Българите свиват потреблението си заради високата инфлация

Над 80% се чувстват силно засегнати от ръста на цените, промоциите стават предпочитани, показва проучване на "Прагматика"

Хората ограничават покупките на зеленчуци и месо, а част от тях спират и потреблението на риба и колбаси
Хората ограничават покупките на зеленчуци и месо, а част от тях спират и потреблението на риба и колбаси
Хората ограничават покупките на зеленчуци и месо, а част от тях спират и потреблението на риба и колбаси    ©  Цветелина Белутова
Хората ограничават покупките на зеленчуци и месо, а част от тях спират и потреблението на риба и колбаси    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Няма българин, който да не е усетил повишението на цените през последните месеци, а 83% от тях се чувстват силно засегнати. Това показва проучване на агенция "Прагматика", проведено в края на април сред 600 души в трудоспособна възраст. То е основно за потреблението на бързооборотни стоки.

Годишната инфлация през март достигна 12.4% по данни на НСИ, но усещането е, че тя продължава да се повишава и в момента. Повечето икономически прогнози също залагат на двуцифрено увеличение на потребителските цени през тази година.

Цените на отделни стоки и услуги обаче нараснаха много повече - официално при горивата поскъпването е с над 40%, огромен ръст има и при цените на тока за бизнеса. Именно поскъпването на електричеството е основна причина за увеличението на цените според 80% от потребителите, показва проучването на "Прагматика", 76% посочват войната в Украйна като водеща причина, а 74% - поскъпването на горивата. COVID-19 пандемията се посочва като причина за инфлацията от едва 33% от потребителите.

Всичко това води и до промяна в навиците на хората - те просто спират да потребяват определени продукти и услуги или да свиват потреблението им. Друга тенденция е да се купуват все повече продукти на промоция - това са направили 85% от анкетираните в проучването.

Най-голямо увеличение в търсене на промоции има при плодовете и зеленчуците (53%), млечните продукти (54%), колбаси (55%), захарни изделия (54%) и алкохолни напитки (52%). За същите тези категории потребителите осезаемо са намалили потреблението си през последните месеци, а при някои категории се наблюдава и изцяло спиране на потреблението - например 14% са спрели да купуват колбаси, 14% риба, показва още проучването.

Свиването на потреблението не е добър индикатор за бизнеса, тъй като забавя икономиката. Затова и се множат предупрежденията за риск от стагфлация - опасна комбинация от висока инфлация и анемичен растеж, а в още по-тежкия случаи дори и с рецесия.