Сладкото наследство на Джовани Фереро
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Сладкото наследство на Джовани Фереро

Джовани Фереро

Сладкото наследство на Джовани Фереро

След смъртта на баща му през февруари 2015 г. мениджърът на италианската Ferrero ускори темповете на промени в бизнеса

34302 прочитания

Джовани Фереро

© Reuters


Когато преди повече от три десетилетия покойният вече Микеле Фереро измисля бонбоните Ferrero Rocher, достигането до крайната идея за формата и вида на прочутите днес шоколадови бонбони с лешници му отнема пет години. За разлика от него синът му Джовани Фереро, който управлява семейния бизнес от 2011 г., тази година представи на пазара нов продукт с марката Kinder след само 12 месеца разработване, пише Wall Street Journal.

Откакто пое еднолично поста главен изпълнителен директор преди пет години, младият Фереро подсили жизнеността на заемащия четвърто място в света производител на шоколадови изделия Ferrero International и ускори темповете на промяна в компанията, особено след смъртта на баща му през февруари 2015 г. През последните 18 месеца Джовани намали наполовина времето за пускане на нови продукти на пазара, придоби британския производител на шоколадови изделия Thorntons и привлече чуждестранни мениджъри в екипа си – все радикални промени за дружество, което през по-голямата част от 70-годишната си история се придържаше към почти непроменен бизнес модел.

"Традициите са като лък", казва 51-годишният Фереро. "Колкото повече опъваме тетивата, толкова по-надалеч можем да изстреляме стрелите на модерността и иновациите."

Предприетите от него промени в бизнеса идват на фона на всеобщо забавяне в сектора и нов импулс за консолидации (например скорошната оферта на Mondelez International от 23 млрд. долара за Hershey), които биха могли да засилят конкуренцията.

Ferrero е създадена през 1946 г. от бащата на Микеле Фереро – Пиетро, който отваря малък магазин за шоколад в северното италианско градче Алба. След като поема управлението през 1957 г., Микеле преобразява бизнеса, като създава течния шоколад с лешници Nutella, шоколадите Kinder, бонбоните Rocher и Tic Tac и разширява дейността в цяла Европа. Днес Ferrero има приходи от 9.5 млрд. евро, а семейство Фереро, което притежава изцяло бизнеса, са най-богатата фамилия в Италия. Микеле се оттегля формално от ръководството още през 1997 г. и е наследен от синовете си Джовани и Пиетро, но чак до смъртта си на 89-годишна възраст остава пряко въвлечен в бизнеса, в това число и в разработването на продукти и вземането на стратегически решения, отбелязва WSJ.

Докато двамата братя съвместяват управлението, Пиетро играе водещата роля, а по-интровертният Джовани се интересува повече от странични неща като писането – от края на 90-те той публикува няколко романа. Ето защо след смъртта на Пиетро при инцидент в Южна Африка през 2011 г. мнозина се опасяват, че компанията може да затъне.

Джовани обаче поема семейния бизнес със здрава ръка и от няколко години Ferrero процъфтява. През приключилата на 31 август 2015 г. фискална година продажбите нарастват с 13% при повсеместни едноцифрени темпове на растеж или дори спадове в сектора. В момента Ferrero е толкова апетитна хапка, че привлича оферти от компании като Nestlé и Mars, които обаче семейство Фереро недвусмислено отклонява, пише WSJ.

Вместо това италианското дружество за първи път търси възможности за придобиване, особено на марки, които биха му помогнали да достигне критичен обем на бизнеса си на чуждестранни пазари. Самият Джовани Фереро посочва, че компанията има за цел в следващото десетилетие да удвои приходите си и иска голяма част от ръста на продажбите, две трети от които в момента са в Европа, да дойде от страни извън Стария континент.

Фотограф: Ceeseven
Източник: Wikimedia commons

Когато преди повече от три десетилетия покойният вече Микеле Фереро измисля бонбоните Ferrero Rocher, достигането до крайната идея за формата и вида на прочутите днес шоколадови бонбони с лешници му отнема пет години. За разлика от него синът му Джовани Фереро, който управлява семейния бизнес от 2011 г., тази година представи на пазара нов продукт с марката Kinder след само 12 месеца разработване, пише Wall Street Journal.

Откакто пое еднолично поста главен изпълнителен директор преди пет години, младият Фереро подсили жизнеността на заемащия четвърто място в света производител на шоколадови изделия Ferrero International и ускори темповете на промяна в компанията, особено след смъртта на баща му през февруари 2015 г. През последните 18 месеца Джовани намали наполовина времето за пускане на нови продукти на пазара, придоби британския производител на шоколадови изделия Thorntons и привлече чуждестранни мениджъри в екипа си – все радикални промени за дружество, което през по-голямата част от 70-годишната си история се придържаше към почти непроменен бизнес модел.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    prince_of_bankya avatar :-|
    Индивидуален паметник на културата

    Ако не ползваха растителни мазнини, обезмаслено мляко на прах, глюкозно-фруктозни сиропи...

  • 2
    maria_i avatar :-|
    Мери

    Точно същото си помислих и аз - наистина не разбирам защо бонбоните Фереро Роше и Нутела са толкова популярни и прехвалени, след като съдържат нискокачествени продукти, а в същото време са по-скъпи от аналозите си на пазара, съставени от същите палмови мазнини и прочие гадости.

  • 3
    isidro avatar :-|
    isidro

    До коментар [#2] от "Мери":


    До коментар [#1] от "Индивидуален паметник на културата":

    Нарича се индустриално производство и глобален бизнес. Нито растителните мазнини по принцип са нещо вредно, нито обезмасленото мляко на прах. Винаги може да си правите домашна манифактура и да си слагате чия и масло от щастливи крави. Бизнес с оборот от десетки милиарди евро обаче не се надявайте да направите. Ааа, забравихте и ГМО-то, което също е адски вредно според хелтливинг.цом и брадва.бг.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK