GfK: Ръстът на цените започва да влияе на пазаруването на домакинствата
В поскъпването търговските вериги и независимите магазини се догонват, сочат данните на NielsenIQ


Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща
Цените на хранителните продукти започват да нарастват плавно от 2020 насам, но през 2022 г. поскъпването е несравнимо голямо. Повишението е стъпаловидно през всяко ново тримесечие, като ръстът им през 2022 спрямо 2021 г. е 23.6% по данни панела на GfK Bulgaria, който следи потреблението на домакинствата.(виж графиката).
През първото тримесечие ръстът в средните цени, на които купуват домакинствата, е 15.8% - в сравнение със същия период на предходната година (на годишна база), през второто - 19.8%, през третото - 26.4%, и достига 32.3% през четвъртото.
Цените на хранителните продукти започват да нарастват плавно от 2020 насам, но през 2022 г. поскъпването е несравнимо голямо. Повишението е стъпаловидно през всяко ново тримесечие, като ръстът им през 2022 спрямо 2021 г. е 23.6% по данни панела на GfK Bulgaria, който следи потреблението на домакинствата.(виж графиката).
През първото тримесечие ръстът в средните цени, на които купуват домакинствата, е 15.8% - в сравнение със същия период на предходната година (на годишна база), през второто - 19.8%, през третото - 26.4%, и достига 32.3% през четвъртото.
Покупките намаляват в количество
"До септември това не спира домакинствата да пазаруват и покупките им бележат слаб ръст на годишна база. През последните три месеца на годината обаче в периода с най-голямото увеличение на средните цени GfK регистрира с 4.6% по-малко закупени количества на годишна база. В резултат за цялата 2022 г. въпреки ръста в цените от 23.6% покупките в количество нарастват едва с 1%.
"Увеличението на средните цени започва пряко да влияе върху пазаруването на българските домакинства", казва Рени Яврийска, ръководител "Домакински панел" в GfK, Bulgaria.
Сходни са и наблюденията на NielsenIQ, които следят пазара през продажбите в търговската мрежа. "Като цяло през 2022 г. категория храни е с положителен ръст в стойност (+17.3%). Това се дължи главно на покачващите се с над 22% цени, които обаче водят до спад на продажбите в обем с 4.2% за последните 12 месеца. По наши наблюдения спадът в продадените количества започва от началото на 2022 г. и се засилва във втората й половина, когато средната цена достига ръст от 27.4% Тогава и продажбите в обем намаляват с 4.6%", казва Кристина Малчева от NielsenIQ.
Големите вериги - с по-малко поскъпване като цяло
През търговските вериги минават 53% от всички продажби на храни в обем, по данни на NielsenIQ за второто тримесечие на 2022 г. С най-значителен дял (42%) от целия пазар са големите вериги с магазини над 300 кв. м. Следват големите независими (самостоятелни, извън вериги - бел. ред.) магазини от над 40 кв.м с дял о25% и най-малките независими магазини (под 40 кв.м) със 17% дял.
Трудно е да се каже в кой тип магазини поскъпването през миналата година е било най-голямо. Това, което се наблюдава, е, че те по-скоро се догонват по цени помежду си. Така например за цялата година с почти еднакъв ръст на цените от 33% се открояват магазините от вериги от 40 до 100 кв.м (предимно регионални вериги), и големи независими магазини. Малко по-слаб (30%) е ценовият ръст в хипер- и супермаркетите на големите вериги.
Конкретно през второто полугодие обаче, когато е и най-голямото поскъпване, най-високи ценови ръстове (около 43%) се наблюдават в съвсем друг тип обекти - в магазините между 100 и 300 кв. м от вериги (малкият формат на големите вериги и някои по-големи регионални вериги), а също и в най-маломерните хранителни магазини (под 40 кв.м) При големите вериги поскъпването е 35% и единствено при тях то е под средните 43% за пазара.
Конкретно при млечните продукти обаче веригите са рекордьор по ръст на цените с 24.4% в големите им формати магазини и 24.1% в малките през 2022 г. в сравнение с предходната година, показват данните на NielsenIQ
Проблемните категории
В последното тримесечие на 2022 г. средната цена на яйцата е с 43% по-висока, отколкото в първото, сочат данните от домакинския панел на GfK. През второто тримесечие спрямо първото цената им се вдига с 8%, през третото с нови 10%, а през четвъртото с още 20% спрямо третото. В потреблението през летните месеци (третото тримесечие) се наблюдава спад от 14%, но през четвъртото покупките се възстановяват до предишните си нива.
За годината средните цени на млечните продукти се увеличават с 27%, като в последните две тримесечия се наблюдава и спад в потреблението им. Той започва след ръст на цените от 15% в периода юли - септември и се задълбочава през октомври - декември, макар тогава ръстът на цените да е само 5%. Млечните продукти са категория, купувана от 99% от домакинствата в България, отбелязват от GfK.
При цените на свежите плодове и зеленчуци има сезонност. През второто тримесечие спрямо първото средните цени се покачват, през лятото (третото тримесечие) намаляват и в края на годината отново растат. Данните на GfK сочат, че домакинствата купуват плодове през летните месеци, когато са най-евтини, за сметка на потреблението си през по-студените. През първите тримесечия на годината обаче са купували повече зеленчуци, докато през последното GfK наблюдава спад.
2 коментара
Примитивно е да се използва ръст на цени
Не остарелица а другите по висшите от показатели примерно не са само за мода но някой път ги има в някои модели които са на мода
Измененията на цените за 30-те основни хранителни продукти за декада е далеч по-добър метод за сравнение. Отделно са цените за хранене у дома и навън, там спецификата влияе силно. Погледнете как правителството на Нова Зеландия следи този процес https://www.stats.govt.nz/topics/food-price-index
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.