Онлайн походът на Ричард Лиу

Основателят на китайския ритейл гигант JD.com опитва да се пребори с конкуренцията на Alibaba

Всяка година около 18 юни основателят и главен изпълнителен директор на втория най-голям онлайн търговец на дребно в Китай - JD.com, Ричард Лиу облича червена униформа и лично доставя продукти на нищо неподозиращите клиенти на компанията. Датата не е случайна – през 1998 г. тъкмо на този ден е пуснат онлайн магазинът Jingdong Mall, който в следващите години се превръща в JD.com, пише Reuters. Отначало компанията продава магнитно-оптични дискове, но скоро продуктовата гама се разширява с електроника, мобилни телефони, компютри и т.н.

Днес JD.com е компания с приходи от 69.3 млрд. юана (11.2 млрд. долара) за 2013 г., която продава най-различни продукти - от книги и учебници до спално бельо, чанти и дори храна за домашни любимци. От миналия месец акциите й се търгуват на електронната борса Nasdaq, а пазарната й оценка е от порядъка на 37 млрд. долара. Успешното първично публично предлагане (IPO), при което компанията надхвърли очакванията и набра 1.8 млрд. долара, а книжата й бяха презаписани 15 пъти, направи 41-годишният Лиу милиардер. Състоянието му в момента се оценява на близо 8 млрд. долара, а освен акциите си основателят на JD.com все още контролира и 84% от правата на глас в компанията.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Още от Капитал