Тунелът под Шипка все пак ще се строи срещу 358 млн. лв.

Решението да се върне за преработка явно е отпаднало, а строителният консорциум "Хидрострой" и "Пътинженерингстрой-Т" са потвърдили цената и са готови да подпишат

Част от причината тунелът да бъде изпълнен в сегашните срокове е, че обходът на Габрово, който е платен по европрограма, е свързан с него и е възможно финансирането за него да бъде изискано обратно
Част от причината тунелът да бъде изпълнен в сегашните срокове е, че обходът на Габрово, който е платен по европрограма, е свързан с него и е възможно финансирането за него да бъде изискано обратно
Част от причината тунелът да бъде изпълнен в сегашните срокове е, че обходът на Габрово, който е платен по европрограма, е свързан с него и е възможно финансирането за него да бъде изискано обратно    ©  Надежда Чипева
Част от причината тунелът да бъде изпълнен в сегашните срокове е, че обходът на Габрово, който е платен по европрограма, е свързан с него и е възможно финансирането за него да бъде изискано обратно    ©  Надежда Чипева

Едно от първите решения на новия министър на регионалното развитие Гроздан Караджов беше да спре проекта за тунел под Шипка, който беше на етап възлагане на строителство. "Смятам да канселирам този проект и да възложа ново проектиране с двулентов път, както е от Русе и както ще бъде надолу. Нищо не може да бъде започнато да бъде строено от утре", обяви той в началото на януари. Това заплаши да върне проекта с години назад.

В крайна сметка, оказва се, Караджов е претърпял нов катарзис на мнението си и проектът е останал на дневен ред заради опасност да не бъде загубено европейското финансиране, по което е част тунелът заедно с обхода на Габрово. Сега той е влязъл в програмата за обекти на МРРБ от ключово значение със сегашните параметри. "Проектът е необратим", заяви през уикенда зам.-министърът на регионалното развитие Деляна Иванова в Габрово.

За "Капитал" от ведомството потвърдиха отказа от идеята за разширение на пътя с две платна в посока, за което трябваше да се прави ново проектиране. Така проектът остава за техническо проектиране и строителство, където вече има избран консорциум.

Ако бъде подписан договорът с избрания изпълнител, реалното строителство може да започне още следващата година, защото преди това ще трябва да има проектиране. Очаква се подписването да стане до края на този месец.

От изявлението на заместник-министъра на регионалното развитие и благоустройството Деляна Иванова при нейното посещение в Габрово в края на миналата седмица още стана ясно, че консорциумът между фирмите "Хидрострой", "Пътни строежи - Велико Търново" и "Пътинженерингстрой-Т", който спечели поръчката за изграждането на съоръжението, е потвърдил своята ценова оферта и е предоставил всички необходими документи, предшестващи строителството. Проверка на документите от страна на Агенция пътна инфраструктура предхожда подписването на договора за изпълнение.

Кой е изпълнителят

Обединението с участници "Хидрострой", "Пътни строежи - Велико Търново" на Велико Желев и "Пътинженерингстрой-Т" на Григор Иванов беше едно от седемте обединения, участвали в процедурата, чиято прогнозна стойност беше 320 млн. лв. с ДДС, но не беше пределна, т.е. кандидатите нямаше автоматично да бъдат отстранени, ако не се вместят в нея.

Поръчката беше обявена преди цели две години, а ценовите оферти (финален етап от разглеждането на предложенията на кандидатите) бяха отворени през март 2021 г. Пътната агенция можеше след това да излезе с решение за избор на изпълнител, но се бавеше. Това се случи непосредствено преди първите парламентарни избори за 2021 г. и след това друг участник - "Трейс груп", обжалва, но жалбата беше отхвърлена.

Така цената, на която обединението взе поръчката през март 2021 г., беше 358 млн. лв. с ДДС (най-ниската предложена) и щом като сега са я потвърдили, това означава, че са готови в условията на инфлация и непрекъснато покачващи се цени на строителните материали да изпълнят дейностите по строителство на тази стойност.

Същото обединение изгради обхода на Габрово, който е предходен етап на проекта за тунела под Шипка. Там строителните дейности започнаха през 2013 г. и трябваше да приключат през 2015 г., но обходът беше завършен пет години по-късно - през 2020 г.

Стогодишна история

Идеите за тунел под връх Шипка датират буквално от миналия век. Според заданието тунелът под Шипка ще е с дължина 3.2 км, което всъщност е проект за най-дългото подобно съоръжение в страната. Целият обход обаче включва още 4 по-малки тунела - съответно 171 м, 240 м, 90 м и 290 м, 6 моста и 1 подлез.

Първото проектиране беше започнато като поръчка още в предишния програмен период през 2013 г. По-късно проектът беше разделен и първо беше изпълнен обходът на Габрово, а тунелът беше даден съвместно като проектиране и изграждане.

Сега спечелилият кандидат, който се очаква да подпише договор за изпълнение, ще има 9 месеца срок за техническо проектиране на тунела, а реалното строителството ще започне през 2023 г. "Разбира се, ще се съобразим и с всички предписания за спазване на екологичното законодателство, които получим от Министерството на околната среда и водите, заяви зам.-министър Иванова.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 2
    etp24646757 avatar :-|
    etp24646757
    • - 1
    • + 6

    За да не изгубим едни кирливи 358 млн. лева европейско финансиране ще обречем и затапим най-важната транспортна връзка между Северна и Южна България, където се концентрират и редица международни коридори, с един нескопосан полутунел и път. И ще дадем поръчката на "велики и жилави" бизнесмени (по Рашков) от гербаджийските схеми. Скандално не, ами ...
    От един истински тунел и магистрала под Шипка България би спечелила десетки пъти повече като ефект за икономиката си. Скъпи на триците, евтини на брашното! Ами по т.нар. План за възстановяване ще пропилеем милиарди с безумните до плоскоземие идеи, а тука некакви 180 млн. евро били проблем.

    Нередност?
Нов коментар