"Струма" през Кресненското дефиле може да поскъпне

Конкуренцията в обществената поръчка рязко се е свила, след като 7 от кандидатите са били отстранени

"Струма" през Кресненското дефиле ще е един от най-сложните пътни участъци у нас заради множеството виадукти и тунели
"Струма" през Кресненското дефиле ще е един от най-сложните пътни участъци у нас заради множеството виадукти и тунели    ©  Надежда Чипева
"Струма" през Кресненското дефиле ще е един от най-сложните пътни участъци у нас заради множеството виадукти и тунели
"Струма" през Кресненското дефиле ще е един от най-сложните пътни участъци у нас заради множеството виадукти и тунели    ©  Надежда Чипева

Участъкът от магистрала "Струма" през Кресненското дефиле може да се оскъпи, и то значително. Това е така, защото две от трите допуснати до отваряне ценови оферти са над прогнозната стойност от 533.6 млн. лв. с ДДС. А цели седем от първоначално подалите документи 10 кандидата в търга са отстранени.

ГБС е предложило най-високата цена за дългия 13.2 км участък - 635.9 млн. лв. с ДДС. Компанията вече е строила няколко участъка от "Струма", като преди година завършиха 24 км между Кресна и Стандански, а сега предстои да работят по малка отсечка преди тунел "Железница".

"Грома холд" и свързаните с нея "Европейски пътища и "Водно строителство - Благоевград" в партньорство със словашката "Вахостав-СК" са предложили цена 599 млн. лв. с ДДС. "Европейски пътища" и "Водно строителство - Благоевград" заедно със същия словашки партньор вече спечелиха реконструкцията на 13 км от пътя Ботевград - Мездра на стойност 222 млн. лв.

Единствената оферта, която се вмества в определения от Агенция "Пътна инфраструктура" финансов лимит, е на обединението на дружествата от групата на "Геотехмин" - "Геострой" и "Пътстрой-92", заедно с чуждия им партньор "Илия бурда". Дадената от него цена е 504 млн. лв. Наскоро те спечелиха голям търг за 20 км от пътя Ботевград - Мездра за 160 млн. лв. с ДДС.

Според обявлението на търга победителят се избира въз основа на "икономически най-изгодна оферта" на база "оптимално съотношение качество/цена". От обявлението обаче не става ясно дали участници, предложили над прогнозната стойност, автоматично ще бъдат отстранени, или офертите им все пак ще бъдат оценени.

Независимо кой бъде избран обаче, "Струма" ще бъде завършена най-рано през 2026-2027 г. по настоящите графици.

Кой отпадна от състезанието

-"Тодини Конструкциони Дженерале С.П.А."

- "Дуйгу Мюхендислик Иншаат Туризм Дъш Тиджарет Ве Санайи Лимитед Ширкети", "Виа-План"

- "Доуш Иншаат Ве Тиджарет", "Автомагистрали Хемус" и "Трансконсулт-22"

- "Хидрострой", "Инфра експерт", "Евро алианс тунели"

- "Джи Пи груп", "Логистика 21"

- "ПСТ груп", Частно акционерно дружество "Строителна асоциация Интербудмонтаж", "БГ Ленд Кънстракшън", "Копекс и ко"

Парите още не са осигурени

Финансирането за отсечката през Кресненското дефиле с обща дължина 24 км още не е осигурено. Тръжните процедури и за двете отсечки бяха обявени в края на август 2018 г., но се бавеха първо заради обжалване, а после заради работата на оценителната комисия. В началото на октомври предвиденото отваряне на ценови оферти изненадващо беше отложено с месец без уточнение защо. Сега остава да се отворят офертите за по-малкия 10-километров участък.

Пътната агенция изпрати апликационната форма за еврофинансиране в началото на август, с която кандидатства за малко над 454 млн. лв. Общата стойност на отсечката обаче е 1.1 млрд. лв. и затова правителството пое ангажимент, че ще плати до 741 млн. лв. държавни средства, ако ЕК ни откаже финансиране за следващия период. Подобен ход беше наложителен, за да се покаже пред Брюксел, че при всички случаи държавата ще построи магистралата, която обещава от повече от десетилетие.

Екоспорове

Около участъка при Кресненското дефиле от години има спорове как трябва да се построи, за да спази европейското законодателство за околна среда и да предпази уникалната природа там. Екозащитниците настояват, че цялата магистрала трябва да се изнесе от дефилето. Държавата обаче застана зад вариант, в който в едната посока се строи ново трасе, а в другата се използва съществуващият път Е-79.

Проектът

Първият лот е дълъг 13.2 км и попада в северната част откъм София. В този участък ще бъдат построени 3 тунела - "Симитли" (с дължина 211 м), "Ракитна" (1135 м) и "Стара Кресна" (1052 м). Ще бъдат построени и 10 виадукта с обща дължина 3.5 км, както и три надлеза и подлеза. Достъпът до този участък ще става чрез три пътни възела - "Полето", "Мечкул" и "Стара Кресна". Срокът за изпълнение e 1556 дни и включва времето за проектиране и строителство. Що се отнася до другия лот, там работата на тръжната комисия продължава и предстои отварянето на ценовите оферти, пишат от пътната агенция. Неговата прогнозна стойност е 516 млн. лв.

Още от Капитал