Тол-таксите още са мистерия, но ще важат за 6050 км от пътищата
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Тол-таксите още са мистерия, но ще важат за 6050 км от пътищата

Тол-таксите още са мистерия, но ще важат за 6050 км от пътищата

Остават по-малко от четири месеца до крайния срок на тол-системата, а тепърва се готвят анализи и обществено обсъждане на таксите

Мила Чернева
3583 прочитания

© Велко Ангелов


Въпреки че тол-системата трябва да заработи след по-малко от четири месеца, около нея продължава да е пълно с неясноти. Засега планът от лятото за дължината на пътищата, за които ще се плаща, остава: платени ще са 6050 км, от които 796 магистрали, 2322 км първи клас и 2932 км втори клас. Все още обаче не е окончателно решено кои точно шосета ще бъдат включени и дали това ще е финалният обхват на тол-системата. Това съобщи днес проф. Олег Асенов, член на управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ).

Първата среща на Обществения консултативен съвет по тол-системата, в който участват представители на държавната администрация, транспортни организации, търговски вериги, зърнопроизводители и др., беше в началото на юли. Но оттогава видимият ефект е само в рязкото намаляване на обхвата на платената пътна мрежа. Отговори за цените обаче липсват.

Колко ще струва

Таксите ще бъдат публикувани за обществено обсъждане, след като приключат дискусиите в рамките на работна група към консултативния съвет. През август Асенов коментира пред bTV, че последната тестова тарифа за тол-таксите е била между 18 и 25 стотинки на километър за камиони над 12 тона.

Първият етап от тестовия период обхвана издаването на маршрутни карти и тол-калкулатора, чрез който по тестови тарифи превозвачите имат възможност да изчислят цената на традиционните си маршрути и да планират бюджетите си за 2020 г. Проф. Асенов посочи, че максималните тарифи няма да са по-високи от тестовите.

След обявяване на тарифите за обществено обсъждане ще започне и вторият тестови етап на тол-системата – с бордови устройства в предоставени от транспортния бранш превозни средства. Бордовите устройства се предлагат от "Интелигентни трафик системи", доскоро монополист в продажбата на електронни винетки. По думите на Асенов няма национален доставчик, който да е включен в тол-системата досега, и не е ясно кога това ще се промени.

Още редица въпроси

Предстои калибриране и сертифициране на т.нар. weigh-in motion устройства – сензори за претегляне на МПС в движение, съобщи още Асенов. До момента 85 от тях работят, но трябва още 15 да бъдат изградени. Те се слагат при някои от порталните рамки по пътищата.

Не е ясно и как държавата ще действа с плащането по Околовръстното шосе. Засега Южната дъга е извън републиканската пътна мрежа, каза Олег Асенов, което значи, че няма да се таксува. Статутът на Северната скоростна тангента пък е "неопределен", уточни той.

Не се знае и колко са прогнозните годишни приходи от тол, което е логично, след като нито обхватът, нито таксите са уточнени. Чака се анализ от Световната банка, който трябва да е готов другата седмица и да даде редица отговори. Последните прогнози са за 600 млн. лв. на година.

Що се отнася до електронните винетки, Асенов заяви, че стойността на продадените електронни винетки през 2019 г. вече е по-голяма от приходите от винетки за цялата 2018 г. До момента тази година постъпленията са 358 655 688 лв.

Кога ще е готово

През август в ефира на bTV Асенов каза, че има шанс тол-системата да е готова преди крайната дата 1 март 2020 г. Днес той отново заяви, че в АПИ имат "строен график" и по негова преценка ще приключат навреме. Предстояли обаче още заседания на съвета и работната група към него, както и тестове на инфраструктурата на системата.

В началото на декември, преди да изтече крайният срок за подаване на предложения, консултантът на АПИ – Световната банка, ще организира форум за електронната система за събиране на пътни такси.

Източник: АПИ

Въпреки че тол-системата трябва да заработи след по-малко от четири месеца, около нея продължава да е пълно с неясноти. Засега планът от лятото за дължината на пътищата, за които ще се плаща, остава: платени ще са 6050 км, от които 796 магистрали, 2322 км първи клас и 2932 км втори клас. Все още обаче не е окончателно решено кои точно шосета ще бъдат включени и дали това ще е финалният обхват на тол-системата. Това съобщи днес проф. Олег Асенов, член на управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ).

Първата среща на Обществения консултативен съвет по тол-системата, в който участват представители на държавната администрация, транспортни организации, търговски вериги, зърнопроизводители и др., беше в началото на юли. Но оттогава видимият ефект е само в рязкото намаляване на обхвата на платената пътна мрежа. Отговори за цените обаче липсват.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK