След близо 10 години чакане кв. "Люлин" ще има връзка с едноименната магистрала
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

След близо 10 години чакане кв. "Люлин" ще има връзка с едноименната магистрала

Разчистването на терена започна едва миналата седмица

След близо 10 години чакане кв. "Люлин" ще има връзка с едноименната магистрала

Участъкът от само 400 м ще облекчи значително трафика в тази част на града

Анина Сантова
18586 прочитания

Разчистването на терена започна едва миналата седмица

© Stolica.bg


Блок 533 в столичния кв. "Люлин" се намира само на 300 метра от началото на магистрала "Люлин". Реално обаче, за да се стигне до аутобана, е необходимо да се шофира над 3.5 километра. Причината е, че все още не е направен пробив на бул. "Петър Дертлиев", който да свърже най-големия софийски квартал с пътя за Гърция.

Участъкът се обещава вече близо 10 години, но разчистването на терена започна в края на миналия месец, точно преди местните избори. За изпълнител на проекта срещу 2.2 млн. лв. без ДДС е избрана "ГБС - Инфраструктурно строителство", част от "Главболгарстрой холдинг", а срокът за изпълнението е 3 месеца.

Новото строителство е за около 400 м, но дава шанс за бърз достъп до възела, в който се вливат пътища от няколко посоки.

Хронология на забавянето

За първи път за обособяването на участъка се заговори още през 2011 г. Година по-късно тогавашният зам.-кмет по транспорта Любомир Христов обеща пробивът на бул. "Петър Дертлиев" да се изгради паралелно със Западната дъга на Околовръстното, но това така и не стана.

Кметът Йорданка Фандъкова включи проекта в Капиталовата програма на общината за 2014-2015 г., като сумата, отделена за него, бе 2.5 млн. лв. Последва нова тригодишна пауза, докато в началото на 2017 г. не бе обявена и обществената поръчка за целта. През декември същата година общината сключи договор с ГБС, но строителството не започна, тъй като се оказа, че вече няма осигурено финансиране. Такова не се намери и през 2018 г., като стартът на дейностите се случи напълно неочаквано едва сега - в навечерието на местния вот.

Какво се предвижда

Hoвият пробив между бул. "Петър Дертлиев" и кръговото на околовръстното и магистрала "Люлин" ще бъде две платна за движение по 7 м (с по две ленти в посока) и тротоари от двете страни. При кръстовището със съществуващия участък на бул. "Петър Дертлиев" е разработено кръгово кръстовище "разтегателен кръг", което ще дава възможност за връзка във всички направления. По този начин се дава възможност за облекчаване на трафика, идващ от автомагистрала "Люлин", и навлизащ към столичния квартал и центъра на града.

Блок 533 в столичния кв. "Люлин" се намира само на 300 метра от началото на магистрала "Люлин". Реално обаче, за да се стигне до аутобана, е необходимо да се шофира над 3.5 километра. Причината е, че все още не е направен пробив на бул. "Петър Дертлиев", който да свърже най-големия софийски квартал с пътя за Гърция.

Участъкът се обещава вече близо 10 години, но разчистването на терена започна в края на миналия месец, точно преди местните избори. За изпълнител на проекта срещу 2.2 млн. лв. без ДДС е избрана "ГБС - Инфраструктурно строителство", част от "Главболгарстрой холдинг", а срокът за изпълнението е 3 месеца.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

14 коментара
  • 1
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Ами супер - поне се е случило най-сетне. Фактите показват, че българите (особено софиянците) не се влияят от подобни "изборни подаръци". Щом корумпираната нагла Мая успя да вземе 45% срещу ГЕРБ, вадете си изводите колко сме им набрали...

  • 2
    crusible avatar :-P
    crusible

    Еееее, разгеле братче! Нищо де, пак доживяхме! Нуждата от това разклонение е огромна!

  • 3
    m17 avatar :-|
    m17

    Отново Капитал не ни казва фактите а ни налива манипулация. Причината за забавянето винаги е една и съща - безкрайни дела за отчужденията. За Монтевидео отнеха 8 години и както се вижда, последните 2 парцела така и не успяха да ги вземат засега. За Каблешков текат вече 6,. За Красно село и разширяването на Житница отне 4. И няма надежда за ускоряване ако не е обект от национално значение а не може всяка уличка да е такава.

  • 4
    evpetra avatar :-|
    evpetra

    До коментар [#3] от "m17":

    "Причината за забавянето винаги е една и съща - безкрайни дела за отчужденията..."

    Какви отчуждения?1 Става дума за 400 м голо поле!
    Да не говорим, че този пробив няма да облекчи особено движението в Люлин. По-важно е да се направи разширение на метрото до Околовръстното с паркинг и да направят подземния паркинг при метростанция Сливница функциониращ.

  • 5
    benzin avatar :-|
    benzin

    Време е да завършат в Надежда Ломско шосе от метростанция Ломско шосе до Северна Скоростна Тангента. Хайде да видим дали северните квартали, системно пренебрегвани до момента ще получат полагащите им се инвестиции в инфраструктура! В Люлин (най-големия район на София, по брой жители), Надежда (трети по големина район, по брои жители), Обеля, Хаджи Димитър, Орландовци, Левски също живеят хора, а Столична Община не прави достатъчно!

  • 6
    m17 avatar :-|
    m17

    До коментар [#4] от "evpetra":

    Няма "голо поле", за ваше сведение в България няма нито един квадратен метър без собственик !!!. Това са стотици парцели и то в регулация, всеки има десетки собственици, представлявани от адвокати специализирали в такива сделки. Вие виждате голо поле, те виждат 8 етажни кооперацийки и 50% обезщетение за парцела. И се борят до дупка, всеки един квадратен метър е минал на три инстанции. И за да може да влезе багера, всичко това трябва да е свършило, даже да е минало плащането от общината.

  • 7
    qck1424700798392137 avatar :-|
    Alexander Topuzov

    Забавното е, че още в понеделник, деня след втори тур, строителната техника изчезна от обекта! :) :) :)

  • 8
    coffee.bean avatar :-|
    coffee.bean

    До коментар [#6] от "m17":

    Това което казвате е така и звучи страшно. Това означава, че никога няма да може да се опазят зелените площи и поляни и междублокови пространства.
    Все пак хората си мислят, че това е основно общинска или държавна земя. Може да има някой частен парцел. Откъде все пак са дошли тези собственици (казвате стотици парцели).
    Нужни са сериозни законодателни промени с което да се ограничи строителната вакханалия. Правилно е да се потърси мораториум за строителство в много квартали на София, а на следващ етап да се търси и промени в ЗУТ, които да не позволяват толкова гъсто строителство.

  • 9
    m17 avatar :-|
    m17

    До коментар [#8] от "coffee.bean":

    Това са отделни неща. Собствениците не са дошли сега, това са наследниците на собствениците на ниви и гори, които са там от преди да има град. Върнати им са в реални граници и са си тяхна собственост. И сега за да се построи път, те трябва да се национализират но това изисква плащане на пазарна цена, И доказването коя е празната цена е доста тегаво и минава на три инстанции и отнема маса време.
    Но това че някои има парцел не значи че може да си го застрои, трябва да е отреден за целта в ПУП. И тези парцели са отредени за улица и затова там се строи улицата.
    Парцелите за градинки и паркове също са отредени за такива и върху тях не може да се строи. Но това е от 3-4 години а в предишните 30 са издавани разрешителни щото нямаше ПУП'ве на кварталите и се правеха частични изменения. Друг проблем е че не може вечно да държиш собствениците така висящи - ако е отредено за градинка а той има нотариален акт за тоя парцел общината е длъжна да му го изкупи на пазарна цена. Но такива си стотици хиляди парцели, имаше сметка е за цяла София трябвали към 3 милиарда лева. И затова общината отделя някакви пари - към 20 милиона за догодина и изкупува най-конфликтните имоти, за други се пазари със собствениците да им даде еквивалетни парцели наблизо. Накратко цялото това е тегава драма и няма лесно и бързо решение.

  • 10
    m17 avatar :-|
    m17

    До коментар [#8] от "coffee.bean":

    Това с мораториума е пълна глупост, да го въведен сега няма особен смисъл - няма закон със обратно действие, всички издадени разрешителни ще се реализират а то на практика няма много парцели без такова. Примерно оня гнусен висок блок на артекс до маринелата е с разрешение от преди 15 години, от времето на Софиянски и по тогавашния закон ! Отделно всяко ограничение на права струва пари - забранявате нещо но собственика си иска пазарната цена и няма вариант да го мотате вечно.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK