С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 25 юли 2016, 14:33, 3738 прочитания

Дейл Силван: Възможно е да увеличим планираната инвестиция в България

Вицепрезидентът на отдела за конструктивни системи в компанията за самолетни части Woodward пред "Капитал Daily"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
В средата на юли американската компания за самолетни части Woodward официално отвори свое звено в България, в чието разрастване ще инвестира в следващите три години. Основната дейност в завода ще е по изработка на индустриални части. В предприятието ще бъде произвеждано авиационно оборудване за гигантите в самолетостроенето Airbus и Boeing, като това е първото дружество в България, което ще работи като доставчик за световната авиоиндустрия. В българския завод ще се изработват различни възли и компоненти, свързани с управлението на горивната система на самолетите и контрола на задвижващите механизми като задкрилките на крилата и опашния сектор. Те ще отиват в завода на Woodward в Найлс, щата Илинойс, където ще се влагат в по-големи продукти за клиентите. На откриването на предприятието, намиращо се в Sofia Airport Center, присъстваха и представители на американската компания майка. Сред тях беше и Дейл Силван, вицепрезидент на отдела за конструктивни (aiframe) системи.

Защо избрахте България за инвестицията си?

- На първо място, искахме да навлезем в Европа, да създадем фабрика за производство на самолетни части тук. В България вече имахме бизнес (енергиен - бел. ред.), имахме мрежа от хора. Естествено беше да потърсим развитие тук. Планът е да обслужваме много от големите си клиенти в Европа. На презентацията бяха споменати Airbus, но става дума и за Liebherr, Airspace и други компании. Тук имаме добри възможности да правим съвместни разработки някой ден, като инициативата "Чисто небе", която се стреми да направи самолетите по-ефикасни в ползването на горива, и други проекти в Европа, от които можем да бъдем част.

България няма история в самолетостроенето – това плюс или минус е?
- Взехме под внимание това, че тук няма мрежа за доставки на специфични материали за производство на самолетни части, затова ние сами трябва да доставяме всичко нужно. Така че за нас това означава повече труд. Нашата сила е опитът. В момента търсим хора, които да имат умения в тънкостите с двигатели. Според нашия HR отдел ще бъде лесно да намерим такава работна ръка в региона. Имаме история с отварянето на фабрики за самолетни части в Тайван и Мексико, места, където също нямаха опит в самолетостроенето.


Колко хора ще работят оптимално в "Woodward България" и как ще бъдат обучени те?
- Ще бъдат близо 200. Обучението е по-трудната част. Взехме десет души оттук, които дойдоха в САЩ за 4 месеца и ги обучихме така, че те да обучават хората в България. Общо взето, тренирахме треньорите. Научихме ги как да помагат на другите и как да ги оценяват, как да извършват процесите по производство. Също така изпращаме наши хора от Щатите тук за по няколко седмици. Тяхната работа е да се уверят, че всяка нова група, работеща тук, получава правилното обучение и може да върши работата си както трябва. Ще продължаваме да обучаваме хората в страната, докато планът ни всичко да се случва само на територията на България не се осъществи.

Колко сегмента има Woodward и колко от тях ще бъдат покрити в България?
- В момента имаме четири бизнес сегмента, но за мен те са два – самолетостроенето и индустриалната енергетика. Сегментът на самолетостроенето, от което аз съм част, има множество представителства в САЩ. Имаме представителства и във Великобритания. Много от тях правят точно определени моторни части, които се разпращат както по вътрешната верига, така и до крайния клиент. Много от продуктите ще дойдат от нашата група и ще бъдат доставени тук. В момента в България имаме екип по продажбите от индустриалната страна на бизнеса ни. Това е началото, но смятам, че ако нещата вървят добре, когато стигнем 200 души и всичко върви успешно, можем да се разрастнем още. Вече имаме сертификат за производство на самолетни части, който е първата стъпка. Гордеем се, че се справихме с всичко това по толкова бърз начин. Смятам, че и други бизнес групи ще вземат пример от нас и ще решат да развиват бизнеса си в България.

Кога ще започне производството в България?
- Производството вече е започнало на много бавни обороти. Това са първите партиди, които са по-скоро тренировъчни, докато работещите в "Woodward България" свикнат с цикъла на производство и преминат през тестове, а и за да сме сигурни ние, че нивото на качество в България е такова, каквото е в другите ни производства. Преминава се през много тествания на процедурите, работната ръка и т.н. От това, което сме видели досега в българското звено, работата върви много добре. Не сме имали проблеми и засега предприемаме съвсем леки промени по работния процес. Вече са произведени някои готови продукти, които обаче не сме имали възможност да изпробваме. Най-вероятно това ще започне да се случва от следващия месец.



Колко са инвестициите досега и колко смятате да бъде крайната инвестиционна сума?
- Досега сме инвестирали повече от 1 млн. лева само в реконструирането на сградата. Още 2 млн. лв. сме вложили в обучението на хора и закупуването на оборудване и машини. Общият проект се предвижда да надхвърли 9 млн. лв. за три години, но е много възможно в процеса сумата да бъде увеличена. Въпросът е доколко ще бъдем успешни - с хората, производството, продуктите и как ще разпределим времето си. Това са факторите, които ще определят дали сумата ще нараства. Ако сме успешни, ще имаме достатъчно причини да вложим повече пари в българското звено. Гледайки в момента плановете, следващото ниво е да купим машини за вторични процеси. Колкото по-бързо направим това – това е планът за третата година, толкова по-бързо ще ни се наложи да се разширяваме все повече.

Как виждате инвестиционния климат в България?
- В момента изглежда позитивен. Има финансова стабилност, ниска инфлация, няма големи финансови рискове. Ниските данъци също са голям плюс. Сравнително лесно намираме добра работна ръка, така че за нас има смисъл да инвестираме тук и сме доволни от това, което виждаме.

Ако производството в България стане по-голямо, отколкото сте очаквали, как ще се развиете?
- При идеално стечение на обстоятелствата най-вероятно ще се насочим към още някоя от сградите на Sofia Airport Center. Със сигурност ще бъде към този кампус, но стоят въпросите дали ще преместим част от индустриалния бизнес към друга секция. Тези планове са все още работни и ще търпят промени с времето. Ако видим успех и постоянство на проекта ни в страната, както и потенциален растеж, има много възможности как да го реализираме.

Българското звено ще бъде ли директно под контрола на американската компания, или ще бъде независимо?
- В аспекта на продукцията българската компания ще бъде напълно под контрола на компанията майка. Те ни пращат материалите, получават продуктите ни, проверяват ги за качество и ги слагат в по-големи проекти. Зависи само от нашия успех дали ще започнем да бъдем по-самостоятелни.

Интервюто взе Йоан Запрянов
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Имена" Затваряне
Габор Равицки оглави "Байер България".

Той заменя Ралф Фрьолих, който ще заеме друг пост в глобалната компания

Още от Капитал
Малайзийски полет към село Щръклево

Община Русе даде предварително съгласие да продаде летището си на дружество с малайзийско участие. Проектът на компанията е за 57 млн. лв.

Българският автопазар: Расте, но и старее

През 2019 г. делът на старите дизелови двигатели продължава да се увеличава, както и на колите над 20-годишна възраст

(Не)възможната столица на културата

"Пловдив 2019" премина с повече скандали, отколкото културни новини, бе недофинансиран и неглижиран от властта

Новите дрехи на "Шишман"

Несигурното бъдеще покрай предстоящия ремонт на знаковата улица в центъра на София отново разбуни духовете

Кино: "Малки жени"

Дързост и покорство във време на пробуждане

Нова книга: "Математика на живот и смърт" от Кит Йейтс

Истории за ключовата роля на математиката от съдебната зала до медицината и изборите ни в живота

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10