Да печелиш, докато помагаш
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Да печелиш, докато помагаш

Мениджърът на GSK Андрю Уити иска да стигне до "останалите шест милиарда" души по света извън населението на най-развитите страни

Да печелиш, докато помагаш

Фармацевтичният гигант GlaxoSmithKline оглавява класацията на сп. Fortune за компаниите, които растат, като решават някои от най-тежките социални проблеми

Мария Иванова
5004 прочитания

Мениджърът на GSK Андрю Уити иска да стигне до "останалите шест милиарда" души по света извън населението на най-развитите страни

© GlaxoSmithKline


Преди година, водени от желанието си да противостоят на растящия скептицизъм по отношение на капитализма и бизнеса, от Fortune поставиха началото на нов проект – класация, която подрежда компании от цял свят, чиято корпоративна стратегия за растеж и печалба е свързана с адресирането на някои от най-значимите социални и екологични проблеми в света. В четвъртък списанието публикува второто издание на класацията Change the World, в която тази година начело е британският фармацевтичен гигант GlaxoSmithKline (GSK).

"Малко са компаниите, които могат да се похвалят, че бизнесът им навлиза в четвъртото си столетие, но GlaxoSmithKline (GSK) е една от тях", отбелязват авторите от Fortune. Фармацевтичният гигант с годишни приходи от 37 млрд. долара води историята си от създадената през далечната 1715 г. лондонска аптека Plough Court Pharmacy и през годините е продавал сухо мляко за кърмачета (в началото на 20 век), произвеждал е пеницилин (по време на Втората световна война) и е разработвал първото одобрено лекарство за борба със СПИН – зидовудин (AZT), в първите години на разрастването на глобалната пандемия, отнела човешки животи.

Днес, вече на над 300 години, компанията е в разгара на ново преосмисляне на дейността си и на разширяване на фармацевтичния си бизнес, чиято цел е да обслужва не само пациентите от по-богатите западни нации, но и потребители от по-слабо развитите държави – или както ги нарича главният изпълнителен директор Андрю Уити, "останалите шест милиарда" души по света.

През последните около три десетилетия GSK разработва ваксина срещу маларията, партнира си с правителството на Ботсвана за амбициозна програма за лечение на ХИВ и си сътрудничи с американската държавна агенция за научни изследвания "Национални институти по здравеопазване" за ваксина срещу вируса зика. А преди година удвои усилията си в посока опазване на общественото здраве, като замени едно от подразделенията си за разработки на лекарства срещу основната част от бизнеса с ваксини на Novartis, припомня Fortune.

Освен това, във всяка една от 150-те държави, където присъства, фармацевтичната група базира ценообразуването си на брутния национален доход на глава от населението. А в десетки от най-слаборазвитите страни реинвестира 20% от печалбите си в изграждането на местна инфраструктура в областта на здравеопазването и обучение на служители, изтъкват още авторите на класацията.

В подреждането влизат общо 50 компании от различни икономически сектори – от индустриално машиностроене (като General Electric и Siemens) през производство на храни и напитки (Nestle, Coca-Cola, PepsiCo, Heineken и др.) до финансови услуги (например MasterCard, Bank of America, PayPal Holdings и т.н.). Близо половината от тях (22) са от САЩ, а Европа присъства в подреждането с 12 представители. Подбрани са дружества, които оказват положително социално въздействие чрез дейности, които са част от основната им бизнес стратегия. При оценката на компаниите екипът на Fortune се е ръководил от три фактора – измерим социален ефект, бизнес резултати и степен на иновации в дружествата.

Цялата класация можете да откриете на www.fortune.com/change-the-world.

Преди година, водени от желанието си да противостоят на растящия скептицизъм по отношение на капитализма и бизнеса, от Fortune поставиха началото на нов проект – класация, която подрежда компании от цял свят, чиято корпоративна стратегия за растеж и печалба е свързана с адресирането на някои от най-значимите социални и екологични проблеми в света. В четвъртък списанието публикува второто издание на класацията Change the World, в която тази година начело е британският фармацевтичен гигант GlaxoSmithKline (GSK).

"Малко са компаниите, които могат да се похвалят, че бизнесът им навлиза в четвъртото си столетие, но GlaxoSmithKline (GSK) е една от тях", отбелязват авторите от Fortune. Фармацевтичният гигант с годишни приходи от 37 млрд. долара води историята си от създадената през далечната 1715 г. лондонска аптека Plough Court Pharmacy и през годините е продавал сухо мляко за кърмачета (в началото на 20 век), произвеждал е пеницилин (по време на Втората световна война) и е разработвал първото одобрено лекарство за борба със СПИН – зидовудин (AZT), в първите години на разрастването на глобалната пандемия, отнела човешки животи.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK