"Мрачният бюджет" на служебния кабинет няма да се внася в парламента

Финансовият министър Росица Велкова ще предложи догодина да действа бюджет 2022 до редовен кабинет

Финансирането на дълговите пазари ще е скъпо и трудно и догодина, ако минусът в публичните финанси се увеличи, заяви финансовият министър Росица Велкова
Финансирането на дълговите пазари ще е скъпо и трудно и догодина, ако минусът в публичните финанси се увеличи, заяви финансовият министър Росица Велкова
Финансирането на дълговите пазари ще е скъпо и трудно и догодина, ако минусът в публичните финанси се увеличи, заяви финансовият министър Росица Велкова    ©  Надежда Чипева
Финансирането на дълговите пазари ще е скъпо и трудно и догодина, ако минусът в публичните финанси се увеличи, заяви финансовият министър Росица Велкова    ©  Надежда Чипева
Темата накратко
  • Държавата ще продължи да функционира и ще може да плаща всички вече гласувани публични разходи в размера, в който са предвидени.
  • Това ще гарантира и че веднъж влязъл в парламента, бюджет 2023 няма да обрасне с популистки нови разходи, без някой да носи отговорност за тях.
  • България все още има шанс за приемане на еврото на 1 януари 2024 г.

Няколко дни след като представи рамка на бюджет 2023 с гигантски дефицит от 11.6 млрд. лв., или 6.6% от БВП, и нужда от близо 16 млрд. лв. нов дълг, служебният финансов министър Росица Велкова заяви, че правителството няма да го внесе за гласуване в парламента. Вместо това ще предложи така наречения удължителен закон, с който държавата ще може да работи до избирането на редовен кабинет, ползвайки финансовите разчети за 2022 г. Той запазва действието на всички политики и помощи за домакинствата, за бизнеса, размера на пенсиите, докато бъде избрано редовно правителство.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Темата накратко
  • Държавата ще продължи да функционира и ще може да плаща всички вече гласувани публични разходи в размера, в който са предвидени.
  • Това ще гарантира и че веднъж влязъл в парламента, бюджет 2023 няма да обрасне с популистки нови разходи, без някой да носи отговорност за тях.
  • България все още има шанс за приемане на еврото на 1 януари 2024 г.

Няколко дни след като представи рамка на бюджет 2023 с гигантски дефицит от 11.6 млрд. лв., или 6.6% от БВП, и нужда от близо 16 млрд. лв. нов дълг, служебният финансов министър Росица Велкова заяви, че правителството няма да го внесе за гласуване в парламента. Вместо това ще предложи така наречения удължителен закон, с който държавата ще може да работи до избирането на редовен кабинет, ползвайки финансовите разчети за 2022 г. Той запазва действието на всички политики и помощи за домакинствата, за бизнеса, размера на пенсиите, докато бъде избрано редовно правителство.

Какво означава това

Така на практика държавата ще продължи да функционира и ще може да плаща всички вече гласувани публични разходи в размера, в който са предвидени, без на 1 януари да има приет бюджет за 2023 г. Но също така означава и че догодина минималната работна заплата няма да се променя и ще е 710 лв., осигурителните прагове също остават на тазгодишните нива.

Велкова аргументира решението да се поиска удължаване на действието на бюджет 2022, докато няма редовно избран кабинет, така: "Служебният кабинет не би следвало да прави политика, тъй като най-малкото той няма парламентарно мнозинство и не е излъчен от политическа партия и коалиция." Подобен подход няма да е прецедент - с такова удължаване, но на бюджет 2021 г., държавата функционираше и в началото на тази година, докато през април не се прие закон, изработен от новото правителство.

Всъщност това ще гарантира и че веднъж влязъл в настоящия фрагментиран парламент, бюджет 2023 няма да бъде пренаписан от народните представители така, че да обрасне с популистки нови разходи, за които няма кой да поеме отговорност, предвид липсата на редовно избран кабинет и ясно управленско мнозинство. Рискът за такъв сценарий се увеличава и от илюзорните шансове за формиране на стабилно правителство, заради които политическите сили могат да се изкушат да използват фискалната политика за предизборни цели.

В зала по време на изслушването на Велкова се чуха гласове за нуждата от нови помощи заради задаващата се криза и за още социални разходи. А те според изчисления на Министерството на финансите ще струват нови между 5 и 7 млрд. лв. догодина. Което отново е проблем, дори да се окаже, че финансите на държавата догодина няма да са с чак с такъв дефицит и да има резерви в допусканията (както заподозряха повечето депутати), показани от Министерството на финансите. Най-крайни бяха изчисленията на "Продължаваме промяната", според които приходите за догодина в показаните преди дни сметки на финансовото министерство са подценени с 4 млрд. лв., а разходите - надценени с 3 млрд. лв. А това би намалило значително дефицита от 11.6 млрд. лв. и дори би отворило пространство за още социални разходи.

Сметките до края на годината

Служебният финансов министър съобщи, че след емитирания към този момент дълг фискалният резерв към 30 септември е 12.1 млрд. лв. Ако се съди по депозита на правителството в управление "Емисионно" на БНБ, към 21 октомври той е дори близо 13 млрд. лв.

Велкова отбеляза, че очакват да получат 900 млн. лева по инструмента SURE, но трябва да се направят 900 млн. лева директни плащания на земеделските производители в края на годината. В същото време се очаква неизпълнение на капиталовите разходи в размер на 1 млрд. лв. и преизпълнение на постъпленията от осигуровки от около 250 млн. лв. Така очакваният дефицит до края на годината ще е по-нисък от заложения (6.2 млрд. лв.) и според Велкова ще е 5.8 млрд. лв. Според нея, ако държавата не взима повече дълг, в края на годината фискалният резерв ще е на нива 5.6 млрд. лв., а само през януари са нужни около 1.1 млрд. лв., за да бъдат финансирани пенсиите.

От изказването й стана ясно още, че все още България има шанс за приемане на еврото на 1 януари 2024 г. при политическа воля. Конвергентният доклад, който оценява готовността на страната, ще се изготви в началото на следващата година. Базата, която ще ползват експертите от ЕЦБ и ЕК, ще е 2022 г. "Имайки предвид дерогация за ковид разходи, ще влезем в критериите за дефицит", обясни Велкова. Тя обаче предупреди, че европейските институции ще гледат и какво се предвижда напред - и ако в следващите години се залагат големи дефицити и ръст на дълга, това ще е пречка за еврозоната. Тя допълни още, че повечето държави от еврозоната затягат фискалната си политика. "Така че едно редовно правителство трябва да мисли в посока консолидация, тъй като финансирането на дълговите пазари ще е скъпо и трудно."

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    quandt avatar :-|
    Quandt
    • + 1

    Заглавието звучи направо епично на фона на вчерашната статия на Николай Стоянов за отменения търг на ДЦК за днес поради очаквана доходност от над 5% за 3.5 годишна емисия. За всички с някакви наченки на икономическа мисъл е видно, че имаме проблем(и то сериозен), а любимият ежеседмичник отново се занимава с коване на обществени нагласи и авоалирано подкрепяне на определени партии по конфликтната ос служебен кабинет - довчерашни властолюбци.

    Сега тепърва си пускам изслушването на Велкова и нямам търпение да чуя как зайчето Аско-Баско Василев прокламира за милиарди. Естествено приказките на това симпатично зайче, чийто основен релевантен към функциите му като "няма по-подходящ от него" финансов министър (по думите на зализаното му другарче на ПП детската площадка) опит е свързан с фалирало стартъпче. Сходно на фалита на Евърбред, сега и държавата се финансира на лихви по-високи от необезпечен потребителски кредит от търговска банка.

    Та така, за повече съвети как да не се изчислява бюджет можем да се обърнем към Аско-Баско. А за състоятелни анализи на работата на министерство на финансите - към Стефан Райчев на страницата на Гласове.

    Нередност?
  • 2
    nabludatel_en avatar :-|
    Наблюдател
    • + 1

    Служебното правителство на Румен Радев и подчиненото му ново ръководство на #НАП, след 4 месечна пауза се опитват да ни пробутат уж “актуализиран” списък с #ДлъжнициНаНАП към 30.09.2022 г.
    https://www.facebook.com/birdreporting/posts/10161038426946189
    Номерът им обаче не минава.
    100 фирми са добавени само и единствено през месец юни 2022, тоест от предишното ръководство на НАП. От данните се вижда, че през месеците юли, август и септември 2022 нови длъжници не са добавяни към списъците.

    Нередност?
Нов коментар