Пътните договори на АПИ: над 80% от възложеното, или 2.5 млрд. лв., са незаконни

Докладът на МРРБ и МФ за договорите излезе, ДНСК сега ще проверява всички обекти и претенциите на фирмите по тях

Проверени са над 900 възлагания в цялата страна, като огромна част от тях са основни ремонти или реконструкции
Проверени са над 900 възлагания в цялата страна, като огромна част от тях са основни ремонти или реконструкции
Проверени са над 900 възлагания в цялата страна, като огромна част от тях са основни ремонти или реконструкции    ©  Nadezhda Chipeva
Проверени са над 900 възлагания в цялата страна, като огромна част от тях са основни ремонти или реконструкции    ©  Nadezhda Chipeva
Темата накратко
  • АПИ е създала система за договаряне и разплащане "на тъмно", без надзор и контрол
  • Проверка на ДНСК ще реши кои от тези строежи за 2.5 млрд. лв ще могат да получат плащания
  • Гроздан Караджов обвини "Продължаваме промяната", че лъжат, според Асен Василев плащания могат да се случат само след санкция на парламента

Огромна част от парите, които държавата дължи на пътните компании по договорите за поддържане на пътищата в страната, са договорени незаконосъобразно. Това е заключението на специалната комисия между Министерство на регионалното развитие и благоустройството и Министерство на финансите, която трябваше да провери т.нар. "Златни договори" на АПИ, заради които пътните компании протестират вече две години, а регионалният министър Гроздан Караджов подаде оставка.

Премиерът Кирил Петков пръв в сряда съобщи за заключенията на дългоочаквания доклад, като посочи, че "два и половина милиарда лева са искани за незаконни строежи, които е трябвало да бъдат платени през увеличението на бюджета на МРРБ".

Според заключенията на комисията, която е прегледала общо 34 пътни договора, и над 900 задания по тях, почти 80% от всичко възложено е неотговарящо на условията на самите поръчки. Това означава, че от общо 3.1 млрд. лв възложени по договорите, почти 2.5 млрд. лв. са възложени незаконосъобразно.

Докладът на комисията обаче не посочва какво трябва да се плати, на кого, и което е по-важно: какво да не се плати. Това значи, че няколкото пътностроителни компании, които са овладели сектора и които чакат нови плащания до 30 юни, както беше предложено в парламентарно решение от пролетта, няма да получат такива. Това потвърди и финансовият министър Асен Василев, според когото преди да се случи каквото и да е плащане, ДНСК трябва да направи проверки, а парламентът да узакони строежите. Караджов вече съобщи, че е възложил на строителния контрол да влезе на проверка.

След дълги протести, държавата вече плати 600 милиона лева по тези договори, а сега предложението на Гроздан Караджов беше да се заложат за плащане и останалите 600 милиона от първоначалния транш. В искането му до министерство на финансите, след което той си подаде оставката, се говори за поемане на плащанията по още 1.2 млрд. лв по вече започнати и недовършени дейности. Самият Караджов обвини премиера в "лъжа", като каза че не той, а решението на Народното събрание иска плащането на парите.

Исторически предложението беше на Караджов, а от "Продължаваме промяната" го редактираха.

Какво откри комисията

Обхванати от проверката са били договорите за пътно поддържане на 28 области в страната, които се дават веднъж на 5 години и които дават на абонаментен принцип пътищата в дадена област на един консорциум. Освен тях, са проверени и договорите за поддръжка на автомагистралите.

Общо има възложени над 900 дейности. Проверката е била дали съответното задание кореспондира с вида на договора, т.е. дали е нарушен закона за обществените поръчки. Като неотговарящи на условията са преценени всички основни ремонти, реконструкции на пътища или изцяло ново строителство.

Почти 80% от всичко възложено по тези договори попада под тези условия - т.е. не отговаря на заданието на самия договор. Това означава, че от общо 3.1 млрд. лв. възложени по договорите, почти 2.5 млрд. лв. са възложени незаконно.

Най-висок е процентът във Варна, Търговище, Ловеч, Пазарджик и Ямбол, където варира между 97 и 99%. Като цяло обаче, с изключение на Габрово, Добрич, Кюстендил и Сливен, във всички останали области процентът е над 70, а в повечето - над 90% (виж таблицата).

Само по пет от договорите не е допуснато отклонение - това са Русе, Силистра, Кърджали, договорът за АМ "Марица" и за "Тракия" от Бургас до Ямбол.

Проблем със законите и проблем с надзора

Показателно е, че комисията от две ведомства е събирала месец и половина само договорите и таблиците към тях, като е посочено, че не всички са налични. Това говори доста за нивото на организация и потайност на тези договори.

Едно от съществените отклонения, които са регистрирани, е фактът че по много от тези задания има технологични проекти, които не са внесени по реда на закона и нямат разрешително за строеж.

Заключението на комисията е, че има проблем със закона, който усложнява изключително много ремонтите - "често, за да се стигне до реалното извършване на основен ремонт, реконструкция или нов строеж, са необходими 5-10 години за снабдяване с книжа и процедури по ЗОП". Подобни срокове, според нея, са неоправдани и има нужда от промяна в законите.

Но АПИ се е възползвала изключително много от това, като според групата е било обичайна многогодишна практика да се приемат договори, по които няма издадени или одобрени документи по реда на ЗУТ. Над АПИ де факто е нямало почти никакъв контрол, като ДНСК е с намален състав и разводнени функции.

Резултатът, освен очевидно незаконни строежи, които се намират по средата, са и завишени цени, разходни норми и необосновано високи допълнителни разходи.

Например, само проектирането на ремонта на "Тракия" от преди две години е струвало почти милион. Това означава цена от 15 хил. лева на километър, като е предвиден над 40 хиляди часа проектантски труд - за ремонт на съществуваща магистрала, а не изграждане на нова.

Нов раздор

Логично, излизането на очаквания доклад предизвика нови спорове в клатещия се кабинет.

"Лъжа е, че искам да се плаща по тези договори. Кирил Петков поиска да платим тези 600 млн. лв., аз исках да не плащаме и първите 600 млн. преди проверката", заяви самият Караджов на спешна пресконференция, два часа преди свиканата от министъра на финансите Асен Василев. Той заяви, че Василев вероятно "ще говори лъжи".

"Аз искам единствено да се изпълни решението на Народното събрание. Трябва да се продължи с проверките и да се чуе там какво ще се реши", каза Караджов.

Василев от своя страна посочи, че в решението се казва, че какво ще се плати, ще се реши след проверката. Оттук нататък предстои ДНСК да провери всеки обект, АДФИ също ще влезе в тях, а документите ще бъдат пратени на прокуратурата. Ако се открие, че даден строеж отговаря на заданията, ще трябва да бъде приет специален закон за търпимост, който да позволи разплащането по него, е мнението на финансовото министерство.

В решението се казва, че останалите суми се изплащат след приключването на проверката. Но в доклада на самата комисия се казва, че трябва да се състави нова такава, която да се занимае конкретно с въпроса за остойностяването.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    scuby avatar :-(
    scuby
    • - 7
    • + 2

    Дайте и позицията на Гроздан Караджов след това иначе е поредната ви манипулативна статия! До кога тези ще отвличат вниманието с строителството на инфраструктурата у нас при всяка криза в правителството??
    Нямат пари и са толква некадърни, че не могат да изкарат средства за 1 км нов път и се чудят какво да измислят, за да не платят на пътните фирми. Ако мислите, че като ги наричате крадци и крадливи фирми нещо добро ще ви донесе много се лъжете. Залъгвате обществото от година, че предишните крали от парите за пътища, цялата кампания си изнесохте с тази опорка. До кога кризисна пропаганда по тези тема?

    Нередност?
  • 2
    dobadoba avatar :-|
    dobadoba
    • + 4

    И като са незаконни защо се заплащат?
    Не е ли редно подписалите договорите да се пратят в затвора?..

    Нередност?
Нов коментар