Ръстът на износа се ускорява до 39% към май

По-бързо се увеличава експортът към страните от ЕС, а за добрите резултати допринасят високите цени

Енергийните ресурси остават най-продаваната група към страни извън ЕС, като стойността им почти се е утроила на годишна база.
Енергийните ресурси остават най-продаваната група към страни извън ЕС, като стойността им почти се е утроила на годишна база.
Енергийните ресурси остават най-продаваната група към страни извън ЕС, като стойността им почти се е утроила на годишна база.    ©  Надежда Чипева
Енергийните ресурси остават най-продаваната група към страни извън ЕС, като стойността им почти се е утроила на годишна база.    ©  Надежда Чипева
Бюлетин Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Износът на българска продукция продължава да се ускорява и към май отчита ръст от 39% на годишна база, а стойността на продадените зад граница стоки достига над 37 млрд. лв., показват предварителни данни на националната статистика. През първите пет месеца експортът номинално е с 57% нагоре и спрямо предкризисната 2019 г. По-голямата част от увеличението е към страните от ЕС.

Трябва да се има предвид, че данните отразяват не количествата на продадените стоки, а тяхната парична стойност, така че за добрите резултати до голяма степен допринасят и по-високите цени. Точни данни за обемите липсват поради продължаваща през последните месеци актуализация на системата на НСИ за външната търговия. Индексите на цените за износ през първото тримесечие обаче показват поскъпване във всички категории продукти.

Рекорден месец

Само в рамките на май реализираната навън българска продукция е за 8.3 млрд. лв., което е най-високата месечна стойност за последните поне 2 години. Тя съответства на ръст от 61% на годишна база, който също е рекорден. Това е 16-ият пореден месец на увеличение след спада в разгара на ковид пандемията, така че високите стойности вече не са за сметка на базов ефект.

Поскъпването засега продължава да има по-скоро положителен ефект върху резултатите на българските експортно ориентираните фирми. Една част от печелившите са износителите на енергийни продукти, друга - производителите на олио. И при двете стокови групи статистиката отчита двойно и тройни ръстове на изнесените стоки в номинално изражение спрямо май и април 2021 г.

Ръстът към трети страни - основно от енергия

Продадената извън ЕС българска продукция от началото на годината до май достига 11.7 млрд. лв. и е с близо 30% нагоре на годишна база, показват данните на НСИ. Основни търговски партньори за периода са Турция, Сърбия и САЩ, които са дестинация за една трета от изнесените за трети страни български стоки. На четвърто място се изкачва Република Северна Македония, като стойността на продадената там продукция е с две трети нагоре на годишна база. Основната причина е по-скъпата електрическа енергия, която изнасяме за съседната държава. Значително расте и износът към Сърбия. Експортът към Китай пък се е свил почти наполовина спрямо миналата година и страната изпада от топ 3.

Енергийните ресурси остават най-продаваната група продукти извън ЕС, като стойността им почти се е утроила. Тук влизат нефт, газ, въглища и електроенергия.Те допринася с близо 17 пункта от общите 30% ръст. Именно в тази категория се забелязва и значително поскъпване - с 68% нагоре през първото тримесечие спрямо средните цени за миналата година, а при изнесената електроенергия поскъпването е над 125%.

За ръста на износа към трети страни допринасят още храните, химичните вещества и машините. След енергийните ресурси с най-висок ръст са естествените мазнини, чието увеличение е над 170% на годишна база и също до голяма степен се дължи на високите цени. Групата на разнообразните готови продукти, където влизат оръжията и боеприпасите наред с мебели, осветителни тела, облекла, обувки и др., расте с едва 5.7% към май.

Износът към ЕС тегли общото увеличение

През първите пет месеца на европейските пазари е реализирана българска продукция за 25.4 млрд. лв., или с 44% нагоре на годишна база. Така към май 29 от общите 39% ръст се дължат на експорта към европейския пазар.

По-подробна информация за търговията с ЕС НСИ предоставя с месец назад. Данните показват, че тази година до април основни търговски партньори на България са Германия, Румъния и Италия, където се изнася близо половината от предназначената за ЕС българска продукция.

През първите четири месеца най-голям е делът на продадените в съюза артикули от разнообразни материали като кожа, текстил, хартия, метали и др. Именно тази групата най-силно дърпа общото увеличение - с 11 пункта. За ръста допринасят още енергийните суровини, чиято стойност е над 3 пъти нагоре спрямо 2021 г., както и химичните вещества. Продажбите на "разнообразни готови продукти", където влизат и оръжията заедно с широк набор други стоки, заемат едва 4 пр. пункта от общия ръст.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    ss avatar :-P
    SS

    Най вече ток ...

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал