Изненадващ търг за тунела под Шипка с бюджет от 320 млн. лева
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Изненадващ търг за тунела под Шипка с бюджет от 320 млн. лева

Обходът на Габрово трябва да е готов тази есен, а за тунела под Шипка е предвиден срок от малко над четири години

Изненадващ търг за тунела под Шипка с бюджет от 320 млн. лева

Поръчката на АПИ е без осигурено финансиране, а срокът за изграждане на съоръжението - 5 години

Мила Чернева
15064 прочитания

Обходът на Габрово трябва да е готов тази есен, а за тунела под Шипка е предвиден срок от малко над четири години

© Надежда Чипева


Един от митичните инфраструктурни обекти у нас - тунелът под Шипка, изведнъж изплува над повърхността. За него се говори от 70-те години, но досега нямаше изгледи да се стигне до изграждането му. Миналата седмица обаче Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) изненадващо е обявила обществена поръчка за проектиране и строителство, от която става ясно, че няма да се прави един дълъг тунел, а няколко по-къси. Прогнозна стойност е над 320 млн. лв. с ДДС, а срокът за изпълнение - малко над четири години.

Допреди месец от пътната агенция твърдяха, че финансиране за проекта няма, а и нямаше дори намеци в предизборната обстановка, че за този обект ще бъде обявен търг. Основните въпроси сега отново са свързани с пари. "Планирано е изпълнението на обществената поръчка да бъде предложено за финансиране от оперативна програма "Транспортна свързаност" 2021-2027. Към настоящия момент не е осигурено финансиране за изпълнението на обекта", пише в документацията към търга. Проблемът тук е, че към момента няма приети официални документи от Европейската комисия, с които да се регламентира начинът за кандидатстване за следващия програмен период 2021-2027 г.

Интересно е също, че в рамките само на месец стойността на тунела под Шипка е паднала с 200 млн. лв. "Прогнозната стойност на строителството на съоръжението е 520 млн. лв. Търсят се различни варианти за неговото финансиране", казаха от АПИ през септември, а сега бюджетът е 320 млн. лв. "Капитал" изпрати запитване до агенцията на какво се дължи разликата в цената.

Какво ще се строи

Общата дължина на участъка през Стара планина е 10.5 км, като ново строителство ще са 7.6 км, а реконструкция ще бъде направена на 2.9 км. от съществуващия път I-5 Габрово - Казанлък. Трасето включва пет тунела с обща дължина 4 км. Основният ще е с дължина 3.22 км, а останалите 4 са по-малки - съответно 171 м, 240 м, 90 м и 290 м. Ще има още седем големи съоръжения - един подлез и шест моста.

Тунелът под Шипка ще се намира на един километър западно от прохода Шипка и на един километър източно от връх Малуша, посочват от АПИ. Северната му част ще бъде в област Габрово, а южната - в област Стара Загора. Той ще има две ленти за движение по 3.75 м.

Проект на средна възраст

Решението да се изградят обходни пътища на Габрово е взето още през 1975 г. Изграждането на тунел под Шипка пък присъства още в Националния план за регионално развитие за периода 2000-2006 г., като там се споменава за финансиране от японски банки.

Тунелът е втора фаза на големия проект за обходния път на Габрово. Първата, която започна преди шест години, трябва да е готова до края на ноември. Там България загуби част от еврофинансирането заради забавяне по непредвидени обстоятелства.

За тунела има готов идеен проект, чието изготвяне е струвало 125 хил. лв., уточниха от АПИ за "Капитал" преди време. Агенцията възложи поръчката на разширения идеен проект на консорциум "Мости" през 2014 г.

От 2012 г. има и решение по оценката за въздействие върху околната среда (ОВОС), като през 2014 г. Върховният административен съд отхвърли жалбите срещу него.

Условията на търга

Срокът за подаване на оферти е 5 декември 2019 г. Основен критерий за оценка ще бъде предложената цена (с тежест 60%). Ценовите оферти обаче се отварят, след като се прегледат предложенията за проектиране и строителство, които са с обща тежест 40%.

Освен това участниците в процедурата трябва да имат минимален общ оборот от поне 300 млн. лв. за последните три приключили финансови години, като 100 млн. лв. трябва да са от строителство, проектиране или инженеринг на пътища.

Срокът за изпълнение на поръчката ще бъде 1550 дни, или малко над четири години. Според условията на търга обаче договорът влиза в сила чак след като бъде осигурено финансиране. Това ще може да се случи вероятно най-рано в началото на следващия програмен период - през 2021 г. Което означава, че в най-оптимистичния сценарий тунелът може да бъде завършен през 2025 г.

Един от митичните инфраструктурни обекти у нас - тунелът под Шипка, изведнъж изплува над повърхността. За него се говори от 70-те години, но досега нямаше изгледи да се стигне до изграждането му. Миналата седмица обаче Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) изненадващо е обявила обществена поръчка за проектиране и строителство, от която става ясно, че няма да се прави един дълъг тунел, а няколко по-къси. Прогнозна стойност е над 320 млн. лв. с ДДС, а срокът за изпълнение - малко над четири години.

Допреди месец от пътната агенция твърдяха, че финансиране за проекта няма, а и нямаше дори намеци в предизборната обстановка, че за този обект ще бъде обявен търг. Основните въпроси сега отново са свързани с пари. "Планирано е изпълнението на обществената поръчка да бъде предложено за финансиране от оперативна програма "Транспортна свързаност" 2021-2027. Към настоящия момент не е осигурено финансиране за изпълнението на обекта", пише в документацията към търга. Проблемът тук е, че към момента няма приети официални документи от Европейската комисия, с които да се регламентира начинът за кандидатстване за следващия програмен период 2021-2027 г.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • 1
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Махаш дългия тунел и изведнъж поръчката се раздвижва. Строителната мафия удря отново. Поне да го направят час по-скоро, би било добра връзка между най-активните икономически области извън София.

  • 2
    dr.watson avatar :-|
    dr.watson

    А вярно ли е, че Тунелът всъщност няма да е нормален тунел, които замества високопланински проход, а ще е полу-тунел полу-проход. Т.е. тунел на 1000м надморска височина. Малко Шипка и малко Тунел.

  • 3
    xfh59608894 avatar :-|
    xfh59608894

    Като всичко гербаджийско и тунелът под Шипка ще е нескопосана половинчата работа. Тотални некадърници.

  • 4
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    До коментар [#1] от "Георги Георгиев":

    А трябваше ли да е един 10 километров тунел - за да сте доволен? Ще влезете ли в такъв тунел?

  • 5
    alien04 avatar :-|
    alien04

    Поредните загубени европейски средства, заради упорството на управляващите ни да се съобразяват с екологичните норми. Ако бяха оставили първоначално планирания 7-километров тунел, който минаваше под природния парк и с него не се налагаше изсичането на вековни букови гори, всичко щеше да бъде наред - нямаше да има обжалвания, сроковете щяха да се спазят и еврофинансирането щеше ба бъде спасено! Каква файда сега, че късия тунел е по-евтин, като финансирането му ще тежи изцяло на бюджета!

  • 6
    rdb41527334 avatar :-|
    rdb41527334

    Егати........ще се трои нещо толкова голямо и чакано като тунел под Шипка и коментарите само ПЛЯВАЧИ............. Мръсно племенце еййййййййй

  • 7
    rdb41527334 avatar :-|
    rdb41527334

    ПЛЮВАЧИ исках да напиша

  • 8
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#4] от "mickmick":

    Аз влизам в много по-дълги тунели ежедневно. Ако има поръчка за такъв - изпълнител ще е западна компания и ще е качествено.

  • 9
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#2] от "dr.watson":

    Каквото могат да построят нашите с евтин асфалт и 30-40% откат, баце.

  • 10
    xfh59608894 avatar :-|
    xfh59608894

    До коментар [#6] от "rdb41527334":

    Побеснело калинче, именно защото тунелът е дългоочакван и изключително важен за страната, той требва да се направи като хората, а не по гербаджийски некадърно и половинчато. Всички проекти им са такива недодялани, като целта е просто отбиване на номера, за да може Тиквата да излезе и да каже - "ние строим". Строиш чушки. По-добре нищо да не правят а да се махат, достатъчно щети нанесоха на България.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK