Служебното МРРБ: нови поръчки за зимата, ново лице в ДНСК и без големи плащания за строители

Министър Иван Шишков започна ударно седмицата със срещи за газовата връзка и пътното поддържане, предстоят общините

На срещата с представители на Камарата на строителите в България и на Българска браншова камара "Пътища" Иван Шишков обсъди проблемите на пътните строители, но не пое ангажимент за плащания, които така или иначе трябва да минат през решение на НС
На срещата с представители на Камарата на строителите в България и на Българска браншова камара "Пътища" Иван Шишков обсъди проблемите на пътните строители, но не пое ангажимент за плащания, които така или иначе трябва да минат през решение на НС
На срещата с представители на Камарата на строителите в България и на Българска браншова камара "Пътища" Иван Шишков обсъди проблемите на пътните строители, но не пое ангажимент за плащания, които така или иначе трябва да минат през решение на НС    ©  Велко Ангелов
На срещата с представители на Камарата на строителите в България и на Българска браншова камара "Пътища" Иван Шишков обсъди проблемите на пътните строители, но не пое ангажимент за плащания, които така или иначе трябва да минат през решение на НС    ©  Велко Ангелов
Темата накратко
  • Първата структура, чийто шеф беше сменен от новия министър на регионалното развитие, беше ДНСК, предстои АПИ.
  • Проблемите в пътното строителство са "изоставени" и за тях никога не е имало адекватни действия, смята служебният министър.
  • Нови обществени поръчки само за зимно почистване ще бъдат пуснати до до дни.

След като разпадът в предното правителство започна до голяма степен заради регионалното министерство и враждата между Кирил Петков и Гроздан Караджов, нормално е погледите и в служебния кабинет да бъдат насочени натам. Първите стъпки на министър Иван Шишков са внимателни: за разлика от други министри той не предприе резки и изненадващи ходове.


Благодарим Ви, че чететете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Темата накратко
  • Първата структура, чийто шеф беше сменен от новия министър на регионалното развитие, беше ДНСК, предстои АПИ.
  • Проблемите в пътното строителство са "изоставени" и за тях никога не е имало адекватни действия, смята служебният министър.
  • Нови обществени поръчки само за зимно почистване ще бъдат пуснати до до дни.

След като разпадът в предното правителство започна до голяма степен заради регионалното министерство и враждата между Кирил Петков и Гроздан Караджов, нормално е погледите и в служебния кабинет да бъдат насочени натам. Първите стъпки на министър Иван Шишков са внимателни: за разлика от други министри той не предприе резки и изненадващи ходове.

Първата смяна в структурите, които са под ръководството на регионалното министерство, е тази в Дирекцията за национален строителен контрол (ДНСК). Във вторник стана ясно, че досегашният началник на държавната дирекция - Лиляна Петрова, която беше назначена от Караджов преди половин година, напуска и поне на първо време ще бъде сменена от заместничката си - арх. Деляна Панайотова. Шишков обяви, че логично, ще бъде сменено и ръководството на най-проблемната агенция - "Пътна инфраструктура", но засега не даде индикации кога и с какви хора.

В същото време министърът се срещна още в първата си седмица на работа с представителите на строителния сектор, които все така настояват за стотици милиони плащания по договорите за пътно поддържане. Той не пое конкретен ангажимент за плащания, но обяви, че ще пусне до дни нови спешни поръчки само за зимното почистване, за да може държавата да се подготви за това предвид блокажа в другите договори.

Новото лице на ДНСК

Деляна Панайотова е архитект по образование, завършила Университета по архитектура, строителство и геодезия. От съобщението на МРРБ става ясно, че освен административен опит по специалността си Панайотова има 20-годишен стаж.

Тя е била колежка на Шишков, който беше дълго време в Столичната община - работила е в прословутото направление "Архитектура и градоустройство" (НАГ). Драматичната част от кариерата ѝ обаче е свързана с Хасково, където от 2015 до 2021 г. е главен архитект. Там баща ѝ Антон Иванов е общински съветник от ГЕРБ през 2015 г. и собственик на строителната фирма "Билд инвест". Двамата отхвърлят тезата за конфликт на интереси, като посочват, че "Билд инвест" не строи в Хасково от години.

По-големият проблем за Панайотова е конфликт с двама от кметовете на Хасково. Тогавашният кмет Добри Беливанов два пъти я уволнява дисциплинарно.

Мотивът е мълчаливият отказа на главния архитект да издаде Акт 16 на "Ретросалона", който е на сина на бившия кмет Георги Иванов. Заради това община Хасково е осъдена на първа инстанция по думите на Беливанов. Той освобождава Панайотова дисциплинарно през 2018 г., но впоследствие тя е възстановена с решение за незаконосъобразност на Хасковския административен съд. Следва повторно уволнение пак от същия кмет в началото на юни 2019 и повторно възстановяване на работа след поредно съдебно решение. Междувременно Хасково печели делото срещу строителната компания.

След това Панайотова се мести като началник на РДНСК - Хасково, и след това - заместник-началник на ДНСК.

Големите пътни възлагания няма да се разплащат

Шишков седна в понеделник на масата и с представители на пътните строители за обсъждане на проблемите с разплащанията и договорите, които станаха и причина за разпада на коалицията на правителството на Кирил Петков.

"Няма как обаче към този момент да бъдат направени разплащанията с пътните строители и те няма как да си получат парите", каза Шишков и поясни, че това е първото нещо, което е било обсъдено на срещата. Единствените плащания, които могат да бъдат направени, според него са дължими пари за започнатото строителство на АМ "Хемус" по лотове 1, 2 и 3. По данни на предходното управление на МРРБ при Караджов дължимите суми за тези лотове възлизат на 34 млн. лв. Строители по тези лотове са познатите "Хидрострой" и "Пътинженериг-Т". Според министъра това ще позволи дейностите по тях да бъдат изпълнени и завършени в срок. По думите на министър Шишков плащания по тези лотове последно е извършвало предходното служебно правителство (за неговата версия за "Хемус" - виж карето).

"Проблемът с пътните фирми е много от преди служебният кабинет на г-жа Комитова, той е още от 2018 г.", подчерта в интервюто си тази сутрин регионалният министър, като даде за пример трагичната катастрофа край Своге и последвалата оставка на Николай Нанков, който обаче се завърна като заместник-министър малко по-късно.

Според него именно този момент е началото на порочния път за възлагане на ТРП-тата (текущ ремонт и поддръжка) и ясно подчерта, че истинският виновник за това не са пътните фирми, а тогавашните правителства на ГЕРБ, които са възлагали незаконосъобразно с многократно надвишени стойности по договорите. "Няма изрядни и неизрядни фирми, а има неизрядни възлагания", подчерта министърът.

Шишков обвини ГЕРБ, че е поставила пътните фирми в ситуацията на изкупителни жертви и е прехвърлила проблема на следващите правителства.

Нови поръчки за зимата

Забавянето на новите обществени поръчки за поддръжка и текущи ремонти на пътищата пък е основният проблем в инфраструктурата според Шишков. В седмицата преди падането на кабинета "Петков" стана ясно, че АПИ директно е отменила обявените по-рано нови поръчки и държавата е в патова ситуация да има изтичащи стари договори с наддоговорени пари и никакви нови.

Най-спешното нещо според новия министър е обявяването на поръчки за зимно поддържане - досега те бяха част от големите договори, но сега трябва да бъдат извадени.

До средата на този месец ще бъдат обявени такива поръчки по съкратени срокове - 15 дни за кандидатстване, заяви Шишков. Според него няма друг възможен изход към този момент и въпросът с удължаването на текущите договори и очакване на решение на Конституционния съд относно тяхната легитимност не стои на дневен ред.

"Апелирам за държавническо поведение от страна на фирмите по въпроса със зимното почистване", каза Шишков.

Следва АПИ

Поемане на посока за промени в управлението и на "Агенция пътна инфраструктура" декларира министър Шишков. Той смята, че ведомството, което контролира милиарди левове, и в частност ръководството носят пълната отговорност за зле изготвените поръчки за поддръжка и ремонт и за тяхното последвало обжалване в КЗК.

"Тази отговорност трябва да бъде понесена", потвърди министърът. Не стана ясно кой ще бъде назначен за ръководител на структурата. Към момента все още неин ръководител е Тодор Василев, който беше назначен от Караджов и е бивш кадър на пернишката строителна компания ДЛВ. В последната седмица на миналия кабинет Василев подписа договор за 1.5 млрд. лв. за строителство на магистралата Русе - Велико Търново.

Газовата връзка е основен приоритет

Иначе първият работен ден на новия министър - понеделник, започна със среща по най-експлозивната тема - строежа на газовата връзка с Гърция. "Няма изненада в това, което очаквах да заваря в наследство", обяви пред bTV Шишков, който беше съветник на предишния служебен министър Виолета Комитова. Единствената изненада според него е по отношение на забавените строителни дейности и незавършеното строителство по изграждането на газовата връзка с Гърция.

Според съобщението на МРРБ до края на деня - 9 август, строителят (гръцката компания AVAX) трябва да представи график за завършване на обекта в министерството. "Строителят трябва да се мотивира, а не да се демотивира", подчерта регионалният министър.

Не стана напълно ясно какво е оставащото да се свърши по строителството, но предложението на МРРБ е разделянето на два етапа. Според Шишков месец, месец и половина е реалният срок за завършване на обекта.

Промени в ЗУТ заради "Хемус"

Знак за проблемите с лотове от 4 до 9 на магистрала "Хемус" според новия министър има даден още от предходното служебно правителство. В днешното си интервю за bTV той отново потвърди, че за участъци 7, 8 и 9 са раздадени аванси, но няма одобрено трасе, а за 4, 5 и 6 има трасе, одобрен е ПУП и са извършени отчуждителните процедури.

В резултат на това и напускайки служебния кабинет, Шишков оставя предложение пред встъпващия в длъжност Караджов с текст за обявяване на търпими констатираните като незаконно строителство инфраструктурни обекти. Промените следва да бъдат заложени с изменение в ЗУТ, но за краткия си мандат Гроздан Караджов не е инициирал такова предложение.

Именно това обяви като свой приоритет служебният министър. Шишков предвижда промените на Закона за устройството на територията да бъдат внесени веднага след встъпването на длъжност на ново Народно събрание. "Този текст е изключително важен и проблемът с основните ремонти не е на строителните фирми, а е проблем на държавата", каза той.
Все още няма коментари
Нов коментар