С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 2 дек 2016, 18:22, 18547 прочитания

Строителят на Пловдив: Тит Флавий Котис

Археологическо откритие "състари" града под тепетата и прословутия му театър

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Пловдив неведнъж е попадал в класациите на най-старите европейски градове, но едно откритие от миналата седмица го "състари" още повече. Древен надпис, открит при реставрационно-консервационни дейности в подземна галерия под сцената бе разчетен от преподавателя по старогръцки в СУ "Св. Климент Охридски" Николай Шаранков. От превода на асистент Шаранков става ясно, че символът на Пловдив - Античният театър, е с 20-30 години по-стар, отколкото са смятали археолозите досега. Театърът всъщност е построен през 90-те години на I век от новата ера, по времето на император Домициан, а не в периода 116-117 г., при император Траян, както се смяташе досега.

Плочата е открита в основите на антично стълбище при разкопки на амфитеатъра. Досега е била видна само горната част на плочата и археолозите са предполагали, че има и неоткрита част с надпис, който дава точна датировка. Надписът според изследователите предатира амфитеатъра.


Това, което прави откритието наистина интересно обаче, е, че надписът посочва кога Филипопол е станал главен град в провинция Тракия вместо Перинт. Досега се е смяташе, че градът е получил титлата "митрополия" през 202 г. след новата ера, но от надписа става ясно, че това, което днес е известно като Пловдив, е станало административен център на Тракия 100 години по-рано, в края на I век след Христа. Вместо да има конфликт между старата и новата метрополия, точно на Античния театър се сключва съюз, в чиято чест се извисяват две статуи една до друга - едната, символизираща Тракия, а другата - Перинт. Днес са останали само постаментите им.

Според асистент Шаранков надписът е в чест на градоначалника Тит Флавий Котис, син на Рескупорис, и е намерен под постамента, на който е стояла негова бронзова статуя, претопена още през античността. "Тит Флавий е бил наследник на последните тракийски царе и е първият градоначалник на римския Филипопол, когото познаваме. Надзиравал е строежите в града, по негово време са били издигнати великолепни сгради. Предполага се, че ги е финансирал с лични средства", разказа пред журналисти Шаранков. По думите му във времената на Римската империя управниците на града не са разполагали с огромна хазна от публични средства, с която да облагородяват своя метропол, а са инвестирали в тях лични средства.
Тит Флавий Котис е бил градоначалник на Филипопол по времето на император Домициан (на снимката) през I век след Христа и е надзиравал създаването на Античния театър в града

Фотограф: Капитал

Тит Флавий Котис, който за първи път се сдобива с известност, е човекът, заемал всички важни постове във Филипополис през I век след Христа - той е бил три пъти архонт (т.е. градоначалник), върховен жрец, представител на съдебната власт на империята. Според Шаранков той е типичен представител на местната аристокрация, която римляните използват за управници.

По думите на колежката на Шаранков Мая Мартинова откритият надпис има огромно значение както за историята на древен Пловдив и неговите най-ранни обществени институции, така и за централното значение на Тракия за източната част от Римската империя. Археоложката добави, че разкритията още веднъж доказват, че Филипопол е бил цветущ град, един от най-големите в провинцията на Римската империя и както казва Лукиан - "неговата красота отдалеч блести и впечатлява всички посетители".



"Надписът, който е от два фрагмента, ще бъде демонтиран, слепен и експониран най-вероятно в подземните помещения на т.нар. орхестра под сцената на Античния театър", разказа Мая Мартинова.

Наследникът на Тит Флавий Котис - Иван Тотев, побърза да използва практическите ползи от откритието. "Ще редактираме рекламните проспекти на Пловдив, след като стана ясно, че Античният театър има по-стара история. Това е още един повод за гордост на града". След като отиде в Брюксел да обясни как изгоряха тютюневите складове, част от проекта за столица на културата, това трябва да е дошло като глътка въздух за Тотев.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Трима учени си поделят Нобеловата награда за икономика 1 Трима учени си поделят Нобеловата награда за икономика

Отличието се присъжда за създаването на експериментален подход за борбата с бедността в бързоразвиващи се райони

14 окт 2019, 1614 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Имена" Затваряне
Второто оттегляне на Хауърд Шулц

Съоснователят на Starbucks отново отстъпва оперативното управление на кафе веригата

Още от Капитал
Новите инженери на "Бош"

Германската група направи инженеринг център в София, който разработва технологии за автомобилната индустрия

Германски минерални бани

След 13 години усилия българските балнеохотели бяха одобрени от германските здравни каси

Да сготвиш Боби Михайлов

Как расистките изстъпления на агитките, които властта използва за собствена употреба, свалиха президента на БФС и отекнаха по света

Турската офанзива в Сирия: Раздвижване на смъртоносните пясъци

Военната операция на Анкара повишава риска от нова вълна бежанци и терористични атаки в Европа

Джазменът като блусар

Китаристът Джон Скофийлд за това какво наистина има значение в музиката

20 въпроса: Даниела Костова

Тя претворява различни житейски ситуации в работата си като художник, а най-амбициозният й проект беше реализиран това лято във Виена

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10