Групата на "Грома холд" и словашка фирма ще строят "Струма" през дефилето
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Групата на "Грома холд" и словашка фирма ще строят "Струма" през дефилето

Групата на "Грома холд" и словашка фирма ще строят "Струма" през дефилето

Чуждият партньор "Вахостав С.К." ще има основна роля при строителството на сложните съоръжения

Мила Чернева
8578 прочитания

© Надежда Чипева


Както се очакваше, отсечката от магистрала "Струма" през Кресненското дефиле наистина ще поскъпне. "Грома холд" и свързаните с нея "Европейски пътища" и "Водно строителство - Благоевград" в партньорство със словашката "Вахостав-СК" а.с. са избрани да строят единият сложен участък от магистралата (виж карето). Победителите са спечелили с ценова оферта 599 млн. лв. с ДДС, докато прогнозната стойност на търга беше с 63 млн. лв. по-ниска - 533.6 млн. лв. с ДДС

Сега ще тече срок за обжалване на решението на Агенция "Пътна инфраструктура" в Комисията за защита на конкуренцията и ако такова няма, изпълнителят ще подпише договор. При наличието на жалби процедурата може да се забави, въпреки че АПИ вероятно ще поиска предварително изпълнение на решението за възлагане поради голямото обществено значение на проекта. Изпълнителите ще имат 1556 дни за проектиране и строителство. Още тече и изборът на фирма за надзор, така че работата няма да започне скоро. Цялата магистрала "Струма" пък ще бъде завършена най-рано през 2026-2027 г. по настоящите графици.

Поръчката за другия лот през "Кресненското дефиле" все още е на по-ранен етап и не са разгледани ценовите оферти.

Как се печели

На финалната права на състезанието миналата седмица останаха само още два кандидата - ГБС и обединение на "Геострой" и "Пътстрой-92" заедно с чуждия им партньор "Илия Бурда". ГБС са отстранени заради това, че ценовата им оферта не отговаряла на условията, става ясно от решението на Агенция "Пътна инфраструктура" от 15 ноември. Победителят пък беше с втората най-висока цена, която е над прогнозната стойност.

Въпреки че обединението на "Геострой" и "Пътстрой-92" предложи цена под прогнозната, посочена от АПИ, "Грома холд" и партньорите й вероятно печелят заради висока оценка на техническо предложение. То беше критерий с тежест 60% от крайната оценка.

Този лот е дълъг 13.2 км и попада в северната част откъм София. В участъка ще бъдат построени 3 тунела - "Симитли" (с дължина 211 м), "Ракитна" (1135 м) и "Стара Кресна" (1052 м). Ще бъдат построени и 10 виадукта с обща дължина 3.5 км, както и три надлеза и подлеза. Достъпът до този участък ще става чрез три пътни възела - "Полето", "Мечкул" и "Стара Кресна".

Виктор Велев, управител на "Грома холд", обясни пред "Капитал", че причините за разликата в цените са сложността на проекта, както и отчетените променящи се фактори като инфлация, растящи заплати, цени на електроенергията и т.н. "Разликата с прогнозната е по-малко от 10%, тоест това са нормални граници, не изкривяваме толкова много кривата", казва той.

"Не всеки ден се установява проект с такива обеми и трудност, за да му се даде реална прогнозна стойност. Предложените от експерти на АПИ цени все пак са базирани на данни от предните три години, когато разходите за труд и материали бяха доста ниски", допълни Велев пред "Капитал"

Опитът от значение

Виктор Велев казва още, че обединението силно ще разчита на словашката фирма "Вахостав-СК" а.с. "Като цяло изпълнението на този проект е изключително трудно, защото попада в труднодостъпен район със специфичен релеф, геология и труден достъп. Това изисква сериозна подготовка, опит и рутина", казва той. По думите му изграждането на тунелите и съоръженията попада в ресора на чуждия партньор, а българските компании ще отговарят за другите дейности, свързани с доставка и производство на материали, изкопно-земни работи, извозване и т.н.

В момента обединение на "Грома холд" строи около 13 км от "Струма" между Благоевград и Крупник. Половината трасе, до тунел "Железница", е пуснато за движение, а останалото ще бъде напълно завършено със закъснение до 2021 г. Забавянето се случи заради нужда от препроектиране. "Грома холд" също така спечели търгове на АПИ за поддържането в следващите пет години в област Смолян и Благоевград за 45.4 млн. лв. прогнозно.

Другият голям проект, който "Европейски пътища", "Водно строителство - Благоевград" и "Вахостав-СК" спечелиха заедно и съвсем скоро започна, е за 13 км път между Ботевград и Мездра. "Европейски пътища" спечели поддържането в областите Пазарджик и Пловдив с прогнозна стойност около 46 млн. лв. с ДДС за пет години.

Както се очакваше, отсечката от магистрала "Струма" през Кресненското дефиле наистина ще поскъпне. "Грома холд" и свързаните с нея "Европейски пътища" и "Водно строителство - Благоевград" в партньорство със словашката "Вахостав-СК" а.с. са избрани да строят единият сложен участък от магистралата (виж карето). Победителите са спечелили с ценова оферта 599 млн. лв. с ДДС, докато прогнозната стойност на търга беше с 63 млн. лв. по-ниска - 533.6 млн. лв. с ДДС

Сега ще тече срок за обжалване на решението на Агенция "Пътна инфраструктура" в Комисията за защита на конкуренцията и ако такова няма, изпълнителят ще подпише договор. При наличието на жалби процедурата може да се забави, въпреки че АПИ вероятно ще поиска предварително изпълнение на решението за възлагане поради голямото обществено значение на проекта. Изпълнителите ще имат 1556 дни за проектиране и строителство. Още тече и изборът на фирма за надзор, така че работата няма да започне скоро. Цялата магистрала "Струма" пък ще бъде завършена най-рано през 2026-2027 г. по настоящите графици.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik

    600 милиона за 13 километра за платното горе. Следват още толкова за второто долу и въпрос на самоуважение е "ъ одЕреме раята" с още 30% отгоре за "непредвидени разходи извън проектната документация". Усещате ли онази щипка гавра с простолюдието, с която и този път са се изкушили да си угодят на кефа?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK