Ремонт на ремонта: една и съща фирма асфалтира втори път Велико Търново - Г. Оряховица заради некачествена работа

Доклад на Европейския център за транспортни политики от преди две години описва нарушенията при извършен през 2018 г. ремонт на участъка

"Пътни Строежи Велико Търново" АД - фирмата, която е извършила и двата ремонта и която и сега поддържа този участък по договор с АПИ
"Пътни Строежи Велико Търново" АД - фирмата, която е извършила и двата ремонта и която и сега поддържа този участък по договор с АПИ
"Пътни Строежи Велико Търново" АД - фирмата, която е извършила и двата ремонта и която и сега поддържа този участък по договор с АПИ    ©  Юлия Лазарова
"Пътни Строежи Велико Търново" АД - фирмата, която е извършила и двата ремонта и която и сега поддържа този участък по договор с АПИ    ©  Юлия Лазарова
Темата накратко
  • Травматичен участък на пътя около Велико Търново се ремонтира отново 4 години след извършен ремонт
  • В резултат на първите дейности през 2018 година катастрофите в отсечката се увеличават
  • След независим анализ и сигнали на депутатът Явор Божанков стават ясни пропуските, допуснати при проектирането и ремонтните дейности

В началото на октомври, 4-те километра път между Горна Оряховица и Велико Търново отново бяха затворени за ремонт. Това е вторият ремонт на същия път за последните 5 години. Причината не е, че пътят се е развалил толкова бързо. Причината, казват един депутат и едно пътно НПО, е, че миналият ремонт е бил толкова абсурден, че след него отсечката е станала по-опасна.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Темата накратко
  • Травматичен участък на пътя около Велико Търново се ремонтира отново 4 години след извършен ремонт
  • В резултат на първите дейности през 2018 година катастрофите в отсечката се увеличават
  • След независим анализ и сигнали на депутатът Явор Божанков стават ясни пропуските, допуснати при проектирането и ремонтните дейности

В началото на октомври, 4-те километра път между Горна Оряховица и Велико Търново отново бяха затворени за ремонт. Това е вторият ремонт на същия път за последните 5 години. Причината не е, че пътят се е развалил толкова бързо. Причината, казват един депутат и едно пътно НПО, е, че миналият ремонт е бил толкова абсурден, че след него отсечката е станала по-опасна.

Депутатът от БСП Явор Божанков даде гласност на проблема, като посочи в своята страница във Facebook, че "след ремонта катастрофите се увеличиха 8 пъти". Настилката, казва Божанков, е удължавала спирачния път.

Твърденията му за некачествено изпълнение на дейностите през 2018 година са потвърдени и описани и в доклад на Европейския център за транспортни политики (ЕЦТП) от 2020 година, изготвен след направена инспекция на трасето по молба на самия депутат. Изводите от извършения анализ преди последния ремонт в началото на октомври са, че въпреки похарчените близо 3 млн. лв. пътнотранспортните произшествия в участъка не са намалели, а тъкмо обратното.

Първият ремонт

Ремонтът от 2018 година е по дългосрочните договори за поддръжка, които правителството на ГЕРБ обичаше да сключва, за да крие в тях основни ремонти. Затова и няма поръчка, но са похарчени 3 млн. лв. за полагане на настилка и ремонт на участъка, а след това тогавашния регионален министър Николай Нанков отрязва и лентичката на приключилите дейности. Проектант на ремонтните дейности тогава е "Алвеконсулт", а изпълнител - "Пътни строежи Велико Търново", собственост на Григор Иванов и Велико Желев.

Според Диана Русинова, която е председател на Европейски център за транспортни политики, именно проектантската работа по ремонта е проблемна и още в изискванията на проекта не са заложени правилните параметри на обезопасяване, отводняване и маркировка. Изпълнението на ремонтните дейности тогава се е извършвало по договорите на АПИ за ремонт и поддръжка.

"Аварийността се е запазила. Всичко това показва, че планирането, проектирането и изразходването на средства за ремонт в конкретния случай са били извършени необосновано и в отсъствието на конкретни експертни решения, които да гарантират намаляването на аварийността в зоната", е крайното становище на експертите в доклада.

Опасен, по-опасен

В самия доклад, който Диана Русинова предостави на "Капитал", се констатират редица сериозни нарушения при ремонта, а изводът на експертите е, че "мерките, които са приложени в изследваната зона за намаляване на пътнотранспортния травматизъм, не са дали резултат".

