Шоу и бизнес

Редица световни знаменитости са успешни предприемачи

През 2017 г. Джордж Клуни влезе в бизнес новините, когато продаде основаната от него (и приятеля му Ранде Гербер) четири години по-рано компания за текила Casamigos на алкохолния гигант Diageo за общо 1 млрд. долара. Всъщност, когато стана сделката, повечето потребители дори нямаха представа, че Клуни е в търговията с текила, защото, вместо да се изтъпани на рекламиращи продукта билбордове, неговият фокус е бил върху дистрибуцията.

"Най-добрата стратегия е да завързваш приятелства, това помага, защото всичко стъпва върху отношенията между хората", казва Сами Хейгар. Бившият фронтмен на Van Halen продаде мажоритарния дял от своята марка текила Cabo Wabo на Gruppo Campari през 2007 г. за 80 млн. долара. А през 2019 г. Хейгър влезе в партньорство със своя приятел и знаменит готвач Гай Фиери, за да пусне Santo - линия, която включва първия в света хибрид текила-мескал.

През миналата година Aviation Gin, в която Райън Рейнолдс държеше дял, беше купена също от Diageo в сделка, която може да донесе до 610 млн. долара за 10 години.

Редица световни звезди се опитват да разпределят приходите си от киното, музиката или спорта в реалния бизнес. Създаването на следващия Casamigos не е просто въпрос на съчетаване на знаменитост с дух - Джъстин Тимбърлейк не пожъна успех със своята 901 Tequila. И Дрейк, и Дейвид Бекъм опитаха с предложения за уиски. Ако звездите не положат достатъчно усилия, резултатите не идват.

Ето и бизнес инвестициите на няколко знаменитости, които са пример за успешни предприемачи.

Джесика Алба и Honest Company за 1 млрд. долара

За десетина години Джесика Алба изгради компания, която достигна пазарна оценка от над 1 млрд. долара. Актрисата създава стартъп за производство на устойчиви потребителски стоки през 2012 г., а през тази пролет Honest Company излезе на борсата. Началото е с бебешки продукти, а сега портфолиото включва гримове, слънцезащитни кремове и почистващи препарати. През годините Алба трябва да работи упорито, за да се справи със скептиците, подлагащи на съмнение нейния бизнес нюх. Тя е главен творчески директор и е в борда на компанията. Признава, че развиването на един бранд изисква огромна работа.

"Мисля, че тайната [на успеха] е да се обградите с хора, които са невероятно умни, да се фокусирате върху мисията си и да се уверите, независимо от размера на вашата компания, че сте в синхрон", казва тя пред Vanity Fair през 2016 г.

Honest Company успешно излезе на борсата през май на цена от 16 долара за акция, което оценява дела на Алба на близо 122 млн. долара, според Bloomberg, а цялата компания - на 1.44 млрд. долара. Компанията набра 412.8 млн. долара, които ще използва за разрастването си. Нетните продажби нараснаха с 27.6% до 300.5 млн. долара миналата година, а нетната загуба спадна до 15 млн. Приблизително 55% от продажбите идват от дигитални поръчки. Използването на социалните медии от Honest, особено в собствените акаунти на Алба, помогна за стимулирането на този дигитален растеж.

Бизнес ангелът Аштън Къчър

Аштън Къчър инвестира от над десет години в технологични стартъпи и може да се каже, че началото е малко случайно. Научава, че рапърът 50 Cent, е получил акции от компанията Glaceau в замяна на това, че е станал лице на напитката й Vitaminwater. След като Glaceau става собственост на Coca-Cola през 2007 г., рапърът спечелил 100 млн. долара. Пред Forbes Къчър разказва, че по това време е сключил рекламен договор с Nikon и е решил да влезе "в тази игра с акциите".

През 2009 г. Къчър инвестира в Skype. По съвет на инвеститора в Силициевата долина Марк Андреесен той влага в компанията 1 млн. долара, а след като Microsoft купува Skype, парите на актьора се утрояват. Следва партньорство с музикалния мениджър на Мадона Гай Озири, който също има интерес в инвестициите. Озири познавал инвеститора милиардер Рон Бъркъл и тримата заедно с Аштън Къчър създават рисковия фонд A-Grade Investments. Компанията започва да инвестира в технологични стартъпи - 2.5 млн. долара в Airbnb им носят печалба от 90 млн. долара, а 500 хил. долара в Uber по-късно им връщат 60 млн. долара. Компанията влага средства в Spotify, Shazam Soundcloud, Foursquare и Duolingo.

Къчър обяснява, че при избора на стартъп търсел главно хора, които се опитват да решат сериозни проблеми. Инвестиционната му стратегия е да намери и даде възможност на предприемачите да създадат по-добро бъдеще.

Боно "работи" на няколко фронта

Пол Дейвид Хюсън, известен като Боно, е не само фронтмен на ирландската рок група U2 и е носител на 22 награди "Грами". Той се занимава също със социални дейности и благотворителност, а от много години е и инвеститор. През 2006 г. Боно дори беше номиниран за Нобелова награда за мир. При инвестициите си често избира компании и фондации, които носят ползи за обществото. Първите му стъпки в света на големите инвестиции са още през 1992 г., когато заедно с китариста на U2 Дейв Евънс и други инвеститори купуват хотел Clarence в Дъблин. През юни 2019 г. те го отдадоха под наем на ирландската хотелиерска група Press Up Entertainment Group, като запазиха собствеността.

През 2004 г. Боно се присъединява като управляващ директор към Elevation Partners, американска частна инвестиционна компания. Тя имаше портфейл от 1.9 млрд. долара и инвестираше предимно в медийно и развлекателно съдържание - по-специално разработчиците на видеоигри BioWare и Pandemic Studios, Forbes Media и социалната мрежа Facebook. През 2015 г. Elevation Partners приключи дейността си, затваряйки последната си инвестиция.

Същата година Боно стана специален партньор за TPG Growth, която инвестира в компании от САЩ, Азия и други региони. Сега компанията управлява активи за 12.5 млрд. долара в различни сектори, включително здравеопазване, потребителски стоки, медии, технологии и бизнес услуги. Портфолиото му включва Airbnb, Burger King, Cirque du Soleil Entertainment Group, Fender, Lenovo, Uber и други компании. През 2016 г. Боно става съосновател на The Rise Fund с бившия президент на eBay Джефри Скол, както и TPG Growth. Фондът Rise се ангажира със социално трансформиращи инвестиции, базирани на целите на ООН за устойчиво развитие. Те включват премахване на бедността, глада, намаляване на неравенството, борба с изменението на климата, качествено образование и здравеопазване, достоен труд, икономически растеж и др.

Каре

Още успешни примери

- Вселената на Дрю Баримор, която включва Flower Beauty, Flower Home и Beautiful by Drew Barrymore, продължава да расте. Баримор си партнира с Walmart от 2013 г. и нейните ежедневни продукти, които се предлагат във веригата, вече включват гримове, очила, аксесоари за дома и мебели, боя, тапети, кухненски съдове и други.

- В края на 2017 г. актрисата и филантроп ДженифърГарнър и инвеститорът Джон Форейкър обсъждат малък, но визионерски бизнес, изграден около идеята за приготвяне на храна за деца с по-здравословни продукти. Once Upon a Farm е създадена от двама предприемачи от Сан Диего, Ари Раз и Касандра Къртис, за да разработи пресни и питателни студено пресовани закуски. Мисията на компанията се оказа много подходяща за Гарнър, която е главен директор на бранда.

- Дуейн Джонсън може да е най-голямата екшън звезда в света (и най-високоплатеният актьор в Холивуд две години подред), но Скалата би искал да бъде и успешен предприемач. Две години след значителна инвестиция в базираната в Норвегия първокласна марка за вода Voss, той прави фурор в сектора на напитките. "Хидратацията винаги е била на първо място за мен", казва Джонсън, който редовно споделя своя тренировъчен режим с 275 млн. последователи в Instagram. Той влезе в бизнеса с енергийни напитки тази година с марката Zoa, предлагана като здравословен избор преди или след тренировка. А от неговата Teremana Tequila са продадени 1.4 млн. кутии през първите 16 месеца от пускането на пазара.

- Бившият играч на "Арсенал" и "Милан" МатийоФламини смята, че климатичните промени са най-големият проблем на нашето време. Той е партньор в компанията GF Biochemicals, която купи пpoизвoдcтвeнитe мoщнocти и пpaвaтa въpxy интeлeĸтyaлнaтa coбcтвeнocт нa американската Ѕеgеtіѕ, произвеждаща левулинова киселина. Тази молекула, наречена левулинова киселина, се приема от американското енергийно министерство за една от 12-те молекули с потенциал да заместят петрола.

- Актьорът и продуцент Марк Уолбърг работи на няколко фронта. Основава с братята си Пол и Дони верига за бургери (вече с над 55 ресторанта в 22 щата). Инвеститор е в бързо разрастващата се марка за фитнес зали F45 Training, която има повече от 2800 франчайза в 63 държави. Създател е и на компанията за добавки Performance Inspired Nutrition, чиито продукти включват протеинови прахчета и барчета.

Още от Капитал