Матури 2023: Българското публично образование е в свободно падане

Лошите резултати на изпитите след 12 клас показват трагичното състояние на публичното образование и са знак за изключително спешната нужда от реформа

Матурата след завършен 12 клас по български език и литература става задължителна през 2008 година
Матурата след завършен 12 клас по български език и литература става задължителна през 2008 година
Матурата след завършен 12 клас по български език и литература става задължителна през 2008 година    ©  Анелия Николова
Матурата след завършен 12 клас по български език и литература става задължителна през 2008 година    ©  Анелия Николова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Най-ниската средна оценка на матурата по български език за учениците в 12 клас е от тази година.
  • Нивото е изключително ниско и клони към "слаб", в сравнение с международните скали за оценяване.
  • Причините, довели до тези оценки показват драматична неефективност на инвестираните публични средства

2019 година беше годината с най-ниски резултати на матурата по български език и литература от последните 11 години насам. Тогавашната средна оценка от 4,06 по български език и литература беше същинското дъно, отразяващо знанията на зрелостниците. Четири години по-късно резултатите са още 0.13 стотни надолу. На пръв поглед изглежда малко. Но е поредната стойност от поредица, която описва катастрофа в публичното образование - проблем, който ще доведе до различни кризи през следващите години.


Архивът на "Капитал"

Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата

Всички абонаменти планове

* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.

17 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    katia_1 avatar :-|
    Rational
    • + 8

    От цялата статия разбирам, че образованието прилича много на строителния бранш - има работещи схеми, през които минава огромен обществен ресурс. В тези схеми има по нещо за всички участници и никой няма желание да разбутва къщичката.

    И за да не показват колко е зле положение и да няма искания за реформи, са модифицирали скалата за оценяване.

    Нередност?
  • 2
    rumenvl avatar :-|
    rumenvl
    • - 2
    • + 7

    Като обявя позиция за високо квалифицирана работа с нетна заплата 1300лв в София, според вас какви кадри ще мога да наема?

    Нередност?
  • 3
    dobadoba avatar :-|
    dobadoba
    • + 5

    До коментар [#1] от "Rational":

    Образование(вкл вишо), Медицина, Администрация, Полиция, Армия... списъкът е дълъг... - всичко е схема

    Нередност?
  • 4
    ivangabrovo avatar :-|
    ivangabrovo
    • - 5
    • + 5

    НПО "Заедно в час" иска да участва в образователна реформа в България с цел повишаване на ефективността на образователната система /предполага се срещу финансиране от страна на държавата на различни проекти на въпросното НПО/ - това се разбира от горния материал. Няма лошо - всеки търси място под слънцето; в случая с добри цели и относително добри проктики. Само че постановката им за решаване на проблема е в грешна рамка.
    Правилната рамка би следвало да бъде разделянето на потока ученици на 3 части след седми клас /след външно оценяване/. 50% към професионални тригодишни училища без матури в края на обучението; 30% към професионални 5 годишни училища с матура по математика и държавен изпит по приложна техническа специалност; 20 % общи средни училища /гимназии/ с матура по български език и литература и по избираем предмет след 12-ти клас. След това идват учебно съдържание, материална база, квалификация на учители и т. н.

    Нередност?
  • 5
    dorn avatar :-|
    dorn
    • - 4
    • + 8

    До коментар [#4] от "ivangabrovo":

    Това никъде го няма -да определиш бъдещето на детето още от след 7 -ми клас. Първото нещо което трябва да се направи е незабавно премахване на финансирането чрез делегирани бюджети. Не ми се обяснява сега защо те са в основта на кризата в образованието. Второто -мандатност на директорите и третото - силно редуциране на предметите по учебните планове. Има и много други мерки, но тия на първо време ще донесат най-много полза.

    Нередност?
  • 6
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов
    • + 7

    До коментар [#5] от "dorn":

    Това, което предлага колегата в #4 го има почти едно към едно в немско-езичните страни. Там голяма част от учениците след 7 или 8 клас продължават в т.н. Berufsschule, където не карат до матура, а учат занаят още 2-3 години през които учат и някакви академични предмети (метматика, немски), но в силно редуциран вариант. Ако искат да вземат средно образование карат вечерни курсове.

    Работих няколко години във Виена и там имах колега, който беше завършил такова училище за готвач и след това с вечерни курсове беше взел диплома за ср. образование, а после изкара висше, че и докторантура. Разбира се, такива като него са изключение - повечето дето минават през тези училища си работят по професията.

    Просто в тези страни няма мания за висше образование - по мое време (бях в Австрия преди 15 години) едва 6% от австрийците имаха диплома за висше образование, а не както у нас - всеки 3-ти или 4-ти да има "вишу". И, както виждаш не им пречи да са много по-богати от нас.

    Нередност?
  • 7
    m17 avatar :-|
    m17
    • - 2
    • + 3

    До коментар [#5] от "dorn":

    Напротив, делегираните бюджети (+ корекция за качество) са едно от най-смислените мерки за подобряване на образованието. Защото без тях всичко зависи шуро-баджанашките връзки на директора с кмета и подобни схеми. А за намаляване на материала че даже и предмети в горните класове съм абсолютно съгласен.

    Нередност?
  • 8
    m17 avatar :-|
    m17
    • - 2
    • + 1

    До коментар [#4] от "ivangabrovo":

    Изключително лоша идея е дефиниране на проценти които да отидат тук или там. Разбира се трябва да има мотивиране за такъв избор чрез стипендия, изисквания и т.н. но в никакъв случаи твърди проценти.

    Нередност?
  • 9
    dorn avatar :-|
    dorn
    • - 1
    • + 2

    До коментар [#7] от "m17":

    Нищо не разбираш човече. Има ли делегиран бюджет, важна става бройката. Няма ли делегиран бюджет, важно става качеството. Говоря за директора и учителите. Я погледни тазгодишните резултати от матурите по математика на зрелостниците от ПМГ в Бургас, която иначе пращи по шевовете от ученици и желаещи да учат там и ще ти стане ясно на къде отиват нещата.
    И още веднъж. Не коментирай неща от които или нищо не разбираш или си някой руски трол, който само гледа да вреди.

    Нередност?
  • 10
    m17 avatar :-|
    m17
    • + 1

    До коментар [#9] от "dorn":

    Напротив, след едно дете завършило 12 клас и едно още в образователната система имам много актуални и подробни впечатления от образователната система. И пак ви казвам - делегираните бюджети са една база върху която се стъпва - когато директорите и колектива са активни има още хиляди начини за дофинансиране по всевъзможни програми. А специално за малките училища в провинцията има ОЩЕ повече възможности. Докато без делегирани бюджети, големите централни софийски (пловдискви, варненски) училища ще са добре защото ще притиска общината за финансиране но всички други училища, особенно по-малките в провинцията на практика ще УГАСНАТ.

    Нередност?
Нов коментар