С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 15 ное 2019, 18:51, 5334 прочитания

Групата на "Грома холд" и словашка фирма ще строят "Струма" през дефилето

Чуждият партньор "Вахостав С.К." ще има основна роля при строителството на сложните съоръжения

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Както се очакваше, отсечката от магистрала "Струма" през Кресненското дефиле наистина ще поскъпне. "Грома холд" и свързаните с нея "Европейски пътища" и "Водно строителство - Благоевград" в партньорство със словашката "Вахостав-СК" а.с. са избрани да строят единият сложен участък от магистралата (виж карето). Победителите са спечелили с ценова оферта 599 млн. лв. с ДДС, докато прогнозната стойност на търга беше с 63 млн. лв. по-ниска - 533.6 млн. лв. с ДДС

Сега ще тече срок за обжалване на решението на Агенция "Пътна инфраструктура" в Комисията за защита на конкуренцията и ако такова няма, изпълнителят ще подпише договор. При наличието на жалби процедурата може да се забави, въпреки че АПИ вероятно ще поиска предварително изпълнение на решението за възлагане поради голямото обществено значение на проекта. Изпълнителите ще имат 1556 дни за проектиране и строителство. Още тече и изборът на фирма за надзор, така че работата няма да започне скоро. Цялата магистрала "Струма" пък ще бъде завършена най-рано през 2026-2027 г. по настоящите графици.


Поръчката за другия лот през "Кресненското дефиле" все още е на по-ранен етап и не са разгледани ценовите оферти.

Как се печели

На финалната права на състезанието миналата седмица останаха само още два кандидата - ГБС и обединение на "Геострой" и "Пътстрой-92" заедно с чуждия им партньор "Илия Бурда". ГБС са отстранени заради това, че ценовата им оферта не отговаряла на условията, става ясно от решението на Агенция "Пътна инфраструктура" от 15 ноември. Победителят пък беше с втората най-висока цена, която е над прогнозната стойност.



Въпреки че обединението на "Геострой" и "Пътстрой-92" предложи цена под прогнозната, посочена от АПИ, "Грома холд" и партньорите й вероятно печелят заради висока оценка на техническо предложение. То беше критерий с тежест 60% от крайната оценка.
Този лот е дълъг 13.2 км и попада в северната част откъм София. В участъка ще бъдат построени 3 тунела - "Симитли" (с дължина 211 м), "Ракитна" (1135 м) и "Стара Кресна" (1052 м). Ще бъдат построени и 10 виадукта с обща дължина 3.5 км, както и три надлеза и подлеза. Достъпът до този участък ще става чрез три пътни възела - "Полето", "Мечкул" и "Стара Кресна".


Виктор Велев, управител на "Грома холд", обясни пред "Капитал", че причините за разликата в цените са сложността на проекта, както и отчетените променящи се фактори като инфлация, растящи заплати, цени на електроенергията и т.н. "Разликата с прогнозната е по-малко от 10%, тоест това са нормални граници, не изкривяваме толкова много кривата", казва той.

"Не всеки ден се установява проект с такива обеми и трудност, за да му се даде реална прогнозна стойност. Предложените от експерти на АПИ цени все пак са базирани на данни от предните три години, когато разходите за труд и материали бяха доста ниски", допълни Велев пред "Капитал"

Опитът от значение

Виктор Велев казва още, че обединението силно ще разчита на словашката фирма "Вахостав-СК" а.с. "Като цяло изпълнението на този проект е изключително трудно, защото попада в труднодостъпен район със специфичен релеф, геология и труден достъп. Това изисква сериозна подготовка, опит и рутина", казва той. По думите му изграждането на тунелите и съоръженията попада в ресора на чуждия партньор, а българските компании ще отговарят за другите дейности, свързани с доставка и производство на материали, изкопно-земни работи, извозване и т.н.

В момента обединение на "Грома холд" строи около 13 км от "Струма" между Благоевград и Крупник. Половината трасе, до тунел "Железница", е пуснато за движение, а останалото ще бъде напълно завършено със закъснение до 2021 г. Забавянето се случи заради нужда от препроектиране. "Грома холд" също така спечели търгове на АПИ за поддържането в следващите пет години в област Смолян и Благоевград за 45.4 млн. лв. прогнозно.

Другият голям проект, който "Европейски пътища", "Водно строителство - Благоевград" и "Вахостав-СК" спечелиха заедно и съвсем скоро започна, е за 13 км път между Ботевград и Мездра. "Европейски пътища" спечели поддържането в областите Пазарджик и Пловдив с прогнозна стойност около 46 млн. лв. с ДДС за пет години.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

АПИ се кани да събира най-много по 682 млн. лв. на година от тол-системата 2 АПИ се кани да събира най-много по 682 млн. лв. на година от тол-системата

Още се водят дискусии за точния размер на таксите, като стана ясно, че има резерви за намаляването им

5 дек 2019, 1506 прочитания

ВиК мрежата на Смолян ще се ремонтира от фирми без опит в тази сфера ВиК мрежата на Смолян ще се ремонтира от фирми без опит в тази сфера

От търга на "ВиК Смолян" за 22 млн. лв. беха отстранени седем от осемте кандидата

4 дек 2019, 1187 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Инфраструктура" Затваряне
КЗК мисли като държавата: Meridiam и Strabag трябва да вземат летище София

Въпреки най-ниската инвестиционна оферта на победителя аргументите на четирите обжалващи кандидата не са чути

Още от Капитал
Има ли спасение за "Топлофикация София"

Общинското дружество е в критично състояние, но ръководството му твърди, че има въможноти за стабилизиране

Производители на светове

Българската компания за виртуална реалност ZenArt разработва различни сюжети, включващи истински и легендарни места

Никос Статопулос: Възможно е Vivacom да се превърне в регионален хъб на бизнеса ни

Какви са плановете на избрания за купувач на най-големия български телеком, според CEO-то на BC Partners, мажоритарен акционер в United Group

Криворазбраната категоризация на AirBnB

Валери Симеонов и Менда Стоянова предложиха първо категоризация, а после само регистрация на апартаментите в платформите

Нова концепция: Bagri by Boykovski

"Искаме да придадем повече характер на заведението и на храната, която предлагаме"

Звуковата терапия на Стейси Кент

What a Wonderful World: певицата за нуждата да имаме споделени преживявания в кризисно време

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10