Износът е с близо една трета нагоре към февруари

Ръстът се дължи и на по-високите цени на стоките, а ефектите на войната все още не се виждат в данните

Износът отчита ръст за 13-ти пореден месец
Износът отчита ръст за 13-ти пореден месец
Износът отчита ръст за 13-ти пореден месец    ©  Георги Кожухаров
Износът отчита ръст за 13-ти пореден месец    ©  Георги Кожухаров
Бюлетин Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Българският износ през първите два месеца от годината е на стойност 12.9 млрд. лв., което е ръст от 31% спрямо същия период на 2021 г. Номинално експортът през януари и февруари е с 37% повече и в сравнение с предкризисната 2019 г. Данните обаче се основават на паричната оценка за продадените зад граница български продукти, а не на тяхното количество, затова ръстът вероятно се дължи и на по-високите цени на стоките. Трябва да се има предвид и базовият ефект - през февруари 2021 г. износът точно започва да се възстановява след спада по време на пандемията. Платформата на НСИ за детайлна информация за износа остава недостъпна в последните месеци, затова конкретни данни за обемите липсват.

Данните също така почти не обхващат ефектите от започналата в края на февруари война на Русия в Украйна. Износът на български стоки към двете страни е малко - общо за едва 2.4% от общия за 2021 г. По-сериозни последици върху експорта обаче може да окажат свиването на външното потребление в по-големите ни търговски партньори, както и нарушените вериги за доставки заради на войната.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове