Играта с парите на общините: одобрени са 400 млн. лв. за 193 общини през тази година

Сблъсъкът на Асен Василев и Гроздан Караджов завърши с пращането на орязан списък при служебния регионален министър

Напрежението между Кирил Петков и Гроздан Караджов многократно ескалира до последния ден на кабинета. Всеки път причината бяха пари за пътно строителство, включително в списъка с общински проекти
Напрежението между Кирил Петков и Гроздан Караджов многократно ескалира до последния ден на кабинета. Всеки път причината бяха пари за пътно строителство, включително в списъка с общински проекти
Напрежението между Кирил Петков и Гроздан Караджов многократно ескалира до последния ден на кабинета. Всеки път причината бяха пари за пътно строителство, включително в списъка с общински проекти    ©  Цветелина Белутова
Напрежението между Кирил Петков и Гроздан Караджов многократно ескалира до последния ден на кабинета. Всеки път причината бяха пари за пътно строителство, включително в списъка с общински проекти    ©  Цветелина Белутова
Темата накратко
  • Министерският съвет драстично промени списъка с общински проекти, който МРРБ предложи за субсидиране с държавни средства.
  • Финансирането в окончателния вариант обхваща 74% от общините в България и 87% от населението на страната.
  • Малко над половината от общата стойност отива за реконструкция на общински пътища, а 40% - за ВиК инфраструктура.

Когато вече бившият премиер Кирил Петков се срещна с кметовете на общини в началото на юни, той беше категоричен - "няма ваши и наши". До него тогава стоеше министърът на регионалното развитие Гроздан Караджов.

Само месец и половина по-късно стана ясно, че наши и ваши има, а битката за парите за общините се оказа последната между Караджов и "Продължаваме промяната".

В последния си работен ден правителството на Петков одобри списък с водни и пътни проекти за субсидиране с държавни средства от Министерството на регионалното развитие и благоустройството. Този списък беше прехвърлян няколко пъти между МРРБ и Министерството на финансите. Първо хората на Караджов го изготвиха по неясни критерии и в силно ограничен вид - 170 проекта. После Кирил Петков създаде междуведомствена група, която разшири обектите и вкара в него над 300 проекта на 193 общини. После МРРБ отново го взе, изхвърли част от новите, вкара част от старите и допълни наново списъка. В крайна сметка той набъбна до 297 обекта и 234 общини - почти всички в България.

Тази седмица обаче последната дума се оказа на Асен Василев. Приетият в окончателен вид списък от Министерския съвет връща топката назад към предпоследния вариант, в който пари ще получат 196 общини и 302 проекта.

С този удар в последния момент се отне възможността на Караджов да вземе решението, защото оттук нататък то ще е в ръцете на служебния министър на регионалното развитие Иван Шишков, който ще трябва да подпише разпределението.

Повече, по-евтини, платени сега

Играта между двете министерства се състоя на няколко етапа. Първо, беше ясно, че само МРРБ може да потвърди списъка, тъй като парите излизат от неговия бюджет. Второ, самото министерство обаче не можеше да вземе самостоятелно решението, тъй като всеки разход над 900 хил. лева трябва да мине през МС заради заповед на Кирил Петков. И трето, двете министерства очевидно се дебнеха - регионалното, за да прокара собствения си списък, а финансите - за да го спрат.

В предложението на Караджов общата стойност на финансираните проекти възлизаше на 827 млн. лв. - далеч над наличните в бюджета 400 млн. лв. За да оправдае този разход, екипът му беше посочил, че всички проекти ще се финансират 50% тази година и ще търсят другото финансиране от евентуален нов общински фонд в МРРБ догодина. Така за плащане през годината оставаха 413 млн. лв.

В окончателния вариант, одобрен с постановлението на МС, средното ниво на финансиране за тази година е между 70 и 80%, като много от проектите ще бъдат финансирани 100%. За сметка на това общата сума за годината е по-малка - 398 млн. лв., както и общата стойност за целия ангажимент - 581 млн. лв.

Това се дължи на изхвърлянето на много от големите проекти, предимно за пътища, и оставянето на по-малки. Така въпреки близкия общ брой на обектите в двата списъка те се припокриват едва 50%.

Поредният фронт на битката със строителите

Например при сравнение в двата списъка се вижда, че в топ 10 на най-големите проекти при Караджов са били само големи общински пътища на обща стойност 111 млн. лв., докато сега са вътрешни улици и канализация за около 87 млн.

Промените, за някои малки общини особено, са осезаеми.

Така например община Априлци беше общината с най-много пари на глава от населението (3294 лв./човек) с два проекта на обща стойност близо 9 млн. лв. (приблизително равни на годишния ѝ бюджет). Във финалния вариант на документа средствата, които общината ще получи, са почти три пъти по-малко, или 1254 лв./човек. Това се дължи на махането на проект за ремонт на общински път за почти 6 млн. лв., който този месец е получил оферти и предстои избирането на изпълнител. На негово място е избран друг, значително по-евтин проект за реконструкция на водопроводна мрежа.

По същия начин се променят нещата и за другите 4 общини, които щяха да са най-облагодетелствани от списъка на МРРБ - във всички тях са премахнати скъпоструващите проекти, свързани с реконструкцията на общински пътища, и на тяхно място са сложени други, избрани от МФ.

Като цяло финалният вариант е по-разпръснат и по-балансиран. На мястото на повечето премахнати проекти за пътища са сложени такива, свързани с реконструкция на ВиК инфраструктура, като в списъка на МФ финансирането за пътно и водно строителство е сравнително балансирано с лек превес на пътищата. В списъка на Караджов близо две трети от всички пари бяха предвидени за общински пътища и улични мрежи и едва 272 млн. лв. от общо 820 - за ВиК ремонти.

В новия списък няма и рязка разлика между общините, които ще получат най-много средства, и тези, които ще получат по-малко. В предложението на МРРБ дори сред 5-те най-силно финансирани общини първата получаваше два пъти повече от 5-ата, измерено на глава от населението.

Друга разлика, която свидетелства за напрежението между министрите, е включването от страна на МФ на проекти, които са свързани с подобряване на техническа инфраструктура, енергийна ефективност и ремонти на читалища - каквито Караджов изрично коментира, че не следва да се финансират от бюджета на МРРБ.

Какво предстои

Това, което не се променя в списъка, е обхватът му - предимно общински пътища, улици и ВиК инфраструктура.

Средствата ще се получат по следния начин: 30% авансово, а останалите - след предоставяне на документи за извършени дейности.

За да влезе в сила този списък, новият регионален министър трябва да го одобри, да подпише договори с общините, чиито проекти са одобрени, и да нареди отпускането на средствата. Общините ще имат време до края на тази година да заявят и получат отделените за тях пари, като онези, които не се финансират 100% през 2022 г., ще трябва да се надяват догодина също да има подобен общински фонд.

Все още няма коментари
Нов коментар