С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 9 окт 2019, 19:34, 2786 прочитания

Създателите на литиево-йонните батерии печелят Нобеловата награда за химия

97-годишният американец Джон Гудинаф става най-възрастният лауреат на отличието

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Тримата създатели на литиево-йонните батерии са тазгодишните носители на Нобеловата награда за химия. Американецът Джон Гудинаф, британецът Стенли Уитингам и японецът Акира Йошино ще си поделят наградата от 9 млн. шведски крони за работата си върху презареждащите се батерии, използвани в преносимите електронни устройства.

97-годишният Джон Б. Гудинаф, който е роден в Германия, но в семейството на родители американци, става и най-възрастният човек, получавал Нобелова награда.


"Литиево-йонните батерии революционализираха живота ни от навлизането си на пазара през 1991 г. Те положиха основите на безжично и свободно от изкопаеми горива общество и са от огромна полза за човечеството", мотивират решението си от Нобеловия комитет към Шведската кралска академия на науките, която връчва отличието.

Уитингам разработва първата функционална литиева батерия в началото на 70-те години на миналия век. В следващото десетилетие Гудинаф удвоява потенциала й. А след това Йошино премахва чистия литий от батерията, като по този начин я прави много по-безопасна за употреба.

По думите на Грегъри Офър, машинен инженер от лондонския Imperial College, работата на тримата учени е довела до "една от ключовите технологии на XXI век", пише Reuters. Той допълва, че литиево-йонните батерии "вече са в основата на мобилната революция, а сега са от съществено значение и за решаването на проблема с климатичните промени чрез електрифициране на транспорта и съхраняване на възобновяема електроенергия".
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Имена" Затваряне
Олга Токарчук и Петер Хандке получават Нобеловите награди за литература за 2018 и 2019 г.

Миналата година отличието не беше връчено заради сексскандал

Още от Капитал
10 мита за еврото

Не, цените няма да се вдигат, курсът на лева няма да се променя и още няколко отговора на най-популярните заблуди за влизането в еврозоната

Могат ли БНТ и БНР да останат без реклама

Това е едно от ключовите предложения за промени в Законът за радиото и телевизията, които сектора обсъжда

Борбата с престъпността каквато можеше да бъде

Държавата предлага адекватна стратегия за наказателна политика, която обаче няма намерение да спазва

Руско-турската прокси война* може да ескалира

Турският президент Ердоган е на път да атакува директно армията на Башар Асад. Това ще има непредвидими последствия

Моя страна, моя Южна Корея

Кратък гид към корейската нова вълна в киното

Кино: "Малки жени"

Дързост и покорство във време на пробуждане

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10