Тол-таксите още са мистерия, но ще важат за 6050 км от пътищата

Остават по-малко от четири месеца до крайния срок на тол-системата, а тепърва се готвят анализи и обществено обсъждане на таксите

Въпреки че тол-системата трябва да заработи след по-малко от четири месеца, около нея продължава да е пълно с неясноти. Засега планът от лятото за дължината на пътищата, за които ще се плаща, остава: платени ще са 6050 км, от които 796 магистрали, 2322 км първи клас и 2932 км втори клас. Все още обаче не е окончателно решено кои точно шосета ще бъдат включени и дали това ще е финалният обхват на тол-системата. Това съобщи днес проф. Олег Асенов, член на управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ).

Първата среща на Обществения консултативен съвет по тол-системата, в който участват представители на държавната администрация, транспортни организации, търговски вериги, зърнопроизводители и др., беше в началото на юли. Но оттогава видимият ефект е само в рязкото намаляване на обхвата на платената пътна мрежа. Отговори за цените обаче липсват.

Колко ще струва

Таксите ще бъдат публикувани за обществено обсъждане, след като приключат дискусиите в рамките на работна група към консултативния съвет. През август Асенов коментира пред bTV, че последната тестова тарифа за тол-таксите е била между 18 и 25 стотинки на километър за камиони над 12 тона.

Първият етап от тестовия период обхвана издаването на маршрутни карти и тол-калкулатора, чрез който по тестови тарифи превозвачите имат възможност да изчислят цената на традиционните си маршрути и да планират бюджетите си за 2020 г. Проф. Асенов посочи, че максималните тарифи няма да са по-високи от тестовите.

След обявяване на тарифите за обществено обсъждане ще започне и вторият тестови етап на тол-системата – с бордови устройства в предоставени от транспортния бранш превозни средства. Бордовите устройства се предлагат от "Интелигентни трафик системи", доскоро монополист в продажбата на електронни винетки. По думите на Асенов няма национален доставчик, който да е включен в тол-системата досега, и не е ясно кога това ще се промени.

Още редица въпроси

Предстои калибриране и сертифициране на т.нар. weigh-in motion устройства – сензори за претегляне на МПС в движение, съобщи още Асенов. До момента 85 от тях работят, но трябва още 15 да бъдат изградени. Те се слагат при някои от порталните рамки по пътищата.

Не е ясно и как държавата ще действа с плащането по Околовръстното шосе. Засега Южната дъга е извън републиканската пътна мрежа, каза Олег Асенов, което значи, че няма да се таксува. Статутът на Северната скоростна тангента пък е "неопределен", уточни той.

Не се знае и колко са прогнозните годишни приходи от тол, което е логично, след като нито обхватът, нито таксите са уточнени. Чака се анализ от Световната банка, който трябва да е готов другата седмица и да даде редица отговори. Последните прогнози са за 600 млн. лв. на година.

Що се отнася до електронните винетки, Асенов заяви, че стойността на продадените електронни винетки през 2019 г. вече е по-голяма от приходите от винетки за цялата 2018 г. До момента тази година постъпленията са 358 655 688 лв.

Кога ще е готово

През август в ефира на bTV Асенов каза, че има шанс тол-системата да е готова преди крайната дата 1 март 2020 г. Днес той отново заяви, че в АПИ имат "строен график" и по негова преценка ще приключат навреме. Предстояли обаче още заседания на съвета и работната група към него, както и тестове на инфраструктурата на системата.

В началото на декември, преди да изтече крайният срок за подаване на предложения, консултантът на АПИ – Световната банка, ще организира форум за електронната система за събиране на пътни такси.

Още от Капитал