Маркус Енгман, който чертае визията на IKEA
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Маркус Енгман, който чертае визията на IKEA

Reuters

Маркус Енгман, който чертае визията на IKEA

Главният дизайнер на шведския мебелен гигант разказва за малките домове на бъдещето и за масовото производство на уникалност

4493 прочитания

Reuters

© Reuters


През последните години IKEA завладя света, както никоя друга мебелна компания не го е правила, а New Yorker дори я описва като "невидимият дизайнер на домашния живот". Това обаче е само началото – в интервю за Tech Insider главният дизайнер на шведския гигант Маркус Енгман разказва за големите – и минималистични – планове на компанията, които включват неочаквано сантиментален обрат в масовото производство, лампи, които зареждат телефона ви, както и футурустична кухненска маса.

Бъдещето е малко

"Хората всъщност избират да живеят в малки пространства, защото е умно. По-енергийно ефективно е, а и ако погледнете дома си и реалните си нужди от пространство, ще видите, че 90% от пространството в една нормална къща не се използва", обяснява дизайнерът, който работи за IKEA от 16-годишен. Това е и в основата на идеята за т.нар. конвертируем дом, в който всичко е в една стая, а пространството се организира според дейностите, а не стая по стая, като много дейности се случват в една и съща стая. По думите на Енгман обаче това не означава някакви футуристични мебели като диван, който се превръща в маса, тъй като заради сложната си конструкция подобни мебели обикновено изглеждат много технологично и за хората е трудно да се идентифицират с тях.

Бъдещето е маса

Всъщност масата е това, което според IKEA в бъдеще ще бъде централното място на домовете, както е било и в продължение на векове, преди през XX век диваните да я изместят. Масата е място, на което можеш да работиш, да се социализираш, а в концептуалната кухня на мебелния гигант – и да готвиш. Забележителен пример е концептуалната кухненска маса за 2025 г., на която можеш да сложиш дадени съставки, а тя да ти предложи какви други да добавиш за определени рецепти или какво можеш да сготвиш с вече наличните.

Бъдещето е кана

Да избереш любимия си продукт измежду всички 1600 до 2000, които IKEA пуска на пазара всяка година, е трудно. Има обаче един, който Енгман намира за особено вълнуващ – каната Sinnerlig. Специалното при нея е това, че грешка в производствения процес води до неравен приток на кислород в пещите, поради което всички произведени кани се оказват с различна тоналност синьо-зелен цвят, вместо да са еднакво зелени. С други думи, IKEA случайно открива начин за масово производство на уникалност. "Ако просто купувате неща, които са сравними едно с друго, вероятно не ги купувате със сърце. Но когато предметите са различни, правите избор", обяснява дизайнерът.

Бъдещето е умно

Подобно на часовниците и ключалките, някои предмети от обзавеждането също поумняват. Сред примерите е новата линия Home Smart за безжично зареждане на смартфони, описвана от критиците като "почти все едно да имаш вълшебни мебели", и особено настолната лампа Riggad с вградена зареждаща подложка. "Това е неизследвана територия за нас, което го прави и забавно", твърди Енгман, но изтъква, че изследването на тази граница няма да промени идентичността на компанията. "Не сме в бизнеса с електроника, а в бизнеса с обзавеждане за дома", припомня той.

През последните години IKEA завладя света, както никоя друга мебелна компания не го е правила, а New Yorker дори я описва като "невидимият дизайнер на домашния живот". Това обаче е само началото – в интервю за Tech Insider главният дизайнер на шведския гигант Маркус Енгман разказва за големите – и минималистични – планове на компанията, които включват неочаквано сантиментален обрат в масовото производство, лампи, които зареждат телефона ви, както и футурустична кухненска маса.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK