Магистралата от Ниш до българската граница при "Калотина" е готова
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Магистралата от Ниш до българската граница при "Калотина" е готова

Сръбският президент Александър Вучич и българският премиер Бойко Борисов

Магистралата от Ниш до българската граница при "Калотина" е готова

От българската страна магистрала от София до сръбската граница ще има през 2021 г.

Мила Чернева
13685 прочитания

Сръбският президент Александър Вучич и българският премиер Бойко Борисов

© Дневник


От днес пътуването с кола от България до Унгария отнема вече около 5 часа. Това става възможно, след като бе пусната и последната отсечка на сръбската магистрала от Ниш до ГКПП Калотина, която е източното отклонение на европейския коридор №10.

На официалната церемония по откриването на дългото 22.5 км между Просек и Цървена река освен сръбския президент Александър Вучич присъства и българският премиер Бойко Борисов. "Много съм щастлив, че Сърбия направи така, че двата приятелски народа да бъдат свързани", каза на български Вучич, след което добави, че "ще имаме по-добра възможност да видим на кого кебапчетата са по-хубави". Борисов не направи официално изявление от трибуна, а пред микрофона каза само: "Върло лепо!"

Сръбска работа

Участъкът на коридор №10 до българската граница, от Ниш до Димитровград, с обща дължина 86.9 км трябваше да е готов преди месеци, но строителството му се забави заради свлачища, което доведе и до оскъпяване. Финалната му стойност не е съвсем ясна и тепърва трябва да се доизчисли. Изпълнители бяха гръцките фирми "Актор" и "Терна".

От Белград до границата с България скоростта ще бъде 130 км/час, което означава, че разстоянието ще се взима за малко повече от три часа. Участъкът от Ниш до Калотина са последните 23 километра, които завършват сръбската част на общоевропейския коридор номер 10. Той е замислен да свързва Близкия изток и Западна Европа.

Финансирането за магистралата не е безвъзмездно, а от различни финансови институции - Европейската инвестиционна банка, Европейската банка за възстановяване и развитие и Световната банка.

От българската страна - през 2021 г.

"Можем да кажем като германците, че от днес Берлинската стена между България и бивша Югославия падна", каза премиерът Борисов при срещата си с Вучич. Пътят от София до Сърбия, който получи името магистрала "Европа", обаче все още се строи, и то въпреки че България разполага с много по-голяма финансова помощ от Брюксел, а и самият участък минава през много по-лек терен.

Тя ще бъде завършена през 2021 г. по думите на регионалния зам.-министър Николай Нанков. А според Борисов, който прелетя с хеликоптер над трасето на път за официалната церемония по откриването на сръбската магистрала, пътят ще е готов дори и по-рано.

Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) подписа договор за проектиране и строителство на 17-километровия участък между Драгоман и Сливница през декември 2018 г. с "ГБС - Инфраструктурно строителство". Стойността е 97.8 млн. лв. без ДДС, които са осигурени изцяло от републиканския бюджет.

Малко по-рано, през ноември 2018 г., беше подписан и договорът за проектиране и строителство на останалите 14.5 км от бъдещата магистрала между ГКПП Калотина и пътния възел при Драгоман. Тази отсечка ще се изгражда от консорциума "Страбаг Бпа" ДЗЗД, в което участват "Щрабаг", "Страбаг Сп. з.о.о.", Полша, и "Битумина Гмбх - България", собственост на австрийско дружество. Макар и по-къс, участъкът ще струва повече - 137.5 млн. лв. без ДДС, заради допълнителните пътни съоръжения. Част от средствата тук (20 млн. евро) обаче са осигурени от механизма "Свързана Европа".

При прелитането с хеликоптера над строящата се магистрала "Европа" премиерът Борисов заяви: "Правим им на сърбите да имат пристанища - Варна и Бургас"
Източник: Facebook / Бойко Борисов

От днес пътуването с кола от България до Унгария отнема вече около 5 часа. Това става възможно, след като бе пусната и последната отсечка на сръбската магистрала от Ниш до ГКПП Калотина, която е източното отклонение на европейския коридор №10.

На официалната церемония по откриването на дългото 22.5 км между Просек и Цървена река освен сръбския президент Александър Вучич присъства и българският премиер Бойко Борисов. "Много съм щастлив, че Сърбия направи така, че двата приятелски народа да бъдат свързани", каза на български Вучич, след което добави, че "ще имаме по-добра възможност да видим на кого кебапчетата са по-хубави". Борисов не направи официално изявление от трибуна, а пред микрофона каза само: "Върло лепо!"


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • 1
    xfh59608894 avatar :-|
    xfh59608894

    Не само от Ниш до българската граница е готова, но и от Ниш до македонската. И двете отсечки при един много тежък терен. Запитайте гербаджийските калинки как така Сърбия, след всичките войни, ембарго и бомбардировки последните десетилетия, е успяла да изгради с 80 км. повече магистрали от евроатлантическа България при 1/3 по-малка площ. Без никакви еврофондове. Освен Тракия и Марица, минаващи през много лесен равнинен терен, ГЕРБ не са завършили нито една друга магистрала.

  • 2
    vincenzo76 avatar :-|
    vincenzo76

    До коментар [#1] от "xfh59608894":

    Веднага ти отговаря,защото си поредния позитански трол!!!От Ниш до Димитровград се строи със заем от ЕИБ,ЕБВР и СБ плюс минимална сума от бюджета на Сърбия!!!Коридора през Гърделичка клисура(строиха го Трейс)по посока границата със Македония - със заем от Китай!!!Железопътното трасе от Белград за Будапеща - междудържавен заем от Русия(строи се от РДЖ).Всички големи инфраструктурни проекти в Сърбия в момента се строят със заеми!!!Правителството и Вучич съвсем наскоро решиха,че икономиката може да поеме и още няколко милиарда заеми,за да довършат започнатото!!!Преди да се правиш на много умен - първо вземи да прочетеш кой с какво строи!!!И не разбирам,защо си мислиш,че останалите сме коне с капаци!!!И за протокола - не съм член на ГЕРБ!!!

  • 3
    xfh59608894 avatar :-P
    xfh59608894

    До коментар [#2] от "vincenzo76":

    Колко слабоумен и неграмотен трольо се иска да си, за да не разбереш кога един въпрос е риторичен? Естествено че със заеми, глупако, както строи и целия останал свят. Смисълът на коментара ми не е некой да ме информира как Сърбия строи магистрали, а да покаже колко некадърни са гербаджийските тикви и калинки.
    И каква връзка има дали си член на ГЕРБ или не, да не би с коментара си по некакъв начин да ги защитаваш? Кое точно от факта, че Сърбия строи със заеми прави гербаджиите да изглеждат по-малко жалки? Или не разбираш разликата между заеми и еврофондове? Едното го връщаш с лихви, другото е безвъзмездно, тотален идиот!

  • 4
    vincenzo76 avatar :-|
    vincenzo76

    До коментар [#3] от "xfh59608894":

    Бегай сега целувай ръка на др.Нинова!!!Готов си ръководен пост във партията!!!Там ще успееш да разгърнеш много от потенциала си!!!На форумен комсомолец!!!А риторика си я забий някъде по дълбоко!!!Ти си знаеш къде!!!Конкретно отсечката се строи от 2011 година,умнико важен!!!И представа си нямаш какво им струват на сърбите всички тия напъни!!!Ти обаче си реален пример за нихилизъм!!!Дай да оплюеме всичко добро което се случва у нас!!!Идиота си ти,при това идиот-егоист!!!Гербаджии си имат много трески за дялкане,обаче да ми хвалиш тия рендета сърбите..........!!!Айде нема нужда!!!А относно тоталния идиот - така се обръщай към човека,на който носиш презимето!!!

  • 7
    exd46576234 avatar :-?
    Tuta Nota

    До коментар [#3] от "xfh59608894":

    А така! Сърбия взима заеми за строежи на магистрали, а България взима заеми и след това инвестира чрез ББР в проектите на Доган и Вълка. По-полека с "умните" коментари, щото и ние виждаме кво се случва. Що не дадоха тези 300 млн за магистралата да Калотина а ги преведоха на Вълка и Дохан, а?!

  • 8
    buran007 avatar :-|
    buran007

    Тук некви гейберасти седнали да лижат на Тиквун, много са забавни

  • 9
    xfh59608894 avatar :-P
    xfh59608894

    До коментар [#7] от "Tuta Nota":

    А добрутру, Айнщайн! Но не е само това. Абе тука сте се събрали само скрити "гении" бе.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK