Магистрали, пътища и фонд за общините са сред основните задачи на МРРБ

Тежко наследство по отношение на проектирането и строителството на пътища в страната е заварил министър Цеков

Доизграждането на автомагистрала "Струма" е един от приоритетите и на това ръководство на МРРБ
Доизграждането на автомагистрала "Струма" е един от приоритетите и на това ръководство на МРРБ
Доизграждането на автомагистрала "Струма" е един от приоритетите и на това ръководство на МРРБ    ©  Цветелина Белутова
Доизграждането на автомагистрала "Струма" е един от приоритетите и на това ръководство на МРРБ    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Създаването на фонд за подпомагане на общините с финансиране от държавния бюджет предвижда новото ръководство на МРРБ.
  • Довършване на пътните връзки със съседните на България страни са основните приоритети на регионалното ведомство.
  • Дейностите по завършването на недостроения участък от софийския околовръстен път могат да започнат от 2024 г.

Министерство на регионалното развитие е от най-богатите министерства. То разполага с между 2.5 и 2.8 млрд. лв. годишен бюджет, който трябва да разпределя между проекти за строителство, ремонт и поддръжка на пътищата по републиканската пътна мрежа, подкрепа на общините и поддържане на водоснабдителната и водопреносна мрежа на ВиК, чийто принципал е.

Затова приоритетите на МРРБ са на практика един от основните начини държавата да каже в какво ще инвестира в дадена година. Новото управление на министерството, чийто екип беше обявен от министър Андрей Цеков тази седмица, си поставя няколко основни приоритета, които да продължат политиката на ведомството. Те изглеждат така:

  • Осигуряване на скоростни връзки на България със съседните ѝ страни
  • Създаването на специален фонд към МРРБ за подкрепа на общините, който ще се захранва с финансиране от държавния бюджет на програмен принцип
  • Завършването на стартирали пътни проекти и доизграждането на ключови пътни отсечки.

Фонд за общините

"Общините и регионите, независимо от достъпа им до средства по програми на Европейския съюз, са недостатъчно финансирани да постигнат необходимото сближаване със стандарта на живот в ЕС. По тази причина МРРБ е органът, който трябва да дофинансира този недостиг", каза на пресконференцията министър Цеков. Това е ясно от над десетилетие, като опити за такова дофинансиране имаше много, повечето не особено ефективни.

Подходът на МРРБ отново ще е да създаде фонд за подпомагане на общините в реализация на дейности, свързани с градоустройство, облагородяване и водоснабдяване. Такъв фонд беше първоначално обявен от кабинета "Орешарски", после се появи и при бившия регионален министър Гроздан Караджов.

Сега министър Цеков предвижда в началото на 2024 г. да заработи нов такъв фонд за общинско развитие и дофинансиране на стартирали вече проекти, чийто прогнозен бюджет той не уточни. Парите обаче няма да се превеждат авансово, както до сега, а поетапно на база фактически разходи - след получаване на съответните сертификати за извършени и приети дейности.

Това е поуката от сегашния фонд, в който доста от проектите дори не са започнали. След приемането на бюджет 2023 с онези, които вече извършват дейности, ще бъдат сключени анекси за дофинансиране с пари от бюджета на МРРБ. "Предлагаме първата група анекси да се сключат с общините, които са изпълнили обектите на 100%. Във втората група ще бъдат тези общини, които доближават 50% изпълнение и трябва незабавно да се обезпечат средства за тях, за да продължи строителството", посочи Цеков.

За общините, които все още не са възложили поръчките и има риск обектите им да не започнат до края на годината, ще бъде включена клауза, която ще предвижда в този случай анексите им да бъдат сключени, след като започне изпълнението на обектите.

Магистрали и пътища

"Имаме една-единствена цяла магистрала до съседните ни страни и това е тази до Турция", съобщи очевидното Цеков. "Това, което заварихме като наследство, е решаване на проблема на парче", допълни регионалният министър, като не стана ясно дали визира непосредствения си наследник Иван Шишков, който впрочем, направи абсолютно същите критики, или наследеното от ГЕРБ и последвалите кабинети.


Осигуряване на скоростни връзки на България със съседните ѝ страни е сред приоритетите на новия министър. Тук влиза магистралата през Кресненското дефиле, която да бъде завършена до края на настоящия програмен период (който приключва през 2030 г.). "В противен случай има риск България да връща всички средства на еврокомисията, дадени до момента за строителството на магистрала "Струма", отбеляза Андрей Цеков. Според министъра вариант за трасе през дефилето в посока Гърция обаче не е удачен. За тази цел ще се разработи нова процедура за трасе по източния склон на дефилето и в посока Гърция.

"Няма проблем с изграждането на източния обход на Кресна, за който има избрани изпълнители и по който строителството вече започна", каза Цеков. Очакванията на МРРБ са до 2029 да бъде изградена цялата пътна връзка.


До края на тази година България трябва да довърши и магистралата със Сърбия. Дотогава трябва да приключи изграждането на магистрала "Европа" в участъка до граничния пункт. Последният участък до София пък по думите на министъра ще е готов през 2024 г.

