Защо се бавят новите станции на метрото
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Защо се бавят новите станции на метрото

Готовата метростанция "Красно село"

Защо се бавят новите станции на метрото

Строителството на станциите в централната градска част ще завърши няколко месеца по-късно от прогнозния срок

Анина Сантова
27713 прочитания

Готовата метростанция "Красно село"

© Метрополитен


Въпреки че по думите на Йорданка Фандъкова строителството на новите шест станции от третия метродиаметър трябваше да e приключило в началото на октомври, около тях все още има заграждения, които показват, че работата продължава. Табелата на "Попа", която подсказваше за изтеклия срок, беше премахната, но въпросите остават.

Оказва се, че всъщност има проблем и строежът на метрото ще се забави поне с два месеца - нещо, за което не се говореше преди изборите. Гражданите пък ще могат да го ползват най-рано в началото на пролетта, тъй като тепърва се инсталират системите за управление и предстои да се правят тестове.

Два месеца по-късно от очакваното

Изпълнителите, работещи по участъците - "Джи Пи груп" и "Трейс груп холд", са посочили в договорите си срок за изпълнение на проекта от 45 месеца, считано от декември 2015 г. Това означава, че строителството трябваше да е приключило през септември тази година. Причината за забавянето се оказва в тунелопробивната машина, която стига до станцията на Военната академия с почти четири месеца закъснение спрямо графика заради принудителни спирания и заздравяване на почвите.

Подземните води на "Попа" затрудняват работния процес
Източник: Метрополитен

По тази причина изпълнителите са поискали удължение на сроковете, като са получили одобрение за два месеца. В обосновката по ФИДИК са посочени най-вече геоложки основания.

Директорът на общинското "Метрополитен" Стоян Братоев обяснява, че водата се е оказала главната пречка на работата по метрото - поради това, че трасето минава на няколко места в близост до Перловската река, се налагат инжекции за заздравяване на почвите. "На станцията при НДК ни беше особено трудно, защото 5-6 месеца се борихме с водата. Направиха се сондажи, които да отнемат налягането на водата, за да може да навлезе машината. На "Попа" също имаше много подземни води и се направи дренаж, за да се заздрави основата под дънната плоча на станцията, преди да мине машината", казва той.

Новата метростанция на бул. "България"
Източник: Метрополитен

В крайна сметка са направени 2800 колони, за да може да се ограничи достъпът до вода и да се изгради конструкцията на дънната плоча. "Това е технология, която се прилага в тежки случаи, но не е допълнително платена, тъй като по договор изпълнителят се задължава да се предприемат необходимите мерки за изграждане на конструкциите", обяснява още Братоев.

Готовата метростанция "Красно село"
Източник: Метрополитен

С двата месеца удължение строителните дейности на 8-те метростанции - Военна академия, НДК и "Попа", "Орлов мост", тази при театъра "Зад канала" и при бул. "Вл. Вазов" се очаква да приключат на 5 декември.

Това обаче не е краят

Дори този път срокът да бъде спазен, следват изпитанията на системите, които се извършват по договор със Siemens. Те включват най-вече перонните врати и автоматика. "По договор имаме общо 33 месеца, като на 24-ия месец те трябва да са ни доставили оборудването. Сега остават 9 месеца, в които да монтират системите. От момента, в който им се даде фронт, те влизат - за първите две станции "Красно село" и "България" им дадохме достъп май месец, на другите започнахме от лятото и те приеха ангажимента да ги съкратят на 6 месеца. Сега е монтирано оборудването и ни остават самите изпитания", разказва Братоев.

Siemens е доставила по договор 20 нови влака
Източник: Метрополитен

По думите му тази седмица ще започне да се подава напрежение към станцията при Военната академия, за да може влаковете да се движат. "В момента оборудването е инсталирано и остава техническа работа по изпитанията, която включва залагане на параметри като скорост и максимално ускорение според участъка, за да може автоматиката да ги следи", казва той.

Изискват се и проби на преносната система от трасето до диспечерския център. "Работата по "оживяването на системите", след като имаме монтираното оборудване, не е трудна, но отнема време, а и се съобразява с наличието на влакове", казва Братоев.

Не може да се каже обаче колко дълго ще продължат изпитанията, тъй като и самият договор със Simenes е отворен - зачита се от датата на осигурените влакове и пускането на обектите. "За първия участък срокът е от май, а за другите обекти - от лятото. Не знам дали ще им трябват тези шест месеца, може дори да им отнеме по-малко време. Просто за първи път се прилага такава сложна автоматика и всеки обект е различен, затова не можем да кажем твърдо кога ще е готово. Моето виждане е, че първите две станции са готови вече, а следващите три ще са готови в следващите няколко месеца", твърди директорът на "Метрополитен".

Какво още остава по третата линия

До края на тази година ще бъде пуснат търгът за изграждането на третия етап от третия метродиаметър, който обхваща 3 метростанции - от кръстовището на бул. "Владимир Вазов" и "Панайот Хитов" до жк "Левски Г". Първото тримесечие на следващата година пък ще бъде обявена и обществената поръчка за четвъртия етап, който започва от Военната академия, минава през кв. "Гео Милев", жк "Слатина", покрай "Арена Армеец" и стига до бул. "Цариградско шосе". Целта е през 2020 г. да бъдат избрани изпълнители и за двата обекта. Въпреки това тези участъци от метрото ще започнат да се строят чак след 2021 г. при отпуснато финансиране от новия програмен период, за което Столичната община ще трябва да кандидатства. Очакванията са през 2025 г. и двата етапа да са финализирани.
Архитектурара на станцията "Св. Патриарх Евтимий" вече е завършена изцяло (снимката е от септември)
Източник: Метрополитен
Архитектурата на станцията при театъра "Зад канала"
Източник: Няма такава държава
Карта на началната и крайната точка от третия метродиаметър и готовите метростанции
Източник: Софпроект

Въпреки че по думите на Йорданка Фандъкова строителството на новите шест станции от третия метродиаметър трябваше да e приключило в началото на октомври, около тях все още има заграждения, които показват, че работата продължава. Табелата на "Попа", която подсказваше за изтеклия срок, беше премахната, но въпросите остават.

Оказва се, че всъщност има проблем и строежът на метрото ще се забави поне с два месеца - нещо, за което не се говореше преди изборите. Гражданите пък ще могат да го ползват най-рано в началото на пролетта, тъй като тепърва се инсталират системите за управление и предстои да се правят тестове.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    ddo1570701579623610 avatar :-|
    Stanislav Nikolov

    Мисля, че на картата липсва метростанцията на Медицинска академия. Показаната е на друго място.

  • 2
    rdb41527334 avatar :-|
    rdb41527334

    Демек имало много вода и забавила строежа ама капитал турили нарочно заглавийце което уж има нещо нередно ... не сте по различни от ПИК и Блиц в баламосването на хората

  • 3
    lxi1531816815571265 avatar :-|
    Чубрица

    "Оказва се, че всъщност има проблем и строежът на метрото ще се забави поне с два месеца - нещо, за което не се говореше преди изборите. "

    "Капитал", ето ви една статия от август (една от многото!), в която се казва, че пускането на метрото се забавя. Не съм защитник на кметицата, но не е честно да казвате, че чак сега се разбирало за забавянето.
    https://money.bg/macro/puskaneto-na-tretiya-lach-na-metroto-se-otlaga-za-fevruari-2020.html

  • 4
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Метрото не е като Графа. Нормално е да има забавяне, все пак се копаят тунели, подсигуряват се и какво ли още не.

  • 5
    smotlixx avatar :-|
    smotlixx

    До коментар [#2] от "rdb41527334":

    Абе Капитал държат ниво като най-сериозен вестник в БГ. Виж, главния редактор на Дневник се опитва да го превърне в жълта медия.

  • 6
    rgo51546616 avatar :-?
    Пламен Семерджиев

    Най-големият проект в РБългария!

  • 7
    ivankristov avatar :-|
    ivankristov

    Как ли са прокопали метрото в Будапеща и Лондон под Дунав и Темза преди 120г.? А дали Фандъкова не е знаела за подпочвените води в центъра на София при подписването на договорите за строителството или пък има нещо друго, като ала Банов съм?

  • 8
    anividenova avatar :-|
    Angelina Videnova

    Здравейте,
    Първата снимка не е от МС "Партиарх Евтимий" , а от бъдещата МС "Медицинска академия".
    Освен това, бихте ли казали що за източник е това "Няма такава държава" под второта снимка - сайт ли е, телевизията на Слави ли е, дружество ли е, партия ли е?.....

    Напоследък все по-непрофесионални и неточни стават статиите на доказалия се с професионализма си в-к "Капитал", за съжаление :(


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK