С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
8 19 ное 2019, 16:47, 11543 прочитания

Как държавата сама наруши законите си и след това излъга за багерите в река Вит

Риболовен клуб "Балканка" сигнализира, че строителни машини незаконно влизат в коритото на Вит. Институциите измислиха няколко версии

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Историята с багерите в река Вит до строежа на новата отсечка от магистрала "Хемус" само за три дни доби комичен, ако не и трагичен вид. Поне четири държавни институции излязоха с позиции, след като сигналът на риболовен клуб "Балканка" за незаконно копаене в коритото на реката придоби публичност. И всички те си противоречаха.

Хем се иззема баластра, ама няма договор за концесия, хем има разрешително за ползване на воден обект, ама то е за друг терен, хем се почиства коритото на реката, но няма избрана за това фирма, хем няма нищо общо със строежа на магистрала "Хемус", но пък точно там има разрешение за изграждането на мост и т.н. Накрая се включи и премиерът Бойко Борисов, който съвсем обезсмисли опитите за оправдания на институциите, тъй като от разговорите му стана ясно, че държавната "Автомагистрали" е копала без разрешение в реката.


Незаконното копаене

Според "Балканка" проблемите в казуса са няколко. Първо - това е защитена зона и не може да се използва за добиване на баластра. Второ - дори да не беше, за такава дейност е нужно да има договор за концесия, а такъв няма. И трето - нерегламентираното копаене може да доведе до наводнения. Извън всичко това според Димитър Куманов от "Балканка" речната баластра е неподходяща за строителството на пътища, тъй като е прекалено разнородна.

Съмненията на сдружението са, че от реката се взима материал - именно баластра, който да се използва в строежа на северната магистрала. От началото на ноември "Балканка" подават сигнали към институции, сред които и Басейнова дирекция "Дунавски район" (БДДР) и РИОСВ - Плевен, но извършител не е открит от ведомствата.



Объркани обяснения

Първата версия на държавата бе, че е имало копаене на баластра. "Капитал" разполага с отговор на сигнал на "Балканка" от страна на БДДР от 8 ноември. В него е посочено, че експертите са констатирали в реката над моста при път I-4 следи от тежка механизация и че е извършено изземване на баластра. По време на проверката обаче нямало техника на място и затова не можело да се разбере кой е извършителят. Тази зона е обявена за защитена през 2010 г. от Министерство на околната среда и водите, като в заповедта е посочено, че разкриването на нови баластриери в речните корита и речните тераси е забранено.

На 15 ноември, след нов сигнал на "Балканка", от басейновата дирекция публикуват съобщение, че се открива процедура за разрешително за ползване на повърхностен воден обект, за да се строи мост при км 89 на магистрала "Хемус". Това става като част от процедурата по разрешение за строеж на този мост, но реално там "Автомагистрали" все още не строят - тяхното разрешение е за участък от 94+960 до 96+600 км.

Втората версия на държавата е, че се почиствала реката. В понеделник БДДР и РИОСВ - Плевен, изпратиха прессъобщение, в което пише, че било "констатирано извършване на дейности по почистване на наносни отложения". Областният управител на Ловеч Ваня Събчева била изпратила "уведомление", че такива започват. Според справка в профила на купувача на областната управа обаче такъв търг не е имало, а това е задължително условие за избирането на фирма, която да извърши дейността.

Във вторник сутрин дойде и трета версия. Министър-председателя Бойко Борисов се включи с видеообиколка през фейсбук, от която стана ясно, че изкопите в реката имат общо с държавната компания "Автомагистрали". В клипа той пита служител, работещ по "Хемус", следното: "Тука ли сте пипали вие баластрата", а отговорът е" "Не сме пипали нищо." След което Борисов казва: "Как не. Казал съм - глоби, актове, на областни, на всички да издадат. Още един път да ме скарате с еколозите, ще видиш какво ще ви направя." И допълва: "Хубаво сте я почистили, ама сте попрекалили. Затова сега да ви излязат проверките, ще ви глобя всичките."

При което служителят признава пред премиера, че са почиствали реката. "Не сме копали надолу, за да нарушаваме основата, и сме отнели пласт. Тук имаше наноси острови. Ние, за да изградим това съоръжение, трябва да вкараме пилотни машини. Тези 50-тонни греди се монтират с 200-тонни кранове. Трябва площадка като летище. Ако не се направи тази корекция", разказва той, като визира въпросния мост от разрешението по-горе.

"Балканка" са заснели един от камионите, който излиза от Вит. Той е на фирма "Мони 7". Според интервю на управителя Огнян Звездев от юни 2019 г., публикувано в сайта itrucks.bg, фирмата е подизпълнител по участъка на "Хемус" между Ябланица и Боаза, който беше открит преди местните избори

"Балканка" са заснели един от камионите, който излиза от Вит. Той е на фирма "Мони 7". Според интервю на управителя Огнян Звездев от юни 2019 г., публикувано в сайта itrucks.bg, фирмата е подизпълнител по участъка на "Хемус" между Ябланица и Боаза, който беше открит преди местните избори

[Риболовен клуб ''Балканка'']

От правителствения пресцентър уточниха за "Капитал", че служителят е инж. Калин Борисов, консултант на "Автомагистрали". Той е участвал в строителството на лота между Ябланица и Боаза, който обединение на "Хидрострой" завърши преди местните избори. Сега неговата експертиза се използва в участъка на държавното дружество, като Калин Борисов има сключен граждански договор с "Автомагистрали".

Тези факти обаче правят случая още по-заплетен. От "Автомагистрали" в понеделник отрекоха пред "Капитал" забелязаните камиони и багери в река Вит да са техни или на техен доставчик, като уточниха следното: "Дружеството не е искало разрешение за добиване на баластра от р. Вит и не разполага с такова." От Агенция "Пътна инфраструктура" също заявиха, че не са възлагали изпълнението на никакви дейности, свързани с изграждането на участък от "Хемус", край река Вит.

В крайна сметка се оказва, че държавната фирма е копала реката без позволение, но не е ясно кой е взел това решение.

Какво предстои

Димитър Куманов обясни пред "Капитал", че подготвят жалба до Европейската комисия по казуса. "Необходимостта от чистене трябва да е установена и да е оценено още докато се готви проектът на магистралата. Освен това трябва да попада в т.нар. "Райони със завишен потенциален риск от наводнения" - тогава трябва да се чисти, и то трябва да е предвидено като мярка в плана за рискове от наводнения", казва той. По неговите думи нищо от това, което трябва да се предприеме по процедура, не се е случило.

Притесненията му са, че държавата може да оправдае подобно копаене в реките по цялото протежение на отсечката от "Хемус", която е дълга 134 км.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Автомагистрали без поръчки Автомагистрали без поръчки

За година държавната компания в сектора получи договори за над три милиарда без конкурс

28 фев 2020, 551 прочитания

Официално: Северната тангента и другите пътища край София ще бъдат безплатни 1 Официално: Северната тангента и другите пътища край София ще бъдат безплатни

Превозвачите протестират заради хаоса около тол системата, властта все пак ще влезе в ролята си и ще контролира събирането на таксите от частни фирми

27 фев 2020, 1156 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Инфраструктура" Затваряне
Строителството на язовир "Луда Яна" за над 56 млн. лв. е пред провал

Язовирът трябваше да е завършен през март 2019 г., но до момента са изпълнени само 30% от дейностите

Още от Капитал
Автогол с еврозоната, мачът продължава

Изборът сега е между по-добро икономическо бъдеще и статуквото

Борбата с престъпността каквато можеше да бъде

Държавата предлага адекватна стратегия за наказателна политика, която обаче няма намерение да спазва

Руско-турската прокси война* може да ескалира

Турският президент Ердоган е на път да атакува директно армията на Башар Асад. Това ще има непредвидими последствия

Коронавирусът приближава към пандемия

Бързата и разумна реакция може да намали щетите от масовото разпространение на заразата

20 въпроса: Капка Тодорова

От журналистите, които успяват да си изковат име независимо от или въпреки медията, в която работят

Важни ли са дипломите днес

Връзката между образованието и бизнеса – it’s complicated

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10