Целта, която си поставя доклада е да отговори, до колкото това е възможно, на въпроса защо в зоната на този участък за последните пет години (преди датата на неговото излизане през 2020 година) са настъпили множество тежки ПТП.

Зоната, която е попаднала в обхвата на изследването на ЕЦТП е с обща дължина около 4,83 км. Извършен е визуален оглед на трасето на асфалтовото покритие, на вертикалната сигнализация или пътните знаци, на хоризонталната сигнализация или пътната маркировка и на обезопасителните системи.

Най-общо казано, при огледа на асфалтовото покритие не са констатирани деформации, но пък са установени съществени разлики с предното покритие. "Много ясно се вижда, че при старото покритие е била използвана значително по-едра трошено-каменна фракция, отколкото при новото. Доказано е, че по-едрата фракция осигурява значително по-добро сцепление при лоши метеорологични условия. При новото покритие много ясно се вижда, че фракцията е фина. Има следи от ускорено износване, което говори за интензивен трафик в зоната", се казва в доклада.

Установено е и задържането на голямо количество вода върху платното за движение, което говори за лошо отводняване, което според експертите е допуснато поради лошо проектиране на средствата за отвеждане на водата.

Изследването на пътните знаци констатира, че има голямо количество липсващи пътни знаци касаещи предимство и ред за преминаване през зоната на кръстовището, а пътната маркировка не отговаря на нормативните изисквания и е трудно видима през деня, а през нощта и при мокро време изобщо не се вижда.

"Обезопасителните системи за пътища са монтирани в противоречие на вътрешните правила на АПИ", пише в констатациите от доклада по отношение на мантинелите и обезопасителните системи. "Необходимо е поне да се почистят от храсти и там където са били повредени да се поправят. Недопустимо е да се поставят еластични огради в противоречие на изискванията на АПИ", се казва още в доклада.

Вместо по-добър - по-лош

Официалните данни на МВР, които са поместени и в доклада, също сочат, че вместо да облекчат и обезопасят трафика, ремонтите са го влошили. Камерите за контрол на скоростта, поставени по трасето, не подобряват ситуацията.

"По-притеснително е, че след приключване на ремонтните дейности пътните инциденти се връщат към нормите от преди това. Този факт по никакъв начин не кореспондира със заключенията предоставени от службите на МВР. Те приемат, че ремонта на инфраструктурата осигурява повече пътна безопасност, но в същото време статистическите данни, които предоставят, показват точно обратното" се посочва в доклада (виж графиката).

"По този път нищо не се е променило в положителна посока от изготвянето и публикуването на нашия доклад", посочи за "Капитал" Русинова.

Какво се очаква сега

Сегашният ремонт (от началото на миналия месец) също е по ТРП-договорите на АПИ. Участъкът в момента се поддържа от същата компания - "Пътни строежи Велико Търново". Стойността на сегашния ремонт е 500 хил лв. и включва подсилване на сцеплението на настилката, но според Русинова на практика е само козметична дейност. Дейностите по отсечката вече са приключени и тя е отворена за движение.

Сега се ремонтира асфалтовата настилка в участъка от Горна Оряховица до разклона за с. Арбанаси. Ще се полага грапава настилка, за да се ограничат оплакванията на водачите, че трасето е хлъзгаво и причина за множеството катастрофи. Целта е подобряване на асфалтовата настилка за по-добро сцепление.

Като "извоювана битка срещу институциите" определя сегашния ремонт Явор Божанков, по чиято инициатива и в резултат на чийто действия е започнал той. Не толкова позитивно е мнението на експертът на ЕЦТП Диана Русинова. "Това дали нещо се е подобрило там ще можем да разберем след време", коментира тя за "Капитал", а по отношение на извършените дейности е скептична, че са отстранени всички, посочени в доклада на нейната организация, проблеми.

А като черешката на тортата трябва да се отбележи, че същата компания, която е ремонтирала явно некачествено пътя през 2018 г., е получила още пари, за да го доремонтира през 2022 г.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    cii1540050562584196 avatar :-|
    Anton Tonev
    • + 1

    Защото трябва да проверите в Стара Загора
    Ул. Промишленна.
    Асфалтирана преди няколко дни.
    Статията няма да стане по малко интересна.
    Даже улицата има ново име “Дунавски вълни”

    Нередност?
Нов коментар