Какво споделиха три компании за бизнес климата в Бургас

Представители на сферата на ИТ, туризма и хранителния сектор за икономическия пейзаж в региона

Shutterstock    ©  Shutterstock
На 28 април 2022 г. (четвъртък) ще се проведе Среща на бизнеса в Бургас и региона, като повече информация за събитието може да откриете на сайта му. За да получите материали около събитието, да се включите онлайн или на живо и да зададете своите въпроси към участниците, може да се регистрирате на следния линк.

Koгато екипът ни започна да работи по изданието за Бургас, войната в Украйна беше започнала едва преди дни и прогнози за ефекта й върху икономиката на региона още трудно можеха да се направят. За да можем все пак да уловим настроенията в различни сектори, решихме да попитаме компании от три сфери - ИТ, туризъм и храни, как оценяват бизнес климата в областта и с какви предизвикателства се сблъскват покрай поредната криза, за да може максимално актуално да отразим икономическия пейзаж. Те ни отговориха в края на март, отчитайки актуалния развой на войната.

Цветан Смърдански, регионален мениджър на офис в Бургас, Scale Focus

Кои са привлекателните характеристики в бизнес климата в област Бургас?

Бизнес средата в Бургас се развива и бележи значителен прогрес в последните години. Все повече технологични компании отварят постоянни или временни офиси в града и региона, като Scalefocus беше първата от тях, която реши да действа в мащаб и цели да пресъздаде условията за работа на IT компаниите в столицата. Подобни инициативи, не само в IT сектора, получават силна подкрепа от общината и влияят положително на развитието на местната икономика. Допълнителен фактор, който привлича квалифицирани специалисти към града и региона, е благоприятната среда, която създава условия за постигане на добър баланс между личен и професионален живот.

Какво ви липсва или бихте променили в бизнес средата в региона на Бургас, каква препоръка бихте дали на националната или местната власт?

От ключово значение за развитие на бизнеса е не само намирането на опитни професионалисти, но и обучението на квалифицирани специалисти. Гимназиите в града предлагат качествено средно образование, но висшето образование в Бургас все още не е предпочитаният избор на завършващите с отличие гимназисти, които се насочват предимно към университетите в София, Пловдив и Варна. За да се измени тази тенденция, смятам, че са нужни, първо, промени в учебната програма на университетите, за да пасва на съвременните бизнес нужди, второ, по-добро популяризиране на самите учебни заведения, модерната им учебна база и възможностите, които предоставят, и трето - повече активно участие от страна на бизнеса в учебните процеси.

Именно по тази причина Scalefocus активно си партнира с гимназии и университети в града, като води стажове, обучения и създава инициативи, насочени към повишаване квалификацията на бъдещи млади професионалисти. В Бургас стартирахме и първата "Scalefocus академия" през 2019 г. като безплатна образователна инициатива, която цели да дава практически знания и умения на хора без професионален опит в IT сферата.

Какви последствия очаквате във вашия сектор и конкретно за вашия бизнес вследствие на войната в Украйна?

Ситуацията в Украйна е една трагедия за човешкия род и нашето съвремие, което предизвиква сериозно разместване и в технологичния сектор. IT специалистите, които напускат Украйна и Русия и търсят временно или постоянно установяване в България, могат да компенсират част от недостига на квалифицирани кадри в сектора у нас, ако се създадат административните условия това да се случи. От друга страна, конфликтът предизвика пренареждане на бизнеса, като много технологични компании преместват развойните си центрове или технологичните си проекти от Украйна и Русия към България. Очакванията ми не са за голям ръст, тъй като непосредствената ни близост до конфликта е силно рисков фактор, заради който при едно разрастване на военните действия ще се окажем в среда, несъвместима с ефективното развитие на бизнес.
Елена Иванова, собственик на хотелски комплекс "Амфора" и хотел "Империал" в кк Слънчев бряг, зам.- председател на Съюза на собствениците в Слънчев бряг

Кои са привлекателните характеристики в бизнес климата в област Бургас?

Туризмът е специфичен бизнес, който е от ключово значение за черноморския регион в нашата страна. За почти половината от общините на територията на Бургаска област този отрасъл е основен и като такъв той има подобаващо място както в областната стратегия за развитие на региона, така и в стратегиите на съответните общини.

Област Бургас като цяло има стратегическо географско положение - логистична и търговска инфраструктура, добре развит транспорт, логистични фирми, бизнес центрове и хотелска база, богато природно и културно наследство. Това, което отличава областта от другите региони, е, че на нейна територия се намира най-големият черноморски туристически комплекс - Слънчев бряг.

