Табита Каранджа в пивоварния свят
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Табита Каранджа в пивоварния свят

Табита Каранджа

Табита Каранджа в пивоварния свят

Създадената от кенийката Keroche Breweries преборва доминацията на местния гигант и мисли за експанзия

2198 прочитания

Табита Каранджа

© Keroche Breweries


Табита Каранджа
Фотограф: Keroche Breweries

Жаждата за успех е това, което кара 50-годишната Табита Каранджа да влезе в ролята на Давид срещу Голиат. Кенийката е създател и мениджър на единствената голяма пивоварна в страната, собственост на местен гражданин, пише BBC. Основаната от нея и съпруга й през 1997 г. Keroche Breweries отначало произвежда ликьорни вина, но после дейността й се насочва към по-твърд алкохол, а от 2008 г. и към производството на бира.

Най-големият й бранд - Summit, в момента е толкова популярен в Кения, че през 2015 г. компанията откри инвестиция за 29 млн. долара за разширяване на производството в пивоварната в Найваша, 90 км североизточно от столицата Найроби. Експанзията ще позволи на Keroche да увеличи производството си от 10 млн. литра до 110 млн. литра бира годишно.

Успехът на бизнеса идва въпреки присъствието на същински Голиат, който в продължение на над 90 години се извисява над кенийския пазар на бира – East African Breweries (EAB), част от базирания в Лондон международен гигант Diageo. EAB все още произвежда осем от всеки десет бири, продавани в Кения, начело с бранда си Tusker, а доминацията й на пазара е такава, че Каранджа трябва да се бори, за да открие дистрибутори, склонни да продават нейната бира, разказва BBC. Освен това трябва да се справя и с растящите данъци и съперниците, копиращи продуктите й. Въпреки това тя е уверена, че разширяването на производството ще позволи на Keroche да увеличи дела си на пазара на бира от 5% на 20%.

Каранджа, която е първото в семейство с 10 деца, казва, че е имала късмета да посещава едно от най-добрите училища в Кения. След завършването си работи като библиотекар, но не може да се отърси от желанието да започне собствен бизнес. Така, след като се омъжва, заедно със съпруга си в продължение на седем години управлява железарски магазин, но скоро започва да търси нови възможности. Въпреки липсата на опит в сферата на напитките Каранджа открива ниша на пазара – нископлатените кенийци трудно могат да си позволят бирата и другите алкохолни продукти на EAB и на други глобални компании като SAB Miller. За сметка на това мнозина стават жертва на опасни, произведени в домашни условия напитки. Ето защо Каранджа решава да произвежда ликьорно вино, което въпреки ниската си цена ще се прави по високи стандарти.

Заедно със съпруга й основават Keroche и наемат служители с опит в сектора, като въпреки факта, че потребителите в страната са свикнали алкохолът да се продава в стъклени бутилки, решават да използват пластмасови, за да държат разходите си по-ниски.

"Първите дни бяха най-трудните – да накараме хората да се доверят на пластмасовите ни опаковки не беше лесно, мнозина мислеха, че бутилираме нещо опасно, което може да тръшне хората", разказва Каранджа. Разпространението също е проблем, тъй като повечето дистрибутори искат да работят само за EAB, което налага изграждането на собствена мрежа.

В следващите пет години продажбите бавно растат, но следва удар от имитаторите – малки производители, които правят собствени ликьорни вина в пластмасови опаковки, някои от които са и опасни, а част от тях дори крадат и бранда й Viena. Заради притесненията си за здравето на потребителите правителството в Кения вдига значително данъците на новия сектор. В резултат Keroche спира да произвежда ликьорни вина и се насочва към бира, джин, водка и внесено от Южна Африка вино – всички в стъклени бутилки.

Днес дружеството държи 20% от общия пазар на напитки в Кения и 5% от пазара на бира, има 300 служители и годишен оборот от 63 млн. долара. А макар и продуктите му все още да се продават само в Кения, Каранджа вече мисли за експанзия в Уганда, Танзания и Руанда.

Табита Каранджа
Фотограф: Keroche Breweries

Жаждата за успех е това, което кара 50-годишната Табита Каранджа да влезе в ролята на Давид срещу Голиат. Кенийката е създател и мениджър на единствената голяма пивоварна в страната, собственост на местен гражданин, пише BBC. Основаната от нея и съпруга й през 1997 г. Keroche Breweries отначало произвежда ликьорни вина, но после дейността й се насочва към по-твърд алкохол, а от 2008 г. и към производството на бира.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    karik avatar :-P
    karik

    Summit е готина бира - особено на фона на Tusker-a. Но пък Serengeti е по-добра. Бирата, която най-много ми харесва в региона е танзанийското Kili и угандийския Club. Тях трудно ще ги бие.
    Района на фабриката е добър, понеже е близо до Танзания и до Уганда, много близо до Найроби и единствено е далеч от Момбаса.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK