Руското предизвикателство на Никола Мор
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Руското предизвикателство на Никола Мор

Groupe Renault

Руското предизвикателство на Никола Мор

Френският мениджър на Dacia ще поеме управлението на затъналата в проблеми "Автоваз"

2808 прочитания

Groupe Renault

© Groupe Renault


Никола Мор има опит в управлението на автомобилна компания в държава от бившия комунистически блок и в деликатната комуникация с местните синдикати. Досега 55-годишният френски мениджър ръководеше румънското подразделение на френско-японската група Renault-Nissan – Dacia. От 4 април той ще стане главен изпълнителен директор на производителя на "Лада" – "Автоваз", и ще се изправи пред далеч по-мащабни предизвикателства, отбелязва Reuters.

Преди седмица най-големият руски производител, чиито основни акционери са Renault-Nissan (67%) и руският държавен отбранителен конгломерат "Ростек" (33%), съобщи за напускането на досегашния си мениджър – шведът Бо Андерсон, който оставя компанията със загуба от около 1 млрд. долара за 2015 г. заради резкия срив на местния пазар. Мор ще продължи започнатата от Андерсон програма за модернизация "въпреки краткосрочните предизвикателства", обяви при съобщаването на новината за привличането му главният изпълнителен директор на френско-японския алианс Карлос Гон, като допълни, че нагласите по отношение на дългосрочното бъдеще на руския пазар и на "Автоваз" остават оптимистични.

Докато управляваше Dacia, работещият от 16 години в организацията на Renault Никола Мор премина през тежки преговори за възнагражденията със заплашващите със стачки синдикати. Мениджмънтът на румънската компания обмисляше преместването на производството в по-конкурентния завод на Renault в Танжер, Мароко, в случай че заплатите в Румъния се повишат твърде много. В крайна сметка двете страни се договориха за 5% увеличение на възнагражденията и бонус за 2016 г., припомня Reuters.

Бизнесът на Dacia обаче расте, докато този на "Автоваз" беше ударен сериозно от икономическата криза в Русия, предизвикана от падащите цени на петрола и западните санкции. През 2015 г. руската компания отчете почти три пъти по-голяма загуба спрямо година по-рано и потърси кеш от акционерите си, а Renault отписа 70% от стойността на инвестицията си. "Лада" е изправена и пред конкуренцията на южнокорейските Kia и Hyundai, чиито автомобили са в сходен ценови клас, а като чуждестранни марки са предпочитани от някои руснаци.

През 2014 и 2015 г. "Автоваз" вече съкрати 20 хил. от своите общо 65 хил. служители, което пък притеснява Москва на фона на опасенията, че икономическият срив може да доведе до социално напрежение. Оптимизирането на работната сила и започнатото от Андерсон прочистване на корумпираната и неефективна верига доставчици на дружеството вероятно ще продължат, макар и с може би по-бавни темпове.

Никола Мор има опит в управлението на автомобилна компания в държава от бившия комунистически блок и в деликатната комуникация с местните синдикати. Досега 55-годишният френски мениджър ръководеше румънското подразделение на френско-японската група Renault-Nissan – Dacia. От 4 април той ще стане главен изпълнителен директор на производителя на "Лада" – "Автоваз", и ще се изправи пред далеч по-мащабни предизвикателства, отбелязва Reuters.

Преди седмица най-големият руски производител, чиито основни акционери са Renault-Nissan (67%) и руският държавен отбранителен конгломерат "Ростек" (33%), съобщи за напускането на досегашния си мениджър – шведът Бо Андерсон, който оставя компанията със загуба от около 1 млрд. долара за 2015 г. заради резкия срив на местния пазар. Мор ще продължи започнатата от Андерсон програма за модернизация "въпреки краткосрочните предизвикателства", обяви при съобщаването на новината за привличането му главният изпълнителен директор на френско-японския алианс Карлос Гон, като допълни, че нагласите по отношение на дългосрочното бъдеще на руския пазар и на "Автоваз" остават оптимистични.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.