"Струма" през Кресненското дефиле може да поскъпне
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Струма" през Кресненското дефиле може да поскъпне

"Струма" през Кресненското дефиле ще е един от най-сложните пътни участъци у нас заради множеството виадукти и тунели

"Струма" през Кресненското дефиле може да поскъпне

Конкуренцията в обществената поръчка рязко се е свила, след като 7 от кандидатите са били отстранени

Мила Чернева
7057 прочитания

"Струма" през Кресненското дефиле ще е един от най-сложните пътни участъци у нас заради множеството виадукти и тунели

© Надежда Чипева


Участъкът от магистрала "Струма" през Кресненското дефиле може да се оскъпи, и то значително. Това е така, защото две от трите допуснати до отваряне ценови оферти са над прогнозната стойност от 533.6 млн. лв. с ДДС. А цели седем от първоначално подалите документи 10 кандидата в търга са отстранени.

ГБС е предложило най-високата цена за дългия 13.2 км участък - 635.9 млн. лв. с ДДС. Компанията вече е строила няколко участъка от "Струма", като преди година завършиха 24 км между Кресна и Стандански, а сега предстои да работят по малка отсечка преди тунел "Железница".

"Грома холд" и свързаните с нея "Европейски пътища и "Водно строителство - Благоевград" в партньорство със словашката "Вахостав-СК" са предложили цена 599 млн. лв. с ДДС. "Европейски пътища" и "Водно строителство - Благоевград" заедно със същия словашки партньор вече спечелиха реконструкцията на 13 км от пътя Ботевград - Мездра на стойност 222 млн. лв.

Единствената оферта, която се вмества в определения от Агенция "Пътна инфраструктура" финансов лимит, е на обединението на дружествата от групата на "Геотехмин" - "Геострой" и "Пътстрой-92", заедно с чуждия им партньор "Илия бурда". Дадената от него цена е 504 млн. лв. Наскоро те спечелиха голям търг за 20 км от пътя Ботевград - Мездра за 160 млн. лв. с ДДС.

Според обявлението на търга победителят се избира въз основа на "икономически най-изгодна оферта" на база "оптимално съотношение качество/цена". От обявлението обаче не става ясно дали участници, предложили над прогнозната стойност, автоматично ще бъдат отстранени, или офертите им все пак ще бъдат оценени.

Независимо кой бъде избран обаче, "Струма" ще бъде завършена най-рано през 2026-2027 г. по настоящите графици.

Кой отпадна от състезанието

-"Тодини Конструкциони Дженерале С.П.А."

- "Дуйгу Мюхендислик Иншаат Туризм Дъш Тиджарет Ве Санайи Лимитед Ширкети", "Виа-План"

- "Доуш Иншаат Ве Тиджарет", "Автомагистрали Хемус" и "Трансконсулт-22"

- "Хидрострой", "Инфра експерт", "Евро алианс тунели"

- "Джи Пи груп", "Логистика 21"

- "ПСТ груп", Частно акционерно дружество "Строителна асоциация Интербудмонтаж", "БГ Ленд Кънстракшън", "Копекс и ко"

Парите още не са осигурени

Финансирането за отсечката през Кресненското дефиле с обща дължина 24 км още не е осигурено. Тръжните процедури и за двете отсечки бяха обявени в края на август 2018 г., но се бавеха първо заради обжалване, а после заради работата на оценителната комисия. В началото на октомври предвиденото отваряне на ценови оферти изненадващо беше отложено с месец без уточнение защо. Сега остава да се отворят офертите за по-малкия 10-километров участък.

Пътната агенция изпрати апликационната форма за еврофинансиране в началото на август, с която кандидатства за малко над 454 млн. лв. Общата стойност на отсечката обаче е 1.1 млрд. лв. и затова правителството пое ангажимент, че ще плати до 741 млн. лв. държавни средства, ако ЕК ни откаже финансиране за следващия период. Подобен ход беше наложителен, за да се покаже пред Брюксел, че при всички случаи държавата ще построи магистралата, която обещава от повече от десетилетие.

Екоспорове

Около участъка при Кресненското дефиле от години има спорове как трябва да се построи, за да спази европейското законодателство за околна среда и да предпази уникалната природа там. Екозащитниците настояват, че цялата магистрала трябва да се изнесе от дефилето. Държавата обаче застана зад вариант, в който в едната посока се строи ново трасе, а в другата се използва съществуващият път Е-79.

Проектът

Първият лот е дълъг 13.2 км и попада в северната част откъм София. В този участък ще бъдат построени 3 тунела - "Симитли" (с дължина 211 м), "Ракитна" (1135 м) и "Стара Кресна" (1052 м). Ще бъдат построени и 10 виадукта с обща дължина 3.5 км, както и три надлеза и подлеза. Достъпът до този участък ще става чрез три пътни възела - "Полето", "Мечкул" и "Стара Кресна". Срокът за изпълнение e 1556 дни и включва времето за проектиране и строителство. Що се отнася до другия лот, там работата на тръжната комисия продължава и предстои отварянето на ценовите оферти, пишат от пътната агенция. Неговата прогнозна стойност е 516 млн. лв.

Участъкът от магистрала "Струма" през Кресненското дефиле може да се оскъпи, и то значително. Това е така, защото две от трите допуснати до отваряне ценови оферти са над прогнозната стойност от 533.6 млн. лв. с ДДС. А цели седем от първоначално подалите документи 10 кандидата в търга са отстранени.

ГБС е предложило най-високата цена за дългия 13.2 км участък - 635.9 млн. лв. с ДДС. Компанията вече е строила няколко участъка от "Струма", като преди година завършиха 24 км между Кресна и Стандански, а сега предстои да работят по малка отсечка преди тунел "Железница".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

13 коментара
  • 1
    blagocvetanov avatar :-|
    Благовест Цветанов

    Виждат ли ви се много 500-600 милиона лева за 13,2 км участък от АМ Струма през Кресненското дефиле? Чакайте тогава, това е само за едното платно. За другото търгът тепърва предстои, подгответе се за още толкова. При това, парите ще са 100% от националния бюджет, защото програмният период на ЕС ще бъде изтърван. Нас да питате, по-добре тези 13 км да си ги минаваме с 2 минути загуба, а за спестените 1,2 милиарда (без да смятаме преовлажнени почви, археология и свлачища) чакат отсечки на смъртта като Русе-Велико Търново и няколко пресичания на Стара Планина. Парите могат да отидат там.

  • 2
    xfh59608894 avatar :-|
    xfh59608894

    До коментар [#1] от "Благовест Цветанов":

    Кои сте тия "вас" бе Сульо? Ти си никой. Струма през Дефилето требва да се завърши като хората, а не по гербаджийски, ако ще и 3-4 млрд. лв. да глътне.

  • 3
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Ами да го строят вече. Много се забави тази магистрала. Ако ЕС не финансират нея, ще финансират други проекти на регионалното.

  • 4
    ahj21578679 avatar :-|
    ahj21578679


    До коментар [#] от "
    Благовест Цветанов
    ":

    Абсолютно! Заобикалянето на 20-те км през дефилето едно ще излезе златно и второ с тия пари от бюджета могат да се свършат доста належащи неща.

  • 5
    hgg21387465 avatar :-|
    hgg21387465

    АМ Струма през така нареченото Дефиле ще струва 1,5 млрд. лева. Това е за 30 км. Сами си правете сметката. Сумата е официално предоставена на ЕК, така че всички, които са наясно, знаят, че това е безумен разход. Кой прокарва магистрала през върхове, на кой му се ходи на връх Вихрен, за да стигне до Гърция. Цялата работа е тази, че български строителни фирми не могат да строят дълги тунели и затова са предложили на Борисов да откраднат съвместно едни пари, като прокарат трасето през върховете на Пирин. Точно като във филма Властелинът на пръстените. Тези, които са го гледали знаят така или иначе, че в крайна сметка минаха през Тунелите на Мория. Айде и със здраве. Да плащат внуците ни.....

  • 6
    james2 avatar :-|
    Попов

    Що не я построихте досега вие, бе разбирачи като толкова сте наясно със строителството?

  • 7
    cobourga avatar :-|
    cobourga

    СЪГЛАСЕН СЪМ !!!! Цената ще бъде дори по-голяма от тази, ПОСОЧЕНА ПО-ГОРЕ, И която щеше да се плати за НАЙ-ЕКОЛОГИЧНИЯ проект - да има ТУНЕЛ !!!! Сега Кресненското дефиле ще бъде разсипано от БГ строителната мафия, задръстванията и нервите ще са поне десет години, трасето през планината също ще се забави, но ПАРИТЕ ЩЕ БЪДАТ ОТКРАДНАТИ !!! И никой няма да съди мутро-мафията и червените олигарси, защото те са свикнали да крадат, нагло, с лъжи и без притеснения. МАФИЯТА Е В ДЪРЖАВАТА И ДЪРЖАВАТА Е В МАФИЯТА !!!!

  • 8
    head_hunter avatar :-|
    head_hunter

    И по-голяма сума за магистралата си заслужава , толкова жертви са паднали там!

  • 9
    m17 avatar :-|
    m17

    До коментар [#7] от "cobourga":

    Строежа на дълъг тунел е доста замъсяващ процес. Първо цялата изкопана пръст отива някъде а тя е с високо ниво на естествана радиоактивност. Второ, такъв тунел има доста отвори за вентилация, за да се построят се правят пътища за тежката техника. И не на последно място, Кресна е най-земетръсното място в цялата държава, там е единственото място където е имало земетресение от 9 степен за последните няколко стотин години.
    Разбира се, това не си го измисля, преразказван ви част от аргументите защо се отказах от тунела.

  • 10
    m17 avatar :-|
    m17

    До коментар [#5] от "hgg21387465":

    Проблема не е толкова в самия тунел, има кой да го построи и пак подизпълителите ще бъдат същите фирми, просто няма други. Проблема е че строителството е доста замърсяващо - изкопаната пръст, самия строеж, пътища в планината. А най-големия проблем е че това си силно земетръсна зона и вероятността от проблеми е огромна. И не на последно място, годишната подръжка на такъв тунел е колкото на всички пътища в областта.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK