Магистрала "Черно море" ще се проектира, но не е сигурно кога ще се строи
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Магистрала "Черно море" ще се проектира, но не е сигурно кога ще се строи

При наличието на магистрала времето за пътуване от Варна до Бургас ще бъде около 40 минути

Магистрала "Черно море" ще се проектира, но не е сигурно кога ще се строи

Пътната агенция обяви търг за 14 млн. лв. за идеен проект за трасето между Варна и Бургас, но пари за строителство няма

Мила Чернева
7787 прочитания

При наличието на магистрала времето за пътуване от Варна до Бургас ще бъде около 40 минути

© Надежда Чипева


Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) предприе втори изненадващ ход в рамките на една седмица. След като обяви търг за изграждането на тунел под Шипка, въпреки че нямаше никакви публични коментари за подобна стъпка от правителството, тя е стартирала и обществена поръчка за магистрала "Черно море" - за изпълнител на разширен идеен проект и парцеларен план.

Целта е да се изготвят най-малко три вариантни решения на трасе, включително комбинация от варианти, които са разработвани през годините.

Прогнозната стойност е 14.4 млн. лв. без ДДС, осигурени от държавния бюджет. Срокът за подаване на оферти е 28 ноември 2019 г., а този за изпълнение - една година.

Това, че е обявена поръчка за разширен идеен проект, обаче не значи непременно, че магистралата ще бъде завършена в близкото бъдеще. В случая с тунела под Шипка например поръчка за идейния проект беше възложена през 2014 г., но строителството му ще завърши през 2024-2025 г. и то в най-оптимистичния сценарий.

Още през 2017 г. от пътната агенция обясниха пред "Капитал" че се предвижда да бъде разработена тръжна документация за изготвянето на разширен идеен проект за трасето. Очевидно процесът се е забавил с поне две години.

До момента са изградени около 10 км от общо 95 км от АМ "Черно море", като те се намират в северната част - между Аспаруховия мост във Варна и с. Приселци. Магистралата между Варна и Бургас е част от паневропейски коридор №8. За разлика от Бургас, който е свързан със столицата и Южна България от "Тракия", северният черноморски град остава изолиран заради незавършената магистрала "Хемус" и липсата на добра връзка с Южното Черноморие.

Изненадващ обрат

Доскоро заявките бяха, че магистралата между Варна и Бургас е в дъното на приоритетите. През 2016 г. АПИ сключи договор за изготвяне на проект "Подготовка за доизграждане на автомагистрала "Черно море" за 2.6 млн. лв. по оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014-2020 г. В края на май обаче агенцията уточни за "Капитал", че проектът е бил прекратен. "Тръжни процедури по проекта не са провеждани и не са изразходвани никакви средства по оперативната програма", казаха от там в отговор на запитване. Оттогава не са коментирани публично нито предвидени държавни средства за проекта, нито изобщо възможни движения. Затова и настоящата поръчка за идеен проект е изненада.

След като бъде избран изпълнител (вероятно идната пролет) и бъде изпълнено заданието (някъде в началото на 2021 г.) предстои да бъде извършен преглед на предложния проект, да организира и проведе заседания на експертния съвет на АПИ, както и да се проведат процедури за екооценка. Когато трасето бъде уточнено, предстоят и отчуждителни процедури. Именно затова няма ясен хоризонт кога ще се премине към търг за технически проект и строителство.

Не се знае още и какво финансиране се планира за изграждането на магистралата. Най-вероятни варианти са пари от държавния бюджет или да се кандидатства за европейски средства през следващия програмен период, ако се съди по досегашните ходове на АПИ. Според интегрираната транспортна стратегия на Министерския съвет до 2030 г. стойността на трасето е около 430 млн. лв.

Допустимата скорост се предвижда да бъде 120 км/ч, а габаритът на пътя - 27 м, с по две активни и една аварийна лента във всяка посока на движение.

Историята дотук - драма с екооценката

Проектирането на "Черно море" започва през 70-те години, но няма решение и процесът спира. През 2001 г. са изработени нови предварителни проучвания по задание на Изпълнителна агенция "Пътища" (сега АПИ). Те са готови през 2002 г., минават през експертен съвет и се избира трасе, дълго 95 км. Оттогава обаче процесът се движи изключително бавно.

През ноември 2007 г. Фонд "Републиканска пътна инфраструктура" (сега АПИ) възлага изготвянето на оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС) на инвестиционното предложение за магистралата, а докладът е изготвен през юли 2008 г. Според решение на сайта на Министерството на околната среда и водите (МОСВ) обаче през 2013 г. процедурата по ОВОС е прекратена, тъй като същата година се извършвала актуализация на инвестиционния проект.

Трасето Русе - Велико Търново няма да е магистрала

Отсечката Русе - Велико Търново, за която от правителството говорят усилено през последните няколко месеца, няма да е магистрала, а скоростен път. Това става ясно от инвестиционния проект за обекта, който е постъпил в община Велико Търново.

По скоростното трасе за Русе ще се излиза директно на автомагистрала "Хемус", чиято връзка ще е на около 10 минути с автомобил северозападно от Велико Търново. Не е ясно обаче кога "Хемус" ще стигне до Велико Търново. Отсечката трябва да се изгради от държавната "Автомагистрали", но в момента има разрешение за строеж само за 1.6 км при Боаза. Заявките на правителството са цялата магистрала от София до Варна да е готова през 2024 г., но те изглеждат нереалистични.

В момента тече едномесечен срок за представяне на възражения по инвестиционния проект за пътя Русе - Велико Търново, в ход е и процедура по съгласуване със заинтересованите институции съгласно разпоредбите на Закона за устройство на територията. Предстои утвърждаване на трасето в Комисията за земеделски земи към Министерството на земеделието.

Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) предприе втори изненадващ ход в рамките на една седмица. След като обяви търг за изграждането на тунел под Шипка, въпреки че нямаше никакви публични коментари за подобна стъпка от правителството, тя е стартирала и обществена поръчка за магистрала "Черно море" - за изпълнител на разширен идеен проект и парцеларен план.

Целта е да се изготвят най-малко три вариантни решения на трасе, включително комбинация от варианти, които са разработвани през годините.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    xfh59608894 avatar :-|
    xfh59608894

    Това е сложна магистрала, непосилна за простите гербаджии. Те и на равното се осират, какво остава при сложен терен. По-добре да не я пипат. Като падне режимът на ГЕРБ, дано се намерят по-кадърни да я построят.

  • 2
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Ами да ги проектират най-сетне, че ги чакаме от комунизма още. На Запад няма нито една държава без мрежа от магистрали! С излишъка за 1 г. можем да строим по една магистрала, само че трябва да има за "нашите фирми" и затова ще строим старите проекти до 2030 г.

  • 3
    popovster avatar :-|
    Петел88

    Магистрала Черно Море би дала икономически бум на цяла Източна България. Варна, Шумен и Добрич ще могат да се свържат с индустриално силна Тракия. Също така Стара Загора изведнъж ще има достъп до 3 летища - София, Варна и Бургас, което със сигурност ще помогне за още по-бързото подобряване на бизнес климата там.
    Ако смеем да помечтаем още малко, може да свържем Магистрала Черно Море и с Порт Констанца. Не би трябвало да е супер скъпо, защото е равна зема до там, но за съжаление едва ли ще видим правителство с такава визия скоро...

  • 4
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#3] от "Петел88":

    Това е много необходимо, но не достатъчно условие. Спешно трябва да улесним максимално славяни извън ЕС да се включват в работната сила тук. Често проблема с набирането на персонал е ключов за инвестиционната надпревара, а от съседите ни само ние сме със сериозен недостиг.

  • 5
    hgd1569575145622275 avatar :-|
    Gman

    Изграждане на Хемус, връзка на северна с южна България с тунел под връх Шипка, както и скоростен път от Русе до Велико Търново са абсолютно достатъчни и дори задължителни, за да се изравни, а дори и засили икономиката на двете части. Такава магистрала, специално изградена за един град Варна е напълно ненужна и необоснована. Да не говорим, че това е най-безсмисленият град в държавата за инвестиции, тъй като всичко пропада в една дупка от корупция. Ефекта за икономиката на държавата ще бъде почти нулев от такова разхищение на пари.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK