Държавната "Автомагистрали" е в обединения с ГБС и "Джи Пи Груп" за ремонта на тунели на "Хемус"

Сред останалите кандидати в търга за "Топли дол" и "Правешки ханове" за над 70 млн. лв. са "Геострой", "Трейс груп холд", "Иса 2000", "Европейски пътища"

При избор на изпълнител новите ремонти ще стартират в началото на следващата година и ще продължат година и половина
При избор на изпълнител новите ремонти ще стартират в началото на следващата година и ще продължат година и половина
При избор на изпълнител новите ремонти ще стартират в началото на следващата година и ще продължат година и половина    ©  Цветелина Белутова
При избор на изпълнител новите ремонти ще стартират в началото на следващата година и ще продължат година и половина    ©  Цветелина Белутова
Темата накратко
  • В публичния регистър са оповестени кандидатите за ремонт на следващите два тунела на магистрала "Хемус"
  • Всички участници подали оферти са сред действащите фирми и обединения, които и сега поддържат републиканската пътна мрежа
  • Новите ремонти идват почти веднага след приключването на дългогодишните дейности по "Витиня" и "Ечемишка"

По шест участника има за всяка обособена позиция на обществената поръчка за ремонт на тунел "Топли дол" и тунел "Правешки ханове" на магистрала "Хемус".


Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Темата накратко
  • В публичния регистър са оповестени кандидатите за ремонт на следващите два тунела на магистрала "Хемус"
  • Всички участници подали оферти са сред действащите фирми и обединения, които и сега поддържат републиканската пътна мрежа
  • Новите ремонти идват почти веднага след приключването на дългогодишните дейности по "Витиня" и "Ечемишка"

По шест участника има за всяка обособена позиция на обществената поръчка за ремонт на тунел "Топли дол" и тунел "Правешки ханове" на магистрала "Хемус".

Общата стойност на търга е 75.4 млн. лв. без ДДС и включва ремонтно-възстановителни работи на съществуващите тунели.

Това ще са следващите големи ремонти на северната магистрала след тези на тунелите "Витиня" и "Ечемишка".

Търгът за "Топли дол" и "Правешки ханове" беше открит на 4 ноември, а срокът за събиране на оферти изтече на 5 декември. Така днес, след като бяха отворени офертите и публикувани в Регистъра на обществените поръчки, станаха известни и кандидатите, които са готови да ремонтират двата тунела. Очаквано, това са някои от най- големите строителни компании в страната.

Без изненади и непознати

За ремонт на тунела "Топли дол" оферти са подали "Геострой", "Трейс груп холд", ДЗЗД "Топли дол" (с участници държавната компания "Автомагистрали" и "ГБС инфраструктурно строителство"), ДЗЗД "Топли дол Хемус" (с участници "Джи Пи груп" и "Европейски пътища"), "ОРС Инфраструктура" и "Иса 2000".

"Автомагистрали" бяха и официалният изпълнител на ремонтите на тръбите на тунел "Витиня" и тунел "Ечемишка", но подизпълнител беше именно ГБС, която помага на държавното дружество и в поддържането на магистрала "Хемус". Това е така, защото тези ремонти са част от поддръжката на магистралата и съответно досега са включени като дейности в договорите на фирмите, които поддържат републиканската пътна мрежа. Именно това са проблемните договори, по които бяха установени наддоговорени суми за повече от 1 млрд. лв. През договорите за поддържане се възлагаха и основни ремонти без проект или допълнителна документация.

"Джи Пи груп", която строи тунел "Железница" и в миналото се свързваше с Валентин Златев, пък е кандидатствала заедно с "Европейски пътища", която пък е свързана с "Грома холд". "Европейски пътища" беше сред компаниите, които получиха големи аванси за материали по договори за "Хемус" - близо 50 млн. лв.

За втората обособена позиция, или ремонтът на тунел "Правешки ханове", участниците са пак 6 и пак същите с изключение на "Правешки ханове" ДЗЗД, където държавното дружество "Автомагистрали" се е съюзило с "Европейски пътища" и "Джи Пи груп".

Основен или текущ

Поддръжката и ремонтът на магистрала "Хемус", в това число и на тунелните съоръжения по нея, са част от сключените договори на АПИ с фирми, извършващи тези дейности. Проблемът обаче е, че в периода 2019 година до началото на 2021 са сключени 34 договора за текущ ремонт и поддръжка на републиканските пътища на обща стойност 757 млн. лв. Въз основаната на тези договори чрез текущи месечни допълнителни задания са възложени дейности за 3.4 млрд. лв. При проверки от правителството на Кирил Петков бе установено, че тези ремонти в по-голямата си част са основни, а не текущи, каквито трябва да бъдат по договор.

Въпросните договори бяха предмет на анализ на две междуведомствени работни групи. През ноември 2021 чрез допълнителни споразумения действието на договорите беше прекратено, считано от 30 юни 2022 г. Това постави задачата пред служебния кабинет, както и на редовния да възложи текущи ремонти и поддръжка на републиканската пътна мрежа след 30 юни 2022 г. И този процес обаче приключи неуспешно.

На 5 април АПИ обяви 7 нови открити процедури за възлагане на обществени поръчки за ремонт и поддръжка със срок за подаване на оферти до 5 май, но в края на юни тези процедури бяха прекратени от възложителя заради пропуски в документацията.

В същото време правителството на Кирил Петков се раздели със своя коалиционен партньор "Има такъв народ" точно заради скандалите за разплащанията към фирмите по договорите им за ремонт и поддръжка. Тогава бе издадено решение, което позволява разплащане само след решение на Народното събрание. Преди броени дни обаче Конституционният съд обяви това решение за противоконституционно и на практика върна топката в ръцете на АПИ.

По обществените поръчки за ремонт на тунелите тепърва ще бъдат отворени ценовите оферти на кандидатите и ще стане ясно кой ще извърши дейностите.

Въпреки обещанията

Вчера в интервю за "Нова нюз" министърът на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков обеща, че за коледните и новогодишни празници движението през тунел 'Витиня" и виадукта на магистрала "Хемус" край София ще бъде пуснато. "Планирано е това да стане в средата на декември", каза той.

Това всъщност е поредното обещание за край на мъчителните и точещи се с години ремонти по магистралата. Дори да се случи обаче и да бъде възстановено нормалното движение по аутобана, то няма да е за дълго, защото ако бъдат сключени договори по тези обществени поръчки, в началото на следващата година ще започнат и ремонтите по "Топли дол" и "Правешки ханове". А според заданието на поръчката дейностите там ще продължат 18 месеца.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    zhekotonev avatar :-|
    zhekotonev

    Бандюгите се съюзяват

    Нередност?
Нов коментар