С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
8 6 ное 2019, 12:34, 25355 прочитания

Защо се бавят новите станции на метрото

Строителството на станциите в централната градска част ще завърши няколко месеца по-късно от прогнозния срок

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Инфографика

Карта на началната и крайната точка от третия метродиаметър и готовите метростанции

Увеличаване

Въпреки че по думите на Йорданка Фандъкова строителството на новите шест станции от третия метродиаметър трябваше да e приключило в началото на октомври, около тях все още има заграждения, които показват, че работата продължава. Табелата на "Попа", която подсказваше за изтеклия срок, беше премахната, но въпросите остават.

Оказва се, че всъщност има проблем и строежът на метрото ще се забави поне с два месеца - нещо, за което не се говореше преди изборите. Гражданите пък ще могат да го ползват най-рано в началото на пролетта, тъй като тепърва се инсталират системите за управление и предстои да се правят тестове.



Два месеца по-късно от очакваното

Изпълнителите, работещи по участъците - "Джи Пи груп" и "Трейс груп холд", са посочили в договорите си срок за изпълнение на проекта от 45 месеца, считано от декември 2015 г. Това означава, че строителството трябваше да е приключило през септември тази година. Причината за забавянето се оказва в тунелопробивната машина, която стига до станцията на Военната академия с почти четири месеца закъснение спрямо графика заради принудителни спирания и заздравяване на почвите.
Подземните води на "Попа" затрудняват работния процес

[Метрополитен]

По тази причина изпълнителите са поискали удължение на сроковете, като са получили одобрение за два месеца. В обосновката по ФИДИК са посочени най-вече геоложки основания.

Директорът на общинското "Метрополитен" Стоян Братоев обяснява, че водата се е оказала главната пречка на работата по метрото - поради това, че трасето минава на няколко места в близост до Перловската река, се налагат инжекции за заздравяване на почвите. "На станцията при НДК ни беше особено трудно, защото 5-6 месеца се борихме с водата. Направиха се сондажи, които да отнемат налягането на водата, за да може да навлезе машината. На "Попа" също имаше много подземни води и се направи дренаж, за да се заздрави основата под дънната плоча на станцията, преди да мине машината", казва той.
Новата метростанция на бул. "България"

[Метрополитен]

В крайна сметка са направени 2800 колони, за да може да се ограничи достъпът до вода и да се изгради конструкцията на дънната плоча. "Това е технология, която се прилага в тежки случаи, но не е допълнително платена, тъй като по договор изпълнителят се задължава да се предприемат необходимите мерки за изграждане на конструкциите", обяснява още Братоев.
Готовата метростанция "Красно село"

[Метрополитен]

С двата месеца удължение строителните дейности на 8-те метростанции - Военна академия, НДК и "Попа", "Орлов мост", тази при театъра "Зад канала" и при бул. "Вл. Вазов" се очаква да приключат на 5 декември.



Това обаче не е краят

Дори този път срокът да бъде спазен, следват изпитанията на системите, които се извършват по договор със Siemens. Те включват най-вече перонните врати и автоматика. "По договор имаме общо 33 месеца, като на 24-ия месец те трябва да са ни доставили оборудването. Сега остават 9 месеца, в които да монтират системите. От момента, в който им се даде фронт, те влизат - за първите две станции "Красно село" и "България" им дадохме достъп май месец, на другите започнахме от лятото и те приеха ангажимента да ги съкратят на 6 месеца. Сега е монтирано оборудването и ни остават самите изпитания", разказва Братоев.
Siemens е доставила по договор 20 нови влака

[Метрополитен]

По думите му тази седмица ще започне да се подава напрежение към станцията при Военната академия, за да може влаковете да се движат. "В момента оборудването е инсталирано и остава техническа работа по изпитанията, която включва залагане на параметри като скорост и максимално ускорение според участъка, за да може автоматиката да ги следи", казва той.

Изискват се и проби на преносната система от трасето до диспечерския център. "Работата по "оживяването на системите", след като имаме монтираното оборудване, не е трудна, но отнема време, а и се съобразява с наличието на влакове", казва Братоев.


Не може да се каже обаче колко дълго ще продължат изпитанията, тъй като и самият договор със Simenes е отворен - зачита се от датата на осигурените влакове и пускането на обектите. "За първия участък срокът е от май, а за другите обекти - от лятото. Не знам дали ще им трябват тези шест месеца, може дори да им отнеме по-малко време. Просто за първи път се прилага такава сложна автоматика и всеки обект е различен, затова не можем да кажем твърдо кога ще е готово. Моето виждане е, че първите две станции са готови вече, а следващите три ще са готови в следващите няколко месеца", твърди директорът на "Метрополитен".
Какво още остава по третата линия

До края на тази година ще бъде пуснат търгът за изграждането на третия етап от третия метродиаметър, който обхваща 3 метростанции - от кръстовището на бул. "Владимир Вазов" и "Панайот Хитов" до жк "Левски Г". Първото тримесечие на следващата година пък ще бъде обявена и обществената поръчка за четвъртия етап, който започва от Военната академия, минава през кв. "Гео Милев", жк "Слатина", покрай "Арена Армеец" и стига до бул. "Цариградско шосе". Целта е през 2020 г. да бъдат избрани изпълнители и за двата обекта. Въпреки това тези участъци от метрото ще започнат да се строят чак след 2021 г. при отпуснато финансиране от новия програмен период, за което Столичната община ще трябва да кандидатства. Очакванията са през 2025 г. и двата етапа да са финализирани.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Климатичните промени спънаха разширяването на лондонското летище "Хийтроу" Климатичните промени спънаха разширяването на лондонското летище "Хийтроу"

Ръководството на най-голямата британска аерогара ще обжалва казуса пред Върховния съд на страната

28 фев 2020, 295 прочитания

Автомагистрали без поръчки Автомагистрали без поръчки

За година държавната компания в сектора получи договори за над три милиарда без конкурс

28 фев 2020, 800 прочитания

24 часа 7 дни

28 фев 2020, 8082 прочитания

28 фев 2020, 3106 прочитания

28 фев 2020, 2160 прочитания

28 фев 2020, 1634 прочитания

28 фев 2020, 1470 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Инфраструктура" Затваряне
Главният архитект на София поиска промени в проекта за ремонт на пл. "Ал. Невски"

Проектантът Иво Панталеев, чието дело е и обновяването на "Графа", ще трябва да предложи нови решения

Още от Капитал
10 мита за еврото

Не, цените няма да се вдигат, курсът на лева няма да се променя и още няколко отговора на най-популярните заблуди за влизането в еврозоната

Отчети това

Как умните електромери могат да намалят сметките за ток

Борбата с престъпността каквато можеше да бъде

Държавата предлага адекватна стратегия за наказателна политика, която обаче няма намерение да спазва

Коронавирусът приближава към пандемия

Бързата и разумна реакция може да намали щетите от масовото разпространение на заразата

20 въпроса: Капка Тодорова

От журналистите, които успяват да си изковат име независимо от или въпреки медията, в която работят

Важни ли са дипломите днес

Връзката между образованието и бизнеса – it’s complicated

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10