Какво ви липсва или бихте променили в бизнес средата в региона на Бургас? Каква препоръка бихте дали на национална или местна власт?

От 2020 г. и туризмът, и другите сектори в икономиката ни са изправени пред безпрецедентни до този момент условия и обстоятелства. Световната пандемия от Ковид-19 буквално помете нашия бизнес. Новите форсмажорни условия налагаха бързи действия и непопулярни до този момент решения.

И както се казва, "злото никога не идва само". Сега отново всички сме изправени пред още по-голямо и тежко предизвикателство - войната в Украйна. Каквито и затруднения да изпитва държавата ни по отношение на всички икономически отрасли, не трябва да "неглижира" туризма - каквото е общото усещане. Известно е, че той осигурява хиляди работни места и рекламира имиджа на България пред света. Конкретно за бургаския регион има още какво да се желае по отношение на изграждането на пътната инфраструктура, работа по запазването на чисти води, чист въздух, чиста природа и Черно море, да направим бизнеса по-конкурентен и иновативен и най-вече да се обърне сериозно внимание на Слънчев бряг, защото повече от 20 години говорим за проблемите на комплекса, които са специфични, и досега те все още не са решени. Тук задължително следва да си взаимодействат местната и централната власт.

Какви последствия очаквате във вашия сектор и конкретно за вашия бизнес вследствие на войната в Украйна?

За съжаление нищо оптимистично не може да се каже на този етап по отношение на очакванията за летния сезон по Черноморието ни. Разбира се, всички искаме тази война да спре, но изходът все още не е ясен. Повечето специалисти от бранша прогнозират, че летният сезон през 2022 г. ще е дори по-слаб от този през 2020 г., когато пандемията блокира пътуванията по целия свят. Ясно е, че за това лято изгубихме туристите от Русия, Украйна, Беларус и отчасти Молдова. Записвания в момента няма. Започнаха и анулациите, особено от германски и английски туроператори. Засегнат е не само морският, но и културният туризъм. Дестинацията ни е считана за рискова. Много е важно на институционално ниво да се обяви, че въпреки общата ни морска граница с Украйна ние сме далече от бойните действия и България е сигурна и спокойна страна. За тази цел могат да се поканят експедиенти - журналисти и туроператори от други държави, да дойдат у нас и да се уверят, че спокойно може да се пътува. От друга страна, е важно да се наблегне на туристите от съседните на нас държави - Румъния, Сърбия, Северна Македония и т.н., но тук се срещаме с друга пречка, която ни прави неконкурентоспособни - изискването за PSR тест за неваксинираните туристи. И това лято ще се разчита много на българите да планират почивката си у нас. И тук обаче са налице много трудности - високите цени на тока, на горивата, на хранителните продукти и инфлацията като цяло създават притеснение и несигурност у българския потребител. Хората се притесняват да планират почивките си и в повечето случаи го правят в последния момент.

Като прибавим и другите, вътрешни нерешени проблеми в родния ни туризъм от години, свързани с недобрата законова и нормативна база, с липсата на кадри, инфраструктурните проблеми и слабата ни рекламна стратегия, общата картина е по-скоро песимистична на този етап.
Ивайло Русинов, изпълнителен директор на "Алмар сийфуд" и на "Атлантик", изградила рибното тържище в Бургас; член на борда на директорите на предприятията в Созопол и Варна "Делта индъстри" и "Пасифик стар"

Кои са привлекателните характеристики в бизнес климата в област Бургас?

Срaвнително добрата инфраструктура и все още евтината работна ръка. Това, което имам предвид, е, че инфраструктурата в града се оправи в последните години. А относително евтина работна ръка все още може да се намери в региона - по Странджа, Руенско, не толкова конкретно за Бургас.

Какво ви липсва или бихте променили в бизнес средата в региона на Бургас, каква препоръка бихте дали на националната или местната власт?

Препоръчвам и бих искал да се промени [следното]: намаляване на администрацията и бюрокрацията чрез електронни услуги; стимулиране на стартъп бизнеси чрез освобождаване/намаляване на данъчната тежест; намаляване на ДДС за хранителни продукти и лекарства.

Какви последствия очаквате във вашия сектор и конкретно за вашия бизнес вследствие на войната в Украйна?

Очаквам да се повиши консумацията на риба и рибни продукти, тъй като в Украйна има такава култура. Очаквам и да можем да привлечем желаещи да работят в хранителния сектор - тесни специалисти, а не толкова неквалифицирана работна ръка.
Все още няма коментари
Нов коментар