Революцията във Volkswagen отнесе патриарха на компанията
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Революцията във Volkswagen отнесе патриарха на компанията

Фердинанд Пиех

Революцията във Volkswagen отнесе патриарха на компанията

Напускането на председателя на VW Фердинанд Пиех слага край на цяла епоха в историята на автомобилния гигант

6194 прочитания

Фердинанд Пиех

© Reuters


Напускането на водещата фигура във Volkswagen през последните две десетилетия – Фердинанд Пиех, отваря на върха на германския автомобилен концерн празнота, съизмерима с тази в Apple след смъртта на Стив Джобс. Въпреки че в последните две седмици останалите членове на висшето ръководство на VW бяха все по-фрустрирани от кампанията на председателя за отстраняването на главния изпълнителен директор Мартин Винтеркорн, никой от тях действително не смяташе, че познатият като Патриарх на компанията Пиех действително ще се оттегли от делото на живота си, пише Finanicial Times.

В миналото той обикновено печелеше битките си и винаги имаше по още някой коз в ръкава. След оставката му обаче като че ли няма път назад. "Вероятността той отново да играе водеща роля във VW са много малки и клонят към нулата. Невъобразимо е отново да се присъедини към борда", коментира пред изданието Фердинанд Дуденхьофер от Центъра за автомобилни изследвания към Университета Дуисбург-Есен.

Функциите на председателя са надзорни и включват главно наблюдението на стратегията, назначаването и отстраняването на мениджъри, така че напускането му не би трябвало да има непосредствен ефект върху дейността на компанията. Премиерът на провинцията Долна Саксония, която притежава една пета от акциите, Щефан Вайл,също изтъкна през уикенда, че надзорният и изпълнителният съвет остават "напълно функционални".

Въпреки това като главен изпълнителен директор от 1993 г. и председател от 2002 г. Пиех превърна VW от губещ производител в печеливша глобална автомобилна сила. Без неуморимия си лидер обаче VW не е същата компания, отбелязва FT. Инженерният му талант и перфекционизмът му бяха двигателят за разработването на по-сложни и технически по-добри превозни средства, често независимо от цената. Същевременно стремежът му да надмине Toyota и General Motors като производителя с най-много продажби даде ход на мащабна международна експанзия и серия придобивания от страна на VW, която само за година през 1998 г. купи Lamborghini, Bentley и Bugatti. Днес портфолиото на групата включва 12 марки, продажбите й са 10.1 млн. автомобила годишно, а приходите й са над 200 млрд. евро годишно.

Няма обаче естествен наследник на Пиех. Очакванията бяха 67-годишният Винтеркорн да поеме поста през 2017 г., когато щеше да изтече договорът на председателя, но лидерската битка разби партньорството им. Семействата Пиех и Порше държат заедно 51% от акциите с право на глас, така че поне за момента Пиех, който е внук на създателя на VW и Porsche – Фердинанд Порше, запазва участието си в избора на нов председател, но не е ясно дали смята да задържи акциите си в дългосрочен план. Братовчед му Волфганг Порше, който е председател на едноименния производител на спортни автомобили, е много по-общителен, но му липсват безпощадността и дълбокият оперативен опит на Пиех, пише FT.

През 2010 г., малко след като Porsche беше близо до фалит заради опита си да погълне много по-голямата VW, Пиех отбеляза: "Първото поколение създава, второто запазва, моето поколение е третото – обикновено то е това, което съсипва." VW трябва да гарантира, че тази максима няма да се сбъдне, посочва изданието.

Напускането на водещата фигура във Volkswagen през последните две десетилетия – Фердинанд Пиех, отваря на върха на германския автомобилен концерн празнота, съизмерима с тази в Apple след смъртта на Стив Джобс. Въпреки че в последните две седмици останалите членове на висшето ръководство на VW бяха все по-фрустрирани от кампанията на председателя за отстраняването на главния изпълнителен директор Мартин Винтеркорн, никой от тях действително не смяташе, че познатият като Патриарх на компанията Пиех действително ще се оттегли от делото на живота си, пише Finanicial Times.

В миналото той обикновено печелеше битките си и винаги имаше по още някой коз в ръкава. След оставката му обаче като че ли няма път назад. "Вероятността той отново да играе водеща роля във VW са много малки и клонят към нулата. Невъобразимо е отново да се присъедини към борда", коментира пред изданието Фердинанд Дуденхьофер от Центъра за автомобилни изследвания към Университета Дуисбург-Есен.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    alien_s avatar :-|
    Jessika

    Фердинанд Пиех е икона за немското автомобилостроене.
    Без неговото председателство, концернът няма да е същия.

  • 2
    zamen avatar :-|
    Чарли Мишкин

    [quote#1:"Jessika"]Фердинанд Пиех е икона за немското автомобилостроене.[/quote]

    Страхотен инженер.
    И мениджър на 20-ти век.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK