Правителството върна общинския списък за 420 млн. лв. на Гроздан Караджов

Парите от бюджета на МРРБ трябва да финансират проекти на местно ниво, но кабинетът не е съгласен с избора на министерството и иска нов подбор

Министърът в оставка беше обявил специална схема за финансиране на общински проекти, но няма яснота как са избрани тези в списъка с одобрените
Министърът в оставка беше обявил специална схема за финансиране на общински проекти, но няма яснота как са избрани тези в списъка с одобрените
Министърът в оставка беше обявил специална схема за финансиране на общински проекти, но няма яснота как са избрани тези в списъка с одобрените    ©  Велко Ангелов
Министърът в оставка беше обявил специална схема за финансиране на общински проекти, но няма яснота как са избрани тези в списъка с одобрените    ©  Велко Ангелов
Темата накратко
  • В списъка имаше 62 пътни и 108 водни проекта
  • Няма яснота как са подбрани проектите и няма публично известни критерии, по които са подредени
  • Ще има нов разширен списък, за да стигнат парите от бюджета до повече общини


Благодарим Ви, че чететете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Темата накратко
  • В списъка имаше 62 пътни и 108 водни проекта
  • Няма яснота как са подбрани проектите и няма публично известни критерии, по които са подредени
  • Ще има нов разширен списък, за да стигнат парите от бюджета до повече общини

Парите за общините винаги са били ябълката на раздора. Основната причина е, че повечето общини в България така или иначе имат малко пари, а за капиталови ремонти - почти никакви. Това се оправя по три начина - или като се вдигнат приходите на общините (било то през данък, или друг начин), или като се отпускат на избрани "на подпис", както правеха Владислав Горанов и Бойко Борисов, или като се обяви нов инструмент за финансиране. Последното е правено няколко пъти, както при ГЕРБ, така и при кабинета "Орешарски", но винаги е приключвало със скандали за начина, по който се избират проектите.

Последният опит е на министъра на регионалното развитие в оставка Гроздан Караджов, който тръгна със заявката, че ще предостави фонд за общините в размер на 1 млрд. лв. После, по време на фаталната първа (и оказала се последна) среща на Кирил Петков с представители на Националното сдружение на общините в началото на миналия месец, се оказа, че от обещания милиард ще има по-малко от половината.

Буквално ден по-късно Караджов и Петков се скараха публично за бюджета на МРРБ, което, разбира се, беше началният изстрел на атаката срещу правителството и доведе до свалянето му.

Сега, във финален жест начело на регионалното министерство, Караджов пусна окончателния списък с одобрените общински проекти по този фонд. Те възлизат на 419 млн. лв и са групирани най-общо в две сфери - пътно и водно строителство. Тази сряда, МС е отхвърлило предложението на регионалния министър, потвърдиха два независими източника пред "Капитал".

Това, което не става ясно нито от приложения списък, нито от входирания за обсъждане в Министерски съвет доклад, е как е станало това класиране, на какъв принцип са одобрени общините и кои са фирмите, които вече имат сключен договор за изпълнение на тези обекти. Наличието на готов проект и избран изпълнител за строителството бяха водещите критерии, посочени в обявлението за набиране на заявления.

Караджов има парите в бюджета си, но не може да ги изхарчи еднолично, тъй като Петков още миналия месец му наложи своеобразен запор с две заповеди, които отнемат правото на МРРБ да се разпорежда с разходи над 900 хил. лв.

Според източниците, парите за общините ще бъдат раздадени, но по друг списък, който ще стане ясен в следващите дни. Той ще бъде разширен и ще включва повече местни проекти, обхващащи повече население и вероятно ще бъде за повече пари.

Какво казва докладът

Документът беше публикуван на страницата на ведомството тази седмица и съдържа в себе си нещо като списък с одобрените за финансиране общини и техните проекти. Тъй като той е лошо сканиран PDF на таблица, е трудно да се направи каквото и да класиране или обработка на данните от него (защо няма пусната отделно таблица с проектите, където да може да се ползват тези данни, не е ясно).

Това, което става ясно от него е, че той е внесен за одобрение в следствие на поетия ангажимент от страна на Караджов към Националното сдружение на общините от февруари месец, както и във връзка с обявеното през май месец набиране на заявления от общинските администрации за кандидатстване за финансиране към МРРБ за разпределение на ресурс от 500 млн. лв. от МРРБ.

"Предложени за финансиране са 108 ВиК обекта в цялата страна. Някои от тях са в населени места, които от години имат проблеми с водоснабдяването заради стари тръби, чести аварии и загуби на вода, а за финансиране са класирани 62 общински пътя", се казва в съобщението на МРРБ за медиите. Пътната част възлиза на 252 млн. лв, а ВиК - малко на 209 млн. лв.

Освен тези цифри, докладът още казва, че постъпилите проектни предложения многократно надвишават определения бюджет, което обаче само по себе си не е новина, защото подадените заявления надхвърлиха стойността от 3 млрд. лв. още преди края на срока за кандидатстване.

Какво не казва

Общините са в изключително разкрачена позиция в последните две години. От една страна, приключиха старите програми, а новите не са започнали. С падането на кабинета "Борисов" спря и раздаването на пари на избраници. Пандемията и инфлацията удариха сериозно разходната и приходната част на общинските бюджети.

Някои от обектите са започнали преди повече от две години и не са завършени поради липса на финансиране.

Инициативата на Караджов обаче тръгна с обещанието този път всичко да е прозрачно и подредено. С една страница мотиви не се внася никаква яснота за начина на приоритизиране, методиката и критериите за оценка и класиране на спечелилите общини. "Самите обекти са избрани на база критерии, утвърдени от министъра", е единственото, което се уточнява в доклада.

Едно от изискванията необходими за одобрение на проекта на етап подаване на заявление беше обектът да има готов проект и избран изпълнител за строителните дейности. Никъде обаче в доклада на министър Караджов няма оповестени данни кои са изпълнителите по подбраните в класацията общини. В отговор за "Капитал" от ведомството по този въпрос поясниха, че "МРРБ се интересува единствено от това дали за съответния проект има сключен договор след надлежно приключили процедури по закон. МРРБ категорично не се интересува с кой изпълнител е сключен договорът. МРРБ няма никакво отношение към обществените поръчки, проведени от общините, за които те носят изцяло отговорност".

Това противоречи както на информацията в самите списъци, където е посочено, че има процедури където тепърва ще се избират изпълнители, така и на бърза проверка на места, където пише "Договор СМР", но такъв явно няма. Например, село Момчиловци в община Смолян ще получи 5.4 млн. лв за ВиК мрежа, но на страницата на общината тази процедура още набира кандидати - до средата на август. Поръчка за канализацията на град Земен в община Перник (5 млн.лв) пък въобще не се появява в регистъра на Агенцията за обществени поръчки.

Според предварителната информация приоритет трябваше да имат обекти, които са в по-тежко състояние. Но в оповестения доклад липсва информация как е било установено това.

"Капитал" постави въпроси относно извършеното класиране, участниците в етапа на оценка, методиката и критериите за получените резултати, в отговор на които от МРРБ посочиха единствено, че при оценката е даден приоритет и на "състоянието на пътното трасе/път, засегнати и застрашени съоръжения в обхвата на пътното трасе или пътя, осигуряване на единствен достъп до населено място и единствен достъп до социална инфраструктура, дали общината през последните 5 години е подпомагана относно рехабилитация/ремонт на общинска пътна инфраструктура".

"Целта е финансиране приоритетно да получат тези проекти, които могат да започнат веднага да се изпълняват, а не тепърва да се провеждат процедури по ЗОП, за които не е ясно дали ще успеят да приключат в рамките на тази година", отговарят още от министерството.

Общините, които се надяват

От получените отговори стана ясно, че критериите са "представени публично на Национално сдружение на общините (НСОРБ), които са взели и участие в събирането на проектите", но не и в тяхната оценка. Това потвърди и в разговор за "Капитал", Силвия Георгиева - изпълнителен директор на Националното сдружение на общините. "Не мога да коментирам тези резултати. Не е от компетенцията и не беше задача на сдружението да прави такъв анализ", коментира Георгиева.

"Ние събрахме информация от общините за проектна готовност по отношение на ремонт на общинската пътна мрежа в рамките на две седмици през февруари и я предоставихме на МРРБ", посочи Георгиева. На онзи етап сдружението е съблюдавало за наличие на готови технически проекти, издадено разрешително за строеж и избран изпълнител.

"Обработихме данни от 159 общини за общо 403 пътни отсечки", уточни Силвия Георгиева. ВиК обектите изобщо не са били включени в проучването и събирането на данни от НСОРБ, за тях данни е събирало самото министерство. "Ние не сме орган, който може да прецени годността на техническата документация", допълни още изпълнителната директорка. Според нея пълнотата и годността на документацията, както и приоритизирането на обектите е дейност, която е извършена изцяло от МРРБ.

"За нас като сдружение, което представлява всички 265 общини най-важно е събраната информация, която ние сме предоставили да се използва за цялостно или частично финансиране на колкото може повече обекти", добави Георгиева.

Все още няма коментари
Нов коментар