С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
19 1 апр 2011, 15:45, 9811 прочитания

Доби, която живее в Дружба

или за тъмната страна на социалните мрежи

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Ако в края на тази седмица не знаете коя е Доби, то или нямате Facebook профил, или нямате никакви приятели. В реалния свят (вероятно) Добромира Илиева е 22-годишно момиче от столичния квартал "Дружба", което живее в малък апартамент, не обича салата "Снежанка" и мисли да празнува рождения си ден с близки приятели на 9 април. Във виртуалния обаче Доби вече е полумитична фигура, а рождения й ден - извор на забавление за поне 23 хил. души (минус самата Доби).

Как Добромира стана най-прочутият жител на "Дружба"? Чрез фатална комбинация от липса на технически познания и на чувство за хумор. Тъй като Facebook дава възможност да поканите хора на собствено събитие, Доби организира рождения си ден там, като забравя да направи събитието частно, а го оставя обществено достъпно. "Като се посъберем, ще отидем другаде", обещава тя. Първите няколко души, които забелязват това, решават да се пошегуват с нея и се присъединяват към групата с обещанието да "поканят един-двама приятели". Доби, която за нейно нещастие има специфичен изказ, им се заканва "MAHAITE SE, MISHKI", допълва, че е поканила "EDNI HORA", които "AKO DOIDETE, SHE VI PREBIQT", като заключава "VIE SE OLQHTE WE MRAZQ VI". По всички онлайн канони това, разбира се, увеличава участниците в партито лавинообразно и към момента, в който събитието изчезва, в него има десетки хиляди хора, които упражняват остроумието си върху горката Доби ("запази ми място на дивана", "имаш ли микровълнова", "ще поканя отбора по гребане, нали не е проблем", "имам автобус, ще взема 50 човека от Русе").


Случката запълни седмицата със забавление за всички, които я следяха, но Доби е толкова прелестно клиширана, че остави въпроси след себе си. Беше ли това първото подобно спонтанно събитие в България или изключително добре подготвена манипулация? Бързата поява на толкова картинки, видеа и дори флайъри из София беше изблик на креативност, който хвърли съмнения за социален експеримент - сред заподозрените бяха "Нова тв" и продуцентите на новия български филм Love.Net. Прецеденти обаче има: тийнейджъри в Австралия и Великобритания вече са правили такива грешки и някои от тях са страдали на живо от това. Ако случаят е такъв, то урокът е: внимавайте с личните си данни, интернет може да е доста опасно място.


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Лекторите на Industry 4.0: Реми Борел Лекторите на Industry 4.0: Реми Борел

Директорът на "Шнайдер електрик България" ще участва в 4-тата конференция в Пловдив, организирана от "Капитал"

17 сеп 2019, 746 прочитания

24 часа 7 дни

20 сеп 2019, 3828 прочитания

20 сеп 2019, 3674 прочитания

20 сеп 2019, 1935 прочитания

20 сеп 2019, 1555 прочитания

20 сеп 2019, 1442 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Имена" Затваряне
Диалектика

Споделеното падение на WeWork

За по-малко от 9 месеца основаното в Ню Йорк дружество се превърна от един от най-високооценените стартъпи в САЩ в компания със съмнително бъдеще в инвестиционните кръгове.

Рециклиране за напреднали

Ъпсайклингът е креативност, съчетана с грижа за природата

Замлъкването на "Хоризонт"

Скандалът с опита за отстраняване на журналистката Силвия Великова оголи истината за медийната ситуация в България

Летящите линейки, които властта не дава на хората

Частните хеликоптери работиха на загуба пет години. Сега е ред на държавата

Форма, идея и протест

Андрей Врабчев предизвиква отношението ни към настоящето и миналото с проектите си в публичното пространство

Рециклиране за напреднали

Ъпсайклингът е креативност, съчетана с грижа за природата