Маркус Енгман, който чертае визията на IKEA
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Новите визи

Маркус Енгман, който чертае визията на IKEA

Reuters

Маркус Енгман, който чертае визията на IKEA

Главният дизайнер на шведския мебелен гигант разказва за малките домове на бъдещето и за масовото производство на уникалност

4577 прочитания

Reuters

© Reuters


През последните години IKEA завладя света, както никоя друга мебелна компания не го е правила, а New Yorker дори я описва като "невидимият дизайнер на домашния живот". Това обаче е само началото – в интервю за Tech Insider главният дизайнер на шведския гигант Маркус Енгман разказва за големите – и минималистични – планове на компанията, които включват неочаквано сантиментален обрат в масовото производство, лампи, които зареждат телефона ви, както и футурустична кухненска маса.

Бъдещето е малко

"Хората всъщност избират да живеят в малки пространства, защото е умно. По-енергийно ефективно е, а и ако погледнете дома си и реалните си нужди от пространство, ще видите, че 90% от пространството в една нормална къща не се използва", обяснява дизайнерът, който работи за IKEA от 16-годишен. Това е и в основата на идеята за т.нар. конвертируем дом, в който всичко е в една стая, а пространството се организира според дейностите, а не стая по стая, като много дейности се случват в една и съща стая. По думите на Енгман обаче това не означава някакви футуристични мебели като диван, който се превръща в маса, тъй като заради сложната си конструкция подобни мебели обикновено изглеждат много технологично и за хората е трудно да се идентифицират с тях.

Бъдещето е маса

Всъщност масата е това, което според IKEA в бъдеще ще бъде централното място на домовете, както е било и в продължение на векове, преди през XX век диваните да я изместят. Масата е място, на което можеш да работиш, да се социализираш, а в концептуалната кухня на мебелния гигант – и да готвиш. Забележителен пример е концептуалната кухненска маса за 2025 г., на която можеш да сложиш дадени съставки, а тя да ти предложи какви други да добавиш за определени рецепти или какво можеш да сготвиш с вече наличните.

Бъдещето е кана

Да избереш любимия си продукт измежду всички 1600 до 2000, които IKEA пуска на пазара всяка година, е трудно. Има обаче един, който Енгман намира за особено вълнуващ – каната Sinnerlig. Специалното при нея е това, че грешка в производствения процес води до неравен приток на кислород в пещите, поради което всички произведени кани се оказват с различна тоналност синьо-зелен цвят, вместо да са еднакво зелени. С други думи, IKEA случайно открива начин за масово производство на уникалност. "Ако просто купувате неща, които са сравними едно с друго, вероятно не ги купувате със сърце. Но когато предметите са различни, правите избор", обяснява дизайнерът.

Бъдещето е умно

Подобно на часовниците и ключалките, някои предмети от обзавеждането също поумняват. Сред примерите е новата линия Home Smart за безжично зареждане на смартфони, описвана от критиците като "почти все едно да имаш вълшебни мебели", и особено настолната лампа Riggad с вградена зареждаща подложка. "Това е неизследвана територия за нас, което го прави и забавно", твърди Енгман, но изтъква, че изследването на тази граница няма да промени идентичността на компанията. "Не сме в бизнеса с електроника, а в бизнеса с обзавеждане за дома", припомня той.

През последните години IKEA завладя света, както никоя друга мебелна компания не го е правила, а New Yorker дори я описва като "невидимият дизайнер на домашния живот". Това обаче е само началото – в интервю за Tech Insider главният дизайнер на шведския гигант Маркус Енгман разказва за големите – и минималистични – планове на компанията, които включват неочаквано сантиментален обрат в масовото производство, лампи, които зареждат телефона ви, както и футурустична кухненска маса.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK