С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
19 1 апр 2011, 15:45, 9788 прочитания

Доби, която живее в Дружба

или за тъмната страна на социалните мрежи

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Ако в края на тази седмица не знаете коя е Доби, то или нямате Facebook профил, или нямате никакви приятели. В реалния свят (вероятно) Добромира Илиева е 22-годишно момиче от столичния квартал "Дружба", което живее в малък апартамент, не обича салата "Снежанка" и мисли да празнува рождения си ден с близки приятели на 9 април. Във виртуалния обаче Доби вече е полумитична фигура, а рождения й ден - извор на забавление за поне 23 хил. души (минус самата Доби).

Как Добромира стана най-прочутият жител на "Дружба"? Чрез фатална комбинация от липса на технически познания и на чувство за хумор. Тъй като Facebook дава възможност да поканите хора на собствено събитие, Доби организира рождения си ден там, като забравя да направи събитието частно, а го оставя обществено достъпно. "Като се посъберем, ще отидем другаде", обещава тя. Първите няколко души, които забелязват това, решават да се пошегуват с нея и се присъединяват към групата с обещанието да "поканят един-двама приятели". Доби, която за нейно нещастие има специфичен изказ, им се заканва "MAHAITE SE, MISHKI", допълва, че е поканила "EDNI HORA", които "AKO DOIDETE, SHE VI PREBIQT", като заключава "VIE SE OLQHTE WE MRAZQ VI". По всички онлайн канони това, разбира се, увеличава участниците в партито лавинообразно и към момента, в който събитието изчезва, в него има десетки хиляди хора, които упражняват остроумието си върху горката Доби ("запази ми място на дивана", "имаш ли микровълнова", "ще поканя отбора по гребане, нали не е проблем", "имам автобус, ще взема 50 човека от Русе").


Случката запълни седмицата със забавление за всички, които я следяха, но Доби е толкова прелестно клиширана, че остави въпроси след себе си. Беше ли това първото подобно спонтанно събитие в България или изключително добре подготвена манипулация? Бързата поява на толкова картинки, видеа и дори флайъри из София беше изблик на креативност, който хвърли съмнения за социален експеримент - сред заподозрените бяха "Нова тв" и продуцентите на новия български филм Love.Net. Прецеденти обаче има: тийнейджъри в Австралия и Великобритания вече са правили такива грешки и някои от тях са страдали на живо от това. Ако случаят е такъв, то урокът е: внимавайте с личните си данни, интернет може да е доста опасно място.


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Имена" Затваряне
Диалектика

Новото златно тепе на Крумовград

Първата нова мина в България след социализма започва да работи край Крумовград в местността Ада тепе

Пробуждането на къмпингите

Четири нови къмпинга се изграждат в Южна България

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Should I Stay or Should I Go

Групата Hayes & Y за уроците, на които Великобритания ги научи

Календар и домашно кино

Интересните събития през уикенда и следващата седмица