Липсват 40 млн. лв. за ремонт на неравностите на магистрала "Тракия"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Липсват 40 млн. лв. за ремонт на неравностите на магистрала "Тракия"

Около 40 км от "Тракия" между Чирпан и Стара Загора на практика не са магистрала, тъй като ограничението на скоростта е 90 км/час

Липсват 40 млн. лв. за ремонт на неравностите на магистрала "Тракия"

За тази година обаче няма предвидени пари в бюджета на пътната агенция за участъка между Чирпан и Стара Загора

Мила Чернева
6912 прочитания

Около 40 км от "Тракия" между Чирпан и Стара Загора на практика не са магистрала, тъй като ограничението на скоростта е 90 км/час

© Надежда Чипева


Ограничението на скоростта до 90 км/час по магистрала "Тракия" между Чирпан и Стара Загора ще остане още за неопределен период от време, въпреки че през март регионалният министър Петя Аврамова обеща то да отпадне до 30 септември. Сега в отговор на въпрос на депутата от БСП Георги Йорданов Аврамова казва, че тепърва се разглеждат възможности за финансиране на необходимия ремонт на 40-километровия участък.

Изчислената сума за реконструкцията само на дясното платно в посока Бургас е 40 млн. лв., уточнява Аврамова в отговора си от 16 октомври. За 2019 г. такива пари не са предвидени в бюджета на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), въпреки че през октомври правителството отпусна 45 млн. лв. за други пътни ремонти, а преди година - още 150 млн. лв. допълнително към бюджета на АПИ.

Пътната агенция постави знаци за намаляване на скоростта по магистралата от 140 на 90 км/час преди повече от година, тъй като настилката, полагана преди само 10 години, е на вълни и е опасна за шофьорите. Интересното тук е, че според отговора на Аврамова решението за ограничаване на скоростта е от 19 декември 2018-а, а от съобщения на АПИ се вижда, че то е било факт още през септември. Така или иначе, решение на този проблем няма да има поне до пролетта, тъй като през зимата условията не позволяват подобни ремонти.

Настилка за по-малко трафик

Тази отсечка от магистралата получи разрешение за ползване съответно през 2007 г. и 2011 г. за различни части. Изпълнител на строителството е сдружение "Рънуей-БГ" с основен участник Пи Ес Ай от групата на "Трейс". Гаранционният срок е бил пет години и вече е изтекъл, отбелязва Аврамова.

По думите на регионалния министър от началото на 2019 г. за текущ ремонт и поддържане на отсечката Чирпан - Стара Загора са похарчени над 1.6 млн. лв., които включват 996 хил. лв. за ремонт, близо 140 хил. лв. за "ограничителни системи", което значи мантинели, и 489 хил. лв. за зимно почистване.

Причините за повредите по настилката били "комплексни", но като основен фактор се посочва "интензивното движение, в това число тежкотоварно, което е целогодишно". През април АПИ възложила на Института по пътища и мостове да извърши обследване на настилката. Оттам са направили препоръки, които служат за технологичния проект на ремонта, който пък се изготвя в момента, пише Аврамова в отговора си.

Ремонтът най-вероятно ще бъде възложен без обществена поръчка през договорите за поддържане въпреки голямата сума от 40 млн. лв. Наскоро държавната компания "Автомагистрали" подписа договора за поддържане на "Тракия" между София и Стара Загора, като прогнозната му стойност е 60 млн. лв. с ДДС за пет години.

За подобен договор за "Хемус" вместо прогнозните 15 млн. лв. например "Автомагистрали" е получила 10 пъти повече. Причината е, че скъпи ремонти на виадукти и други съоръжения се възлагат без търгове, а след това компанията може да прехвърля задачите към подизпълнители по непрозрачен начин. По същия начин ще стане и самото строителство на липсващите участъци от "Хемус".

Ограничението на скоростта до 90 км/час по магистрала "Тракия" между Чирпан и Стара Загора ще остане още за неопределен период от време, въпреки че през март регионалният министър Петя Аврамова обеща то да отпадне до 30 септември. Сега в отговор на въпрос на депутата от БСП Георги Йорданов Аврамова казва, че тепърва се разглеждат възможности за финансиране на необходимия ремонт на 40-километровия участък.

Изчислената сума за реконструкцията само на дясното платно в посока Бургас е 40 млн. лв., уточнява Аврамова в отговора си от 16 октомври. За 2019 г. такива пари не са предвидени в бюджета на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), въпреки че през октомври правителството отпусна 45 млн. лв. за други пътни ремонти, а преди година - още 150 млн. лв. допълнително към бюджета на АПИ.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    bluewater avatar :-|
    BlueWater

    Според АПИ в България магистралите се правят само за леки коли и то не много на брой. Проблемът в участъка магистрала Тракия от Оризово до Стара Загора е в слабата основа на пътя, която не е направена от твърд чакъл, а от меки глинести скали. В участъка от Стара Загора до Нова Загора и на изток също започна пропадане на десните ленти, където се движат товарните автомобили, пак поради некачествена основа, в която има сгур от големите купчини до Димитровград. В Германия магистралите се правят от няколко слоя специален бетон и пътят е с обща дебелина 70см, за сравнение в България е 35 см. В Германия магистралите не се кърпят, а проблемните участъци се изграждат изцяло на ново. За целта се използва специализирана техника и само 15 работника. Цената е четири милиона евро на километър.

  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik

    Чакаха 1 милиард приходи от електронните винетки => нямат 45 милиона за магистрален участък, на който изпадаха пломбите на половин България

  • 3
    chichi01 avatar :-|
    Чичи (Ice Man's fan)

    До коментар [#1] от "BlueWater":
    Благодаря за подробната информация.

  • 4
    tbs59625460 avatar :-(
    HTA Ltd.

    Щеше да е смешно, ако не беше трагично... Ама това е състоянието на цялата ни държава, трагично...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK