С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 25 май 2015, 16:28, 2131 прочитания

Табита Каранджа в пивоварния свят

Създадената от кенийката Keroche Breweries преборва доминацията на местния гигант и мисли за експанзия

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Табита Каранджа

Фотограф: Keroche Breweries
Жаждата за успех е това, което кара 50-годишната Табита Каранджа да влезе в ролята на Давид срещу Голиат. Кенийката е създател и мениджър на единствената голяма пивоварна в страната, собственост на местен гражданин, пише BBC. Основаната от нея и съпруга й през 1997 г. Keroche Breweries отначало произвежда ликьорни вина, но после дейността й се насочва към по-твърд алкохол, а от 2008 г. и към производството на бира.

Най-големият й бранд - Summit, в момента е толкова популярен в Кения, че през 2015 г. компанията откри инвестиция за 29 млн. долара за разширяване на производството в пивоварната в Найваша, 90 км североизточно от столицата Найроби. Експанзията ще позволи на Keroche да увеличи производството си от 10 млн. литра до 110 млн. литра бира годишно.


Успехът на бизнеса идва въпреки присъствието на същински Голиат, който в продължение на над 90 години се извисява над кенийския пазар на бира – East African Breweries (EAB), част от базирания в Лондон международен гигант Diageo. EAB все още произвежда осем от всеки десет бири, продавани в Кения, начело с бранда си Tusker, а доминацията й на пазара е такава, че Каранджа трябва да се бори, за да открие дистрибутори, склонни да продават нейната бира, разказва BBC. Освен това трябва да се справя и с растящите данъци и съперниците, копиращи продуктите й. Въпреки това тя е уверена, че разширяването на производството ще позволи на Keroche да увеличи дела си на пазара на бира от 5% на 20%.

Каранджа, която е първото в семейство с 10 деца, казва, че е имала късмета да посещава едно от най-добрите училища в Кения. След завършването си работи като библиотекар, но не може да се отърси от желанието да започне собствен бизнес. Така, след като се омъжва, заедно със съпруга си в продължение на седем години управлява железарски магазин, но скоро започва да търси нови възможности. Въпреки липсата на опит в сферата на напитките Каранджа открива ниша на пазара – нископлатените кенийци трудно могат да си позволят бирата и другите алкохолни продукти на EAB и на други глобални компании като SAB Miller. За сметка на това мнозина стават жертва на опасни, произведени в домашни условия напитки. Ето защо Каранджа решава да произвежда ликьорно вино, което въпреки ниската си цена ще се прави по високи стандарти.

Заедно със съпруга й основават Keroche и наемат служители с опит в сектора, като въпреки факта, че потребителите в страната са свикнали алкохолът да се продава в стъклени бутилки, решават да използват пластмасови, за да държат разходите си по-ниски.



"Първите дни бяха най-трудните – да накараме хората да се доверят на пластмасовите ни опаковки не беше лесно, мнозина мислеха, че бутилираме нещо опасно, което може да тръшне хората", разказва Каранджа. Разпространението също е проблем, тъй като повечето дистрибутори искат да работят само за EAB, което налага изграждането на собствена мрежа.

В следващите пет години продажбите бавно растат, но следва удар от имитаторите – малки производители, които правят собствени ликьорни вина в пластмасови опаковки, някои от които са и опасни, а част от тях дори крадат и бранда й Viena. Заради притесненията си за здравето на потребителите правителството в Кения вдига значително данъците на новия сектор. В резултат Keroche спира да произвежда ликьорни вина и се насочва към бира, джин, водка и внесено от Южна Африка вино – всички в стъклени бутилки.

Днес дружеството държи 20% от общия пазар на напитки в Кения и 5% от пазара на бира, има 300 служители и годишен оборот от 63 млн. долара. А макар и продуктите му все още да се продават само в Кения, Каранджа вече мисли за експанзия в Уганда, Танзания и Руанда.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Имена" Затваряне
Хранителният поход на Араш Дерамбарш

Общинският съветник, който е автор на забраната френските магазини да изхвърлят храна, иска инициативата да обиколи света

Още от Капитал
Да се учиш да можеш да се отучиш

Главният изпълнителен директор на "А1 България" Александър Димитров пред "Капитал"

Могат ли БНТ и БНР да останат без реклама

Това е едно от ключовите предложения за промени в Законът за радиото и телевизията, които сектора обсъжда

Отчети това

Как умните електромери могат да намалят сметките за ток

Борбата с престъпността каквато можеше да бъде

Държавата предлага адекватна стратегия за наказателна политика, която обаче няма намерение да спазва

Кино: "Малки жени"

Дързост и покорство във време на пробуждане

20 въпроса: Юрий Вълковски

Изпълнителен директор на фондацията Reach for Change България

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10