Новият брой:
Продаден ли е мачът за еврото

Хеликоптери в далечината

Доставката на летателни апарати за спасителни мисии може и да се забави след провал на поръчката

Медицинските хеликоптери са оборудвани със специална техника, позволяваща транспортиране на спешни медицински случаи
Медицинските хеликоптери са оборудвани със специална техника, позволяваща транспортиране на спешни медицински случаи
Медицинските хеликоптери са оборудвани със специална техника, позволяваща транспортиране на спешни медицински случаи    ©  Велко Ангелов
Медицинските хеликоптери са оборудвани със специална техника, позволяваща транспортиране на спешни медицински случаи    ©  Велко Ангелов
Темата накратко
  • Предстои подготовката на нова процедура с по-прецизно подготвени параметри.
  • Ако има воля и приемственост на институциите, забавянето може и да не е фатално.
  • Държавният оператор "България хели мед сървиз" функционира и има готовност да започне работа с хеликоптер под наем.

България може да се забави още с изграждането на собствена система за въздушна медицинска помощ, след като поръчката за доставка на хеликоптери се провали през миналата седмица. Страната ни е единствената в ЕС, която не разполага с летателни апарати, които да изпълняват мисии по превоз на пациенти в критични ситуации, лекарски екипи, трансплантации и спасяване в труднодостъпни местности. Малката утеха засега е, че в момента тече поръчка за наемане на хеликоптер (виж карето), който да се използва, докато бъдат купени и доставени собствени. За тях обаче предстои подготвяне на нова процедура, което ще удължи срока за доставката им.


Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Темата накратко
  • Предстои подготовката на нова процедура с по-прецизно подготвени параметри.
  • Ако има воля и приемственост на институциите, забавянето може и да не е фатално.
  • Държавният оператор "България хели мед сървиз" функционира и има готовност да започне работа с хеликоптер под наем.

България може да се забави още с изграждането на собствена система за въздушна медицинска помощ, след като поръчката за доставка на хеликоптери се провали през миналата седмица. Страната ни е единствената в ЕС, която не разполага с летателни апарати, които да изпълняват мисии по превоз на пациенти в критични ситуации, лекарски екипи, трансплантации и спасяване в труднодостъпни местности. Малката утеха засега е, че в момента тече поръчка за наемане на хеликоптер (виж карето), който да се използва, докато бъдат купени и доставени собствени. За тях обаче предстои подготвяне на нова процедура, което ще удължи срока за доставката им.

Един доставчик, но и скъп

Обществената поръчка за купуване на 6 броя медицински хеликоптери приключи без резултат и без избран изпълнител. Министерството на здравеопазването я прекрати, тъй като се е явил само един кандидат, а цената му е над минимално обявената. "Подадената от участника оферта не отговаря на поставените от възложителя условия офертите да не надвишават максималния финансов ресурс на възложителя", се посочва в решението на възложителя по процедурата.

Поръчката беше обявена в средата на юли, а документи по нея можеха да се подават до края на септември. Средствата за купуването на 5 от хеликоптерите са предвидени и осигурени по Плана за възстановяване и устойчивост, а един по ОП "Регони в растеж". Общата поръчка беше на стойност 102.5 млн. лв. без ДДС.

Единственият явил се кандидат по поръчката е италианската компания Leonardo SpA, която в своята оферта е предложила цена за шестте машини 123.3 млн. лв. без ДДС, надвишавайки заданието на поръчката. По план първият хеликоптер трябваше да бъде доставен през декември 2023 г., а до април 2026 г. и последният, или минимум година след избора на доставчик. Сега ще се подготвя нова процедура, като именно забавянето й може да удължи процеса.

Изграждането на системата за спешна помощ по въздух беше обявена като приоритет на редовното правителство на Кирил Петков, което създаде и нова държавна фирма, която да бъде оператор по дейността - "България хели мед сСървиз" ЕАД - София. Това е държавният авиационен оператор, който ще осъществява дейността по HEMS. За негов ръководител беше назначен Георги Гвоздейков.

Пред "Капитал" Гвоздейков заяви, че "няма нищо драматично в прекратяването на тази процедура". "Ще бъдат прецизирани изискванията, ще бъдат съобразени предложенията на кандидата и ще бъде изготвена нова процедура, която дори да позволи явяването на повече кандидати", каза Гвоздейков. От официалното съобщение на Министерството на здравеопазването, което движи поръчката, обявиха, че се сформира работна група, която да "разгледа параметрите на поръчката и в зависимост от потенциалните рискове в случай на необходимост да предложи и промени в условията на процедурата".

Пред bTV Гвоздейков обяви, че това ще отнеме около месец. От пресцентъра на МЗ обаче не се ангажираха пред "Капитал" с конкретен срок и посочиха: "Техническата спецификация и остойностяването в новата поръчка зависят от скоростта на работа на специално назначената от служебния министър работна група, която да подготви параметрите на новата поръчка за хеликоптери за спешна помощ."

Новосъздадената работна група ще включва експерти от всички институции, ангажирани с процеса и процедурата по придобиване на въздушни превозни средства - Държавния авиационен оператор, Специализирания отряд "Въздушно наблюдение" към Главна дирекция "Гранична полиция" на МВР, държавно предприятие "Ръководство на въздушното движение", Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" и други.

"Проектът ще се случи, по него се работи, функционира и държавната структура, ще бъде подготвена нова поръчка, за да отговаря на изискванията на производителите и така да се продължи дейността по изграждане на HEMS услуга", заяви за "Капитал" Гвоздейков. Според него още процесът по създаване на въздушна помощ е дълъг, а в България той започва от нулата.

С мотивация и приемственост

Дълги година липсата на ясна визия за това как ще бъде изградено хеликоптерното спасяване, недостатъчните средства, както и съществуващите от години проблеми в координацията между спешната помощ, пожарната и полицията бяха предпоставка проектът да не може да се случи. Няколко опита в годините за отделянето на средства в бюджета на държавата за купуване на медицински хеликоптери оставаха без успех.

През тази година редовното правителство на Кирил Петков обяви изграждането на системата за приоритет и поръчката за хеликоптери беше придвижена бързо. Сега процесът е в ръцете на служебното правителство, като не трябва да се подценяват фактори като предстоящите празници и вероятни избори в началото на следващата година. Те обаче не биха били проблем пред техническата работа по нея, която може да продължи. Ако новата поръчка бъде обявена до пролетта, забавянето наистина може и да е незначително. Или скоростта и придвижването ще зависи от приемствеността и мотивацията на институциите това да се случи възможно най-бързо.

Временен спасителен наем

Дружеството "България хели мед сървиз" функционира вече четири месеца като държавно предприятие, част от структурата на Министерството на транспорта. Една от неговите задачи беше да подготви обществена поръчка за "предоставяне на "сух лизинг" (хеликоптер без екипаж) на въздухоплавателно средство за транспорт по въздух (хеликоптер), осигурен с необходимото медицинско оборудване за нуждите на спешна медицинска помощ с хеликоптер (HEMS).

В ход е и обществената поръчка за наем на този хеликоптер, който да действа и функционира в държавния оператор до пристигането на новите машини. Тази обществена поръчка беше пусната в средата на октомври, а срокът за подаване на оферти по нея е до 5 декември. Прогнозната стойност на поръчката е 1.7 млн. евро, което включва наема, обучението и техническото обслужване на машината. Финансирането тук е от държавния бюджет и е за едногодишен наем на въздушната линейка.

"Предполагам, че до края на януари ще можем да подпишем договор за наем на хеликоптер", посочи за "Капитал" Гвоздейков. Този хеликоптер е необходим, за да може "България хели мед сървиз" да получи лиценз за авиационен оператор от авиационните власти. А след неговото пристигане ще започне и обучението на екипите по дейността, която той ще изпълнява.

По информация от изпълнителния директор на дружеството Георги Гвоздейков в него вече има назначени 4-ма пилоти (два екипажа), както и необходимия брой инженери. "Пилотите са с много богат опит, с над 9000 летателни часа, които са работили в HEMS оператори в чужбина", поясни още директорът.
2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    vmware_bulgaria avatar :-(
    vmware_bulgaria

    е да видим...
    че на такива обещания в бъдеще-неопределено време, сме се наслушали.

    Нередност?
  • 2
    guentchovelev avatar :-P
    guentchovelev

    Не съм оптимист, това с хеликоптерите е ДОСТА скъпо, а бъдете сигурни - с 2-4-6 хеликоптера - НЯМА да се ползват от народа, а от богуизбрани държавници. И тия цена за придобиване - 50 млн. това е до 15% от общата цена, отаналото е поддръжка на авиационна техника , заплати, персонал. В гражданската авиация - ако самолета струва 100 млн., за 10 години разходите му по екслоатация са в пъти повече. Така ще и за тези хеликоптери - а срещу тях ще стой малък брой спасени ...

    Да, живота е безценен, ама това важи и за умрялите, поради дошла бавна помощ с закъснение часове - а това е, което се случва и то масово. И това с часовете е в големи градове, отидете в селата, там линейки не ходят.
    Със сигурност - 10 пъти по-добри резултати за народа ще има, ако тия милиони ги дадът за линейки и персонал за Бърза Помощ. Там заплащането на докторите е мизерно, работата е супер стресираща даже по докторските стандарти, на всичко отгоре рискуваш да те бият недоволни роднини на пациентите ... И е публична тайна, че остават малко можещи, или са масово млади начинаещи доктори ...

    Нередност?
Нов коментар