Новият брой:
Продаден ли е мачът за еврото

ДПС засега върви напред със забраната на износ на горива от "Лукойл"

Еврокомисията вероятно няма да излезе с предварително становище по темата, но при продажба на горива за ЕС страната ни ще плаща глоби

Рамадан Аталай от ДПС предлага и предварително плащане на данъци от "Лукойл"
Рамадан Аталай от ДПС предлага и предварително плащане на данъци от "Лукойл"
Рамадан Аталай от ДПС предлага и предварително плащане на данъци от "Лукойл"    ©  Георги Кожухаров
Рамадан Аталай от ДПС предлага и предварително плащане на данъци от "Лукойл"    ©  Георги Кожухаров

Предложението на ДПС за забрана на износ на горива, произведени в бургаската рафинерия "Лукойл Нефтохим" мина на първо четене в парламентарната комисия по енергетика. Предложението е разписано в "Законопроект за контрол за прилагане на дерогацията за закупуването, вноса или трансфера на суров нефт, превозван по море, и на нефтопродукти с произход от Русия или изнесени от Русия".

Предложението мина с гласовете на ДПС, ГЕРБ и "Демократична България", като "Продължаваме промяната" и БСП се въздържаха, а "Възраждане" гласува - против.


Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

Предложението на ДПС за забрана на износ на горива, произведени в бургаската рафинерия "Лукойл Нефтохим" мина на първо четене в парламентарната комисия по енергетика. Предложението е разписано в "Законопроект за контрол за прилагане на дерогацията за закупуването, вноса или трансфера на суров нефт, превозван по море, и на нефтопродукти с произход от Русия или изнесени от Русия".

Предложението мина с гласовете на ДПС, ГЕРБ и "Демократична България", като "Продължаваме промяната" и БСП се въздържаха, а "Възраждане" гласува - против.

Текстовете са в синхрон с логиката на санкциите на ЕС срещу Русия. Но пък забраняват целият износ, дори към държави, извън евросъюза и които не са въвеждали санкции заради войната в Украйна.

Междувременно пък служебният кабинет още защитава изгодната за "Лукойл" теза, че проблем с износа няма и рафинерията щяла да спре без външни пазари. И повтаря неясното обещание на рафинерията да плати тук повече данъци. Износът обаче най-вероятно ще доведе до глоби за страната от страна на Брюксел.

Евро мотиви

Рамадан Аталай защити предложението на ДПС с обяснението, че сме членове на ЕС и искаме да се спазват правилата и реда. Законопроектът предвижда още своевременно облагане с акциз и ДДС на продуктите на "Лукойл Нефтохим", за да се финансират компенсациите заради високите цени. "Лукойл Нефтохим Бургас" ще е длъжен седем дни преди вноса на руски нефт да го обяви, а реален импорт ще е възможен с разрешение на "Митниците" и след плащане на ДДС за съответните количества.

Произведените в Бургас продукти трябва да имат декларация дали са от руски или от друг петрол преди да влязат в данъчен склад. При извеждането им от там складодържателите ще трябва да обявяват продажбата им пред приходната агенция и пред митниците до седем дни преди сделката. Плащането на акциз за освобождаване от данъчния склад трябва да става преди да напуснат склада.

При внесени продукти от руски петрол също плащането на ДДС и акцизи ще става преди пускането им на пазара. Според представители на бранша ще усложни много между складовата търговия. Между първо и второ четене обаче текстовете може да претърпят значителни коренции.

Това, което се очаква до дни обаче е Министерски съвет да отмени забраната за износ от 5 декември. Според източници на "Капитал" от Брюксел Европейската комисия няма да излезе с предварително становище по темата, но при износ на горива за ЕС ще санкционира страната впоследствие.

В полето на Министерски съвет

До момента няколко партии реагираха с предложения по темата. Идея за забрана на износа има и "Продължаваме промяната".

От дневния ред на енергийната комисията обаче отпадна Законопроектът за компенсиране на разходите на потребителите на председателя й Делян Добрев, който предвижда всички компании, които извършват преработка на нефт от Русия или изнесен от Русия, да са длъжни да правят вноска във Фонда за енергийна сигурност, формирана на база разликата между цената на Brent и Urals.

От "Демократична България" обявиха, че ще внесат предложение държавата да поеме контрола над дейността на рафинерията в Бургас, като по време на заседанието Ивайло Мирчев от "Демократична България" заяви, че служебното правителство приглася на руската компания на пресконференции и плаши хората със затварянето на рафинерията и става въпрос за рекет от страна на руската компания.

Това, което се очаква да се случи в най-скоро време обаче е служебният кабинет да гласува, обявеният за обществено обсъждане в края на октомври проект за решение за отмяната на предишното решение на правителството на Кирил Петков, забраняващо износа на руски горива след 5 декември. Или до дни, като вече беше посочено, че това ще представлява проблем за авиацията и корабите.

Забраните за употреба на готови петролни продукти влизат в сила за ЕС на 5 февруари, като една от междинните възможности от създалата се ситуация е срокът на забраната да бъде отложен с два месеца.

Работата на рафинерията

По време на заседанието отново беше поставен въпросът какво ще се случи с рафинерията в Бургас, ако се стигне до забрана на износа на горивата от рафинерията, като вицепремиерът Христо Алексиев обясни, че България използва 3 млн. тона горива и петролни продукти годишно, като от тях 2.5 млн. тона са дизелово гориво, като само за него страната има достатъчно голям пазар.

Рафинерията преработва по около 6 млн. тона суров петрол, като за част от продуктите, които се получават при производството, няма пазар в България (като някои от тях са забранени за употреба в ЕС) - това са основно тежките горива като мазут и т.н. Това щяло да доведе до задръстване на складовете и невъзможност за продължаване на работата.

"В момента България, поради сериозните дефицити на дизел, няма възможност по никакъв начин да го осигурява, освен той да бъде произведен в рафинерията на "Лукойл Нефтохим Бургас", посочи той. За дефицита на дизел внос от съседни страни съобщи и председателят на Българска петролна и газова асоциация. Основните причини са недостига в Румъния и голямото търсене в Украйна.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    djb95 avatar :-|
    djb95
    • + 2

    Турция. Това е причината. Оттам ще се внася дизел за преработка, пак е руски , но ще има нов произход. И готово. Не може да се вярва на човек като Рамадан Ататалй. Той отговаря за енергийните интереси на Доган.
    Друго лоби натиска за затваряне за да спре износа за Украйна.

    Нередност?
  • 2
    dobadoba avatar :-|
    dobadoba
    • + 1

    НЕ вярвам да спрат рафинерията, това би означавало харакири за БГ.

    Нередност?
Нов коментар