.

Принципно разделянето на този тип договори на 28 областни района до голяма степен предопределя потенциалните участници. Мащабът на поръчката, изискванията и сроковете предполагат горе-долу едни и същи изпълнители. Така на практика от състезанията изпадат по-малките строителни компании, които обикновено са подизпълнители.

Нещо повече - както "Капитал" неведнъж е посочвал, а служебният кабинет миналата година публично обяви, под прикритието на "текущи ремонти" се правят основни ремонти, които иначе трябва да бъдат обявявани на отделни договори. Това е изключително удобен формат - не се правят нови поръчки, няма състезание с цени, а вече спечелилите големи фирми получават нови пари.

На някои места ситуацията е особено фрапантна - като Пазарджик (където договорът е надхвърлен 10.7 пъти) или Благоевград (3.9 пъти). За потвърждение, че парите се концентрират в едни и същи хора, в топ 5 на най-надхвърлените поръчки са Пазарджик, Пловдив и Благоевград, където изпълнителите "Европейски пътища" и "Грома холд" стигат до един и същ собственик, а в София и Варна присъстват компании на Велико Желев.

По думите на бившия министър Комитова миналата година текущите ремонти се правят "по-скъпо, с по-малък контрол и без гаранции". Мотивът "пестене на време", който винаги е даван от бившите управляващи - защото обжалването е тежък и дълъг процес - не е оправдание. То може да бъде спестено, като се правят добри поръчки с нулева възможност да бъдат обжалвани или като бъдат накарани органите да работят по-ефективно.

С други думи, ведомството на Караджов признава, че моделът е сбъркан, но вместо да го промени и да отвори за конкуренция, го оставя същия, като официализира огромните суми, които определен кръг компании могат да получат.

5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    katia_1 avatar :-|
    Rational
    • + 4

    Замислете се кои министерства се ръководят от хора на ИТН и ще разберете, че през тях минават огромни парични потоци - регионално развитие и енергетика.

    Както в АПИ, така и в БНБ нещата ще си продължат по стария порочен начин, ако кандидатът на ИТН бъде избран за гуверньор.

    Нередност?
  • 2
    lob18635382 avatar :-|
    пРезидента!
    • - 1
    • + 2

    Продължаваме подмяната ... :-)

    Нередност?
  • 3
    lob18635382 avatar :-|
    пРезидента!
    • - 3
    • + 1

    А се било крадяло много и щяхме да съдим предишните. То не бяха крясъци, то не бяха вдигнати юмруци. И кво ... нищо! Мат'риала пак го излъгаха. Този път БСП, от които се спасихме, като гласувахме за ГЕРБ. Сега пак са БСП и пак ще крадат.

    Нередност?
  • 4
    aceton avatar :-(
    асен георгиев

    промяна ли? не, подмяна и то нагла! поредните лъжливи и крадливи типове!

    Нередност?
  • 5
    sfasaf avatar :-|
    sfasaf

    До коментар [#4] от "асен георгиев":

    ИТН краде, промяната била виновна. Политическата култура на българите е под 0-та...

    Нередност?
Нов коментар