С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
10 28 окт 2019, 17:12, 10299 прочитания

Изненадващ търг за тунела под Шипка с бюджет от 320 млн. лева

Поръчката на АПИ е без осигурено финансиране, а срокът за изграждане на съоръжението - 5 години

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Един от митичните инфраструктурни обекти у нас - тунелът под Шипка, изведнъж изплува над повърхността. За него се говори от 70-те години, но досега нямаше изгледи да се стигне до изграждането му. Миналата седмица обаче Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) изненадващо е обявила обществена поръчка за проектиране и строителство, от която става ясно, че няма да се прави един дълъг тунел, а няколко по-къси. Прогнозна стойност е над 320 млн. лв. с ДДС, а срокът за изпълнение - малко над четири години.

Допреди месец от пътната агенция твърдяха, че финансиране за проекта няма, а и нямаше дори намеци в предизборната обстановка, че за този обект ще бъде обявен търг. Основните въпроси сега отново са свързани с пари. "Планирано е изпълнението на обществената поръчка да бъде предложено за финансиране от оперативна програма "Транспортна свързаност" 2021-2027. Към настоящия момент не е осигурено финансиране за изпълнението на обекта", пише в документацията към търга. Проблемът тук е, че към момента няма приети официални документи от Европейската комисия, с които да се регламентира начинът за кандидатстване за следващия програмен период 2021-2027 г.


Интересно е също, че в рамките само на месец стойността на тунела под Шипка е паднала с 200 млн. лв. "Прогнозната стойност на строителството на съоръжението е 520 млн. лв. Търсят се различни варианти за неговото финансиране", казаха от АПИ през септември, а сега бюджетът е 320 млн. лв. "Капитал" изпрати запитване до агенцията на какво се дължи разликата в цената.

Какво ще се строи

Общата дължина на участъка през Стара планина е 10.5 км, като ново строителство ще са 7.6 км, а реконструкция ще бъде направена на 2.9 км. от съществуващия път I-5 Габрово - Казанлък. Трасето включва пет тунела с обща дължина 4 км. Основният ще е с дължина 3.22 км, а останалите 4 са по-малки - съответно 171 м, 240 м, 90 м и 290 м. Ще има още седем големи съоръжения - един подлез и шест моста.



Тунелът под Шипка ще се намира на един километър западно от прохода Шипка и на един километър източно от връх Малуша, посочват от АПИ. Северната му част ще бъде в област Габрово, а южната - в област Стара Загора. Той ще има две ленти за движение по 3.75 м.

Проект на средна възраст

Решението да се изградят обходни пътища на Габрово е взето още през 1975 г. Изграждането на тунел под Шипка пък присъства още в Националния план за регионално развитие за периода 2000-2006 г., като там се споменава за финансиране от японски банки.

Тунелът е втора фаза на големия проект за обходния път на Габрово. Първата, която започна преди шест години, трябва да е готова до края на ноември. Там България загуби част от еврофинансирането заради забавяне по непредвидени обстоятелства.

За тунела има готов идеен проект, чието изготвяне е струвало 125 хил. лв., уточниха от АПИ за "Капитал" преди време. Агенцията възложи поръчката на разширения идеен проект на консорциум "Мости" през 2014 г.

От 2012 г. има и решение по оценката за въздействие върху околната среда (ОВОС), като през 2014 г. Върховният административен съд отхвърли жалбите срещу него.

Условията на търга

Срокът за подаване на оферти е 5 декември 2019 г. Основен критерий за оценка ще бъде предложената цена (с тежест 60%). Ценовите оферти обаче се отварят, след като се прегледат предложенията за проектиране и строителство, които са с обща тежест 40%.

Освен това участниците в процедурата трябва да имат минимален общ оборот от поне 300 млн. лв. за последните три приключили финансови години, като 100 млн. лв. трябва да са от строителство, проектиране или инженеринг на пътища.

Срокът за изпълнение на поръчката ще бъде 1550 дни, или малко над четири години. Според условията на търга обаче договорът влиза в сила чак след като бъде осигурено финансиране. Това ще може да се случи вероятно най-рано в началото на следващия програмен период - през 2021 г. Което означава, че в най-оптимистичния сценарий тунелът може да бъде завършен през 2025 г.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Правителството предложи правила за електрическите тротинетки 1 Правителството предложи правила за електрическите тротинетки

Максималната разрешена скорост за електрическите тротинетки по пътищата ще бъде 25 км/ч

12 ное 2019, 1041 прочитания

"Булстрой груп" ще реконструира топлоцентралата на НДК в център за модерно изкуство 1 "Булстрой груп" ще реконструира топлоцентралата на НДК в център за модерно изкуство

Фирмата е предложила най-ниската цена за изпълнение от 3.15 млн. лв. без ДДС

11 ное 2019, 2763 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Инфраструктура" Затваряне
Магистрала "Черно море" ще се проектира, но не е сигурно кога ще се строи

Пътната агенция обяви търг за 14 млн. лв. за идеен проект за трасето между Варна и Бургас, но пари за строителство няма

Още от Капитал
Сбогом, кабели

Първите дошли в автосектора се изнасят първи към по-евтини дестинации

Да копаеш дъното за Доган

Държавата изненадващо отпусна 220 млн. лв. за драгиране на плавателния канал в пристанище Варна. Съмненията са, че пристанището на Ахмед Доган ще е основният печеливш, а държавните терминали ще трябва да го догонват

30 години след 10-и: Каква я мислехме, каква стана

Българите са по-богати от всякога, но и все по-тревожни, че демокрацията, в която живеят, е имитация

Мавродиев, който назначи Мавродиев, който вдигна заплатата на Мавродиев

В явен конфликт на интереси директорът на ББР се е избрал да управлява дъщерни дружества и е увеличил възнаграждението си

20 въпроса: Христо Христозов

"Практиката показва, че бързите решения имат висока цена и рядко са устойчиви"

Календар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10