Андреас Сиамисис: Възобновяемите източници са най-доброто решение за автономност

Оптимист съм за цената на горивата и тока следващата година, казва главният изпълнителен директор на Hellenic Petroleum

Главният изпълнителен директор на Hellenic Petroleum Андреас Сиамисис: "Основните стълбове в стратегията ни са да станем по-добри по отношение на нашите резултати и околната среда"
Главният изпълнителен директор на Hellenic Petroleum Андреас Сиамисис: "Основните стълбове в стратегията ни са да станем по-добри по отношение на нашите резултати и околната среда"
Главният изпълнителен директор на Hellenic Petroleum Андреас Сиамисис: "Основните стълбове в стратегията ни са да станем по-добри по отношение на нашите резултати и околната среда"    ©  Надежда Чипева
Главният изпълнителен директор на Hellenic Petroleum Андреас Сиамисис: "Основните стълбове в стратегията ни са да станем по-добри по отношение на нашите резултати и околната среда"    ©  Надежда Чипева

Визитка

Андреас Сиамисис е главен изпълнителен директор от август 2019 на Hellenic Petroleum, оперираща на българския пазар през веригата "Еко България". Сиамисис има диплома по икономика от Университета на Есекс и е член-сътрудник (FCA) на Института на експерт-счетоводителите в Англия и Уелс (ΙCAEW). Започва кариерата си през 1989 г. в KPMG в Лондон, специализирайки в банковия сектор и големи мултинационални групи, преди да се присъедини към Diageo през 1993 г. През 2000 - 2002 г. той работи като главен финансов директор и главен директор по преструктурирането във високотехнологична група, листвана на ASE, а през 2003 г. се присъединява към Petola Hellas като главен финансов директор. След завършването на юридическото сливане и оперативната й интеграция с Hellenic Petroleum той поема позицията на финансов директор на групата през 2005 г. и става член на изпълнителния комитет на групата. През 2012 г. той поема международните дъщерни дружества, а през 2014 г. е назначен за заместник главен изпълнителен директор на групата. Той е член на различни специализирани факултети на ICAEW, на борда по корпоративно управление на AMHEC и на Стопанската камара на Гърция.

През изминалата седмица Hellenic Petroleum представи новото си лого и име - HelleniQ Energy, както и трансформацията, която се случва с фокус върху инвестициите в енергия от възобновяеми източници и намаляване на отпечатъка си върху околната среда.

По горещата тема, войната в Украйна и големите сътресения в петролния сектор. Около 15% от вноса ви на суровина беше с руски произход, колко бързо успяхте да преустановите използването на руски петрол и имаше ли трудности в производствения процес при промяната?

Когато променяте 15-20% от микса на суров петрол, това винаги е предизвикателство. Взехме решението февруари и 2-3 седмици ни отне да го приложим. Беше ли лесно - не, но го направихме и нямаше последствия нито за компанията, нито за пазара. От март спряхме вноса на руски петрол.

Заменихте го с петрол от Саудитска Арабия?

Заменихме го с петрол от Саудитска Арабия, от Северна Африка, от Северна и Южна Америка и от Северно море.

Говорихте за диверсификацията на доставки, която имате и от която сте много доволни, но някои компании нямат тази опция. Какво бихте направили, ако бяхте шеф на компания, която е 100% зависима от руския петрол? Може ли да дадете някой съвет?

С тръбопровод от приятел. Много е трудно да отговоря на този въпрос, защото не знам конкретиката за всяка държава и за всяка рафинерия.

Ако "Лукойл" не успее да се адаптира, разглеждали ли сте сценарии, при които България може да стане от износител силно зависима от внос на горива от съседните държави, като Гърция например?

Възможно е и се е случвало в миналото по различни причини. Имали сме увеличен внос към България от гръцки рафинерии и не трябва да се притеснявате. Ако има нужда, ще има достатъчно поток на продукти, за да подкрепим българския пазар. Трудно е да се реши този проблем, но с помощта на съседни държави вярвам, че може да бъде разрешен.

Какви са прогнозите ви по отношение на доставките в Европа през следващите пет години и сложната обстановка след излизането на руското гориво от уравнението?

Много е трудно да се предвиди напред в следващите пет години какво ще стане, но се сещам за различни инициативи, които ще забързаме, например зеления преход.


Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

Визитка

Андреас Сиамисис е главен изпълнителен директор от август 2019 на Hellenic Petroleum, оперираща на българския пазар през веригата "Еко България". Сиамисис има диплома по икономика от Университета на Есекс и е член-сътрудник (FCA) на Института на експерт-счетоводителите в Англия и Уелс (ΙCAEW). Започва кариерата си през 1989 г. в KPMG в Лондон, специализирайки в банковия сектор и големи мултинационални групи, преди да се присъедини към Diageo през 1993 г. През 2000 - 2002 г. той работи като главен финансов директор и главен директор по преструктурирането във високотехнологична група, листвана на ASE, а през 2003 г. се присъединява към Petola Hellas като главен финансов директор. След завършването на юридическото сливане и оперативната й интеграция с Hellenic Petroleum той поема позицията на финансов директор на групата през 2005 г. и става член на изпълнителния комитет на групата. През 2012 г. той поема международните дъщерни дружества, а през 2014 г. е назначен за заместник главен изпълнителен директор на групата. Той е член на различни специализирани факултети на ICAEW, на борда по корпоративно управление на AMHEC и на Стопанската камара на Гърция.

През изминалата седмица Hellenic Petroleum представи новото си лого и име - HelleniQ Energy, както и трансформацията, която се случва с фокус върху инвестициите в енергия от възобновяеми източници и намаляване на отпечатъка си върху околната среда.

По горещата тема, войната в Украйна и големите сътресения в петролния сектор. Около 15% от вноса ви на суровина беше с руски произход, колко бързо успяхте да преустановите използването на руски петрол и имаше ли трудности в производствения процес при промяната?

Когато променяте 15-20% от микса на суров петрол, това винаги е предизвикателство. Взехме решението февруари и 2-3 седмици ни отне да го приложим. Беше ли лесно - не, но го направихме и нямаше последствия нито за компанията, нито за пазара. От март спряхме вноса на руски петрол.

Заменихте го с петрол от Саудитска Арабия?

Заменихме го с петрол от Саудитска Арабия, от Северна Африка, от Северна и Южна Америка и от Северно море.

Говорихте за диверсификацията на доставки, която имате и от която сте много доволни, но някои компании нямат тази опция. Какво бихте направили, ако бяхте шеф на компания, която е 100% зависима от руския петрол? Може ли да дадете някой съвет?

С тръбопровод от приятел. Много е трудно да отговоря на този въпрос, защото не знам конкретиката за всяка държава и за всяка рафинерия.

Ако "Лукойл" не успее да се адаптира, разглеждали ли сте сценарии, при които България може да стане от износител силно зависима от внос на горива от съседните държави, като Гърция например?

Възможно е и се е случвало в миналото по различни причини. Имали сме увеличен внос към България от гръцки рафинерии и не трябва да се притеснявате. Ако има нужда, ще има достатъчно поток на продукти, за да подкрепим българския пазар. Трудно е да се реши този проблем, но с помощта на съседни държави вярвам, че може да бъде разрешен.

Какви са прогнозите ви по отношение на доставките в Европа през следващите пет години и сложната обстановка след излизането на руското гориво от уравнението?

Много е трудно да се предвиди напред в следващите пет години какво ще стане, но се сещам за различни инициативи, които ще забързаме, например зеления преход.

Не много отдавна трябваше да спрем вноса от Иран, Ирак и Либия, така че това определено са неща, които се променят, и Европа трябва да бъде по-автономна по отношение на енергията си. Възобновяемите източници са най-доброто решение и смятам, че това ще й позволи да бъде по-гъвкава от настоящото си положение.

Кога според вас електрификацията на транспорта ще достигне достатъчно високи нива?

Има ясен стремеж към електромобилите, но не и ясно решение. Първо, електромобилите имат нужда от чиста енергия. Няма смисъл от електромобил, който да се движи с ток от мръсни източници. Така че след време трябва да имаме мрежи, които изискват големи инвестиции и капиталови разходи и да можем да видим какъв ще е ефектът върху околната среда. Откъде ще набавим всички батерии и материали, които са ни необходими за тези автомобили, а и какво става с рециклирането на батериите? Така че има решение, но ще отнеме повече време, за да стигнем до момент, в който повечето автомобили да бъдат електрически.

Каква е вашата прогноза за следващата година по отношение на цените на горивата и на електроенергията?

Много е трудно да се прави прогноза в тази среда. Честно казано, съм оптимист, но съзнателно, въпреки че много хора не са много оптимистични.

Преди дни обявихте, че Hellenic се променя към по-зелена компания. Кои са основните цели?

Основните стълбове в стратегията ни са да станем по-добри по отношение на нашите резултати и околната среда, да намалим въглеродния отпечатък и да инвестираме в зелена чиста енергия, докато поддържаме настоящите дейности за идните 10 - 20 години. И, разбира се, това означава, че трябва да преразгледаме нашето портфолио, че трябва да инвестираме много средства в създаването на нова стратегическа посока и това правим с визия 2025 г.

Как ще промени миксът между течните горива, възобновяемите енергийни източници и другите по-екологични продукти?

Групата има много голям отпечатък в течните горива. Би било много трудно да го заменим или да изградим по-голямо от настоящото ни портфолио за кратко време. През последните години сме инвестирали близо половин милиард евро в бизнеса с възобновяемата енергия, но все още сме на едва 50 млн. PPAs на година (дългосрочните договори за доставка на електроенергия на фиксирани цени от ВЕИ източници - Power Purchase Agreements - PPAs). Традиционния ни бизнес е 10 пъти по-голям за нас и е много трудно да растем много бързо там. Но сме една от най-бързо растящите компании в нови активи и мисля, че в следващите три години, между 2025 и 2026 г., ще имаме материалния капацитет, вероятно с портфолио от над 1 GW, което да ни позволи да имаме материално присъствие. Не толкова голямо колкото течните горива, но голямо.

Интервюто взе Калина Горанова