На север направлението, по което се работи, е коридор номер ІV от границата с Румъния при Видин през Ботевград и София по магистрала "Струма" до ГКПП Кулата с Гърция. До края на тази година трябва да бъде завършен скоростният път между Мездра - Ботевград, а до края на следващата година да бъдат изградени и пътните възли.

Според обещанията на министъра участъкът между Видин и Монтана също трябва да е готов до края на 2024 г. "За съжаление отсечката между Монтана и Мездра е в зародиш и от 2020 г. не са предприемани никакви действия за избор на трасе", каза Андрей Цеков.


На "Хемус" ситуацията в участъците от 1 до 9 е до болка известна. Възложеното на "Автомагистрали" там строителство е в разрез със Закона за обществените поръчки. Превъзлагането пък към частно-правни субекти без провеждане на процедура за избор на изпълнител е напълно в нарушение на закона. "Моето виждане обаче е, че общественият интерес налага час по-скоро да строим тази магистрала, както и всички останали обекти", каза Андрей Цеков.

Възможността, която стои пред него и екипа му, е или строителството да продължи, изпълнявайки тези договори, или те да бъдат разтрогнати. Мнението на министъра е, че сегашните договори между държавната "Автомагистрали" и частните фирми трябва да станат нормални строителни договори, които да бъдат индексирани с до 30%. За тази цел нова работна група ще оповести кой вариант е по-удачен и това ще се случи в рамките на един месец.


Магистралата Русе - Велико Търново е на етап проектиране в участъка между Велико Търново и Бяла и обхода на Бяла. Отчуждителните процедури са минали през решение на МС и по тях се работи. "Големият проблем там е участъкът между Бяла и Велико Търново", посочи Андрей Цеков, защото там има чувствително забавяне в проектните процедури.

И София

"Софийският околовръстен път (западната дъга) има изготвен проект от столична община", потвърди в отговор за "Капитал", министър Цеков. Условното разделение на обекта на две части - от бул. "Бъкстон" до бул. "Цар Борис III", показва, че в тази част има подадени жалби срещу самото решение за допускане на изработването на ПУП и там всичко ще зависи от решенията от тези жалби.

По отношение на участъка след бул. "Цар Борис III" до кръговото на "Люлин" - там има изготвен ПУП с две жалби срещу него и в момента, в който приключи обжалването, ще бъде възложено строителство, по чиято процедура вече се работи. Надеждите са през следващата година обектът да бъде възложен и строителството да започне.

Възможните подходи за това строителство според министър Цеков са два - чрез инженеринг и чрез възлагане първо на технически проект. "Аз специално се изкушавам да вървим към подхода инженеринг при условията на сребърен ФИДИК (договорни условия, балансирани на справедливото разпределение на рисковете между участниците в строителството) - практика, която според министър Цеков не е много популярна в България, но работи добре и пази интересите на възложителя.

Всъщност идейният проект на последния недостроен участък от западната дъга на Софийския околовръстен път беше разработен още по времето на ГЕРБ през 2020 г. Оттогава на практика движение по реализацията му обаче няма.

4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    western_ avatar :-|
    western_
    • + 2

    Магистрала Черно Море я погребваме, а?

    Нередност?
  • 2
    brj08646871 avatar :-(
    brj08646871
    • + 2

    А още тунели над Дунав ще има ли, че ония дето построиха в миналия мандат не могат да поемат всичкия трафик?

    Нередност?
  • 3
    brj08646871 avatar :-|
    brj08646871
    • + 3

    "Според министъра вариант за трасе през дефилето в посока Гърция обаче не е удачен. За тази цел ще се разработи нова процедура за трасе по източния склон на дефилето и в посока Гърция."

    Ново правителство - нова глупост. Вариантът с качване на цялата или половин магистрала в Пирин е абсурден - излишна денивелация, удължаване на трасето, ограничения на скоростта, метеорологични проблеми, звуково, светлинно и всякакво замърсяване на дивата природа и т.н. (Да, природа съществува и извън "Кресненското дефиле", "Иракли" и "пистите на Цеко Минев", колкото и на тротинеткаджиите да не им се верва)
    Серия от няколко по-къси тунела и моста през Дефилето решават проблема с магистрала Струма по най-адекватния начин, като стария път се запазва като алтернативен.

    Нередност?
  • 4
    keepwalking avatar :-|
    keepwalking

    На "Хемус" ситуацията в участъците от 1 до 9 е до болка известна. Възложеното на "Автомагистрали" там строителство е в разрез със Закона за обществените поръчки.

    Написаното няма нищо общо с реалността.По лот 1,2,3 се работи в момента.Не е започнато масово строене защото трябва индексация на цените .Незаконното строителство на лот 4 и 5 трябва да бъде легализирано и трябва да мине през парламента .По лот 6 текат все още учождителни процедури .Лот 7 и 8 се проектират на ново а лот 9 може да започне да се строй тази година защото е 15 км дълъг .Реално лот 1,2,3 и 9 може спокойно да бъдат завършени до 2 години .За лот 4-5 трябва работа .

    Нередност?
Нов коментар