Новият брой: Накъде след вота
Close

Строителите с инхаус договори за "Хемус" получиха нови плащания от служебния кабинет

Суми на стойност почти 35 млн. лв. с ДДС са наредени от АПИ към "Автомагистрали" за разплащане с "Хидрострой" и "Автомагистрали Хемус"

Държавната "Автомагистрали"- начало на поетапното строителство на автомагистрала "Хемус" в участъка между Боаза и връзката с път Русе - Велико Търново.
Държавната "Автомагистрали"- начало на поетапното строителство на автомагистрала "Хемус" в участъка между Боаза и връзката с път Русе - Велико Търново.
Държавната "Автомагистрали"- начало на поетапното строителство на автомагистрала "Хемус" в участъка между Боаза и връзката с път Русе - Велико Търново.    ©  Цветелина Белутова
Държавната "Автомагистрали"- начало на поетапното строителство на автомагистрала "Хемус" в участъка между Боаза и връзката с път Русе - Велико Търново.    ©  Цветелина Белутова
Темата накратко
  • Средствата са платени след падането на ограничението, което Кирил Петков наложи на Гроздан Караджов.
  • Действията са аргументирани с добри намерения за раздвижване на блокирания обект.
  • Парите обаче отиват в познати фирми с инхаус договори за доставка на материали.

Точно месец след като в съда падна заповедта на бившия министър-председател Кирил Петков, с която той забрани на МРРБ и тогавашния министър Гроздан Караджов да прави разплащания над 900 хил. лв., служебният министър на регионалното развитие и благоустройството Иван Шишков започна с харченето. По-интересното е, че наредените плащания са към фирмите, които са участвали в строителството на 1, 2 и 3 лот на автомагистрала "Хемус".


Благодарим Ви, че чететете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Темата накратко
  • Средствата са платени след падането на ограничението, което Кирил Петков наложи на Гроздан Караджов.
  • Действията са аргументирани с добри намерения за раздвижване на блокирания обект.
  • Парите обаче отиват в познати фирми с инхаус договори за доставка на материали.

Точно месец след като в съда падна заповедта на бившия министър-председател Кирил Петков, с която той забрани на МРРБ и тогавашния министър Гроздан Караджов да прави разплащания над 900 хил. лв., служебният министър на регионалното развитие и благоустройството Иван Шишков започна с харченето. По-интересното е, че наредените плащания са към фирмите, които са участвали в строителството на 1, 2 и 3 лот на автомагистрала "Хемус".

От МРРБ потвърдиха пред "Капитал" за извършени две плащания към държавното "Автомагистрали" по договора от декември 2018 г., през този месец на обща стойност 34.6 млн. лв с ДДС. Едното е за участък 2, който е от пътен възел "Дерманци" до пътен възел "Каленик", а другото за участък 3, който е от пътен възел "Каленик" до пресичането с път II-35 Плевен - Ловеч.

По думите на министър Шишков това се прави, "за да се извадят тези инфраструктурни обекти от икономическата кома, в която бяха изпаднали". Според него строителството на магистралата е било спряно заради забавени плащания към строителите.

Всъщност обаче става дума спорните инхаус договори, чрез които "Автомагистрали" раздаваше държавните милиарди през последните години, и които се проверяваха от МВР по времето на Бойко Рашков. И точно проблемите с инхаус договорите бяха причината строителството на магистрала да бъде спряно.

Истина или не

"Сметката за строителството на автомагистрала "Хемус" е празна, а плащанията ще бъдат възстановени, когато се реши проблемът с инхаус договорите", заяви през май бившият министър на регионалното развитие Гроздан Караджов.

Четири месеца по-късно (и едно ново служебно правителство в допълнение) нищо по проблемите с инхаус договорите не се е променило. Но въпреки това по същите тези договори се направиха нови разплащания.

Нещо повече - днес в свое интервю за БНР министър Шишков спомена, че по договорите за строителството на лотове 7 и 8, по които са извършени авансови плащания от правителството на ГЕРБ в такива размери, че ако средствата по тях бяха наистина вложени в строителството на възможните за изпълнение участъци, положението с инфраструктурата можеше да бъде съвсем различно.

"Раздават се едни пари там, където не може да се строи, а не се дават там, където може да се строи", каза Шишков имайки предвид, че за лотове 7 и 8 няма готови проекти и разрешителни за строеж за разлика от лотове 2 и 3. Но всъщност фирмите, които получиха поредните плащания от държавата, са и част от онези, които имат получени авансови суми по договорите с "Автомагистрали".

Кои са те

Според получената от МРРБ информация до момента за строителството на участъци от 1 до 6 по договор на АПИ с "Автомагистрали" са изплатени 891 млн. лв. с ДДС.

Не получихме конкретен отговор от МРРБ за фирмите, които са получили последните плащания за лот 1 и 2 на магистралата, но източник на "Капитал" сподели, че това са точно определени фирми. "Вчера и онзи ден имаше плащания към фирми, приближени до бившия министър Николай Нанков, а към други не, въпреки, че те също са изпълнявали дейности по същите отсечки и участъци", сподели източник, пожелал да остане анонимен.

"Повечето фирми са за договор за доставка, те изобщо нямат строителна дейност по договорите си", сподели още той. Справка на "Капитал" също доказва, че почти половината от сключените договори за изпълнението на лот 1 и 2 са договори за доставки. А данните за платените аванси, с които "Капитал" разполага, показват, че фирмите с договори за доставка на материали и наем на механизация (така е маскирано реалното строителство) са "Хидрострой" за участък 1 и "Автомагистрали Хемус" за участък 2.

Компаниите, които са извършвали други дейности по тези участъци, са "Автомагистрали София", "Битумина ГМБХ - България", "Новако строй" и "Парсек груп". Именно те са и сред най-големите получатели на средства по времето на ГЕРБ.

Още малко беззаконност

Привидното плащане на близо 35 млн. лв. към строителните фирми на замразената заради инхаус и незаконно строителство магистрала, скрито в аргумента, че това е начин все пак това трасе да се завърши, има и своето продължение в обявените днес от министър Шишков промени в Закона за устройството на територията (ЗУТ).

В отговорите, които получихме от ведомството му на въпросите за това какви ще бъдат действията на правителството по отношение на незаконното строителство на 4 и 5 участък, както и за липсата на трасе за 7 и 8, министър Шошков посочи: "За установеното строителство за участъци 4 и 5 работеща възможност е изпълненото строителство да се приеме за търпимо, в полза на държавата."

Това според него може да стане възможно само чрез изменение и/или допълнение на Закона за устройство на територията. "Проектът за изменение на закона е подготвен и вече бе обявен за обществено обсъждане", се посочва още в отговорите.

"Текстовете предвиждат увеличаване на срока за търпимост, да бъдат обявени за търпими тези строежи или части от тях до днешна дата, които са изградени като незаконни", поясни в интервю за БНР министър Шишков.

Какво се получава на практика? Държавата установява незаконно строителство на лотове 4 и 5 и вместо да потърси сметка за това незаконно строителство, търси начин то да се превърне в законно, като го обяви за търпимо. Правилото и промените в текста ще действа дори за в бъдеще.

"Със сигурност има и може във времето да излязат още доста инфраструктурни обекти, които държавата си е позволила да ги възлага без разрешение за строеж. Този текст ще помогне и във времето напред", посочи в интервюто си служебният министър.

Така от всички гръмко декларирани както от служебните правителства миналата година, така и от редовното идеи за законови промени, които да решат проблемите с инхаус възлагането, незаконното строителство и изпълнението на договорите за строителство, постигнатото досега е само възможност да се легитимират по законов път незаконните действия на държавата.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    western_ avatar :-|
    western_
    • + 1

    Анализираха, въртяха, караха се, сукаха се и накрая ги платиха…само че минаха 15 месеца без да е построен и метър и съответно умряха хора, защото няма магистрали и инфраструктура

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал