С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 29 окт 2019, 9:28, 6230 прочитания

Магистрала "Черно море" ще се проектира, но не е сигурно кога ще се строи

Пътната агенция обяви търг за 14 млн. лв. за идеен проект за трасето между Варна и Бургас, но пари за строителство няма

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) предприе втори изненадващ ход в рамките на една седмица. След като обяви търг за изграждането на тунел под Шипка, въпреки че нямаше никакви публични коментари за подобна стъпка от правителството, тя е стартирала и обществена поръчка за магистрала "Черно море" - за изпълнител на разширен идеен проект и парцеларен план.

Целта е да се изготвят най-малко три вариантни решения на трасе, включително комбинация от варианти, които са разработвани през годините.


Прогнозната стойност е 14.4 млн. лв. без ДДС, осигурени от държавния бюджет. Срокът за подаване на оферти е 28 ноември 2019 г., а този за изпълнение - една година.

Това, че е обявена поръчка за разширен идеен проект, обаче не значи непременно, че магистралата ще бъде завършена в близкото бъдеще. В случая с тунела под Шипка например поръчка за идейния проект беше възложена през 2014 г., но строителството му ще завърши през 2024-2025 г. и то в най-оптимистичния сценарий.

Още през 2017 г. от пътната агенция обясниха пред "Капитал" че се предвижда да бъде разработена тръжна документация за изготвянето на разширен идеен проект за трасето. Очевидно процесът се е забавил с поне две години.
До момента са изградени около 10 км от общо 95 км от АМ "Черно море", като те се намират в северната част - между Аспаруховия мост във Варна и с. Приселци. Магистралата между Варна и Бургас е част от паневропейски коридор №8. За разлика от Бургас, който е свързан със столицата и Южна България от "Тракия", северният черноморски град остава изолиран заради незавършената магистрала "Хемус" и липсата на добра връзка с Южното Черноморие.




Изненадващ обрат

Доскоро заявките бяха, че магистралата между Варна и Бургас е в дъното на приоритетите. През 2016 г. АПИ сключи договор за изготвяне на проект "Подготовка за доизграждане на автомагистрала "Черно море" за 2.6 млн. лв. по оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014-2020 г. В края на май обаче агенцията уточни за "Капитал", че проектът е бил прекратен. "Тръжни процедури по проекта не са провеждани и не са изразходвани никакви средства по оперативната програма", казаха от там в отговор на запитване. Оттогава не са коментирани публично нито предвидени държавни средства за проекта, нито изобщо възможни движения. Затова и настоящата поръчка за идеен проект е изненада.

След като бъде избран изпълнител (вероятно идната пролет) и бъде изпълнено заданието (някъде в началото на 2021 г.) предстои да бъде извършен преглед на предложния проект, да организира и проведе заседания на експертния съвет на АПИ, както и да се проведат процедури за екооценка. Когато трасето бъде уточнено, предстоят и отчуждителни процедури. Именно затова няма ясен хоризонт кога ще се премине към търг за технически проект и строителство.

Не се знае още и какво финансиране се планира за изграждането на магистралата. Най-вероятни варианти са пари от държавния бюджет или да се кандидатства за европейски средства през следващия програмен период, ако се съди по досегашните ходове на АПИ. Според интегрираната транспортна стратегия на Министерския съвет до 2030 г. стойността на трасето е около 430 млн. лв.

Допустимата скорост се предвижда да бъде 120 км/ч, а габаритът на пътя - 27 м, с по две активни и една аварийна лента във всяка посока на движение.

Историята дотук - драма с екооценката

Проектирането на "Черно море" започва през 70-те години, но няма решение и процесът спира. През 2001 г. са изработени нови предварителни проучвания по задание на Изпълнителна агенция "Пътища" (сега АПИ). Те са готови през 2002 г., минават през експертен съвет и се избира трасе, дълго 95 км. Оттогава обаче процесът се движи изключително бавно.

През ноември 2007 г. Фонд "Републиканска пътна инфраструктура" (сега АПИ) възлага изготвянето на оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС) на инвестиционното предложение за магистралата, а докладът е изготвен през юли 2008 г. Според решение на сайта на Министерството на околната среда и водите (МОСВ) обаче през 2013 г. процедурата по ОВОС е прекратена, тъй като същата година се извършвала актуализация на инвестиционния проект.
Трасето Русе - Велико Търново няма да е магистрала

Отсечката Русе - Велико Търново, за която от правителството говорят усилено през последните няколко месеца, няма да е магистрала, а скоростен път. Това става ясно от инвестиционния проект за обекта, който е постъпил в община Велико Търново.

По скоростното трасе за Русе ще се излиза директно на автомагистрала "Хемус", чиято връзка ще е на около 10 минути с автомобил северозападно от Велико Търново. Не е ясно обаче кога "Хемус" ще стигне до Велико Търново. Отсечката трябва да се изгради от държавната "Автомагистрали", но в момента има разрешение за строеж само за 1.6 км при Боаза. Заявките на правителството са цялата магистрала от София до Варна да е готова през 2024 г., но те изглеждат нереалистични.

В момента тече едномесечен срок за представяне на възражения по инвестиционния проект за пътя Русе - Велико Търново, в ход е и процедура по съгласуване със заинтересованите институции съгласно разпоредбите на Закона за устройство на територията. Предстои утвърждаване на трасето в Комисията за земеделски земи към Министерството на земеделието.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Официално: Северната тангента и другите пътища край София ще бъдат безплатни Официално: Северната тангента и другите пътища край София ще бъдат безплатни

Превозвачите протестират заради хаоса около тол системата, властта все пак ще влезе в ролята си и ще контролира събирането на таксите от частни фирми

27 фев 2020, 743 прочитания

Тол-системата: Гафове вместо милиони 3 Тол-системата: Гафове вместо милиони

Тол-системата ще заработи на 1 март, но до 27 март има "гратисен период" без глоби

27 фев 2020, 2782 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Инфраструктура" Затваряне
ВМА ще реновира клиниките си в няколко града с 30 млн. лв.

Основната сграда на болницата в София също ще бъде обновена

Още от Капитал
Фокусът с цените на тока

Защо в България борсовата електроенергия е хем най-скъпа, хем най-евтина

Шопинг в Ямбол

Двама бизнесмени от региона строят ритейл парк за 12 млн. лв. с финансиране от банка и еврофондове

Нов цигарен връх

Rothmans е на път да стане най-търсената марка на пазара

Могат ли БНТ и БНР да останат без реклама

Това е едно от ключовите предложения за промени в Законът за радиото и телевизията, които сектора обсъжда

"Мишу", анимационният филм за отговорността ни към природата

Това е вторият филм на Вера Траянова и Милен Витанов, селектиран за участие на "Берлинале"

Нова книга: "Математика на живот и смърт" от Кит Йейтс

Истории за ключовата роля на математиката от съдебната зала до медицината и изборите ни в живота

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10