Как държавата сама наруши законите си и след това излъга за багерите в река Вит
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Как държавата сама наруши законите си и след това излъга за багерите в река Вит

В разровеното корито на река Вит са влизали строителни машини, както е видно от снимките.

Как държавата сама наруши законите си и след това излъга за багерите в река Вит

Риболовен клуб "Балканка" сигнализира, че строителни машини незаконно влизат в коритото на Вит. Институциите измислиха няколко версии

Мила Чернева
13614 прочитания

В разровеното корито на река Вит са влизали строителни машини, както е видно от снимките.

© Риболовен клуб ''Балканка''


Историята с багерите в река Вит до строежа на новата отсечка от магистрала "Хемус" само за три дни доби комичен, ако не и трагичен вид. Поне четири държавни институции излязоха с позиции, след като сигналът на риболовен клуб "Балканка" за незаконно копаене в коритото на реката придоби публичност. И всички те си противоречаха.

Хем се иззема баластра, ама няма договор за концесия, хем има разрешително за ползване на воден обект, ама то е за друг терен, хем се почиства коритото на реката, но няма избрана за това фирма, хем няма нищо общо със строежа на магистрала "Хемус", но пък точно там има разрешение за изграждането на мост и т.н. Накрая се включи и премиерът Бойко Борисов, който съвсем обезсмисли опитите за оправдания на институциите, тъй като от разговорите му стана ясно, че държавната "Автомагистрали" е копала без разрешение в реката.

Незаконното копаене

Според "Балканка" проблемите в казуса са няколко. Първо - това е защитена зона и не може да се използва за добиване на баластра. Второ - дори да не беше, за такава дейност е нужно да има договор за концесия, а такъв няма. И трето - нерегламентираното копаене може да доведе до наводнения. Извън всичко това според Димитър Куманов от "Балканка" речната баластра е неподходяща за строителството на пътища, тъй като е прекалено разнородна.

Съмненията на сдружението са, че от реката се взима материал - именно баластра, който да се използва в строежа на северната магистрала. От началото на ноември "Балканка" подават сигнали към институции, сред които и Басейнова дирекция "Дунавски район" (БДДР) и РИОСВ - Плевен, но извършител не е открит от ведомствата.

Объркани обяснения

Първата версия на държавата бе, че е имало копаене на баластра. "Капитал" разполага с отговор на сигнал на "Балканка" от страна на БДДР от 8 ноември. В него е посочено, че експертите са констатирали в реката над моста при път I-4 следи от тежка механизация и че е извършено изземване на баластра. По време на проверката обаче нямало техника на място и затова не можело да се разбере кой е извършителят. Тази зона е обявена за защитена през 2010 г. от Министерство на околната среда и водите, като в заповедта е посочено, че разкриването на нови баластриери в речните корита и речните тераси е забранено.

На 15 ноември, след нов сигнал на "Балканка", от басейновата дирекция публикуват съобщение, че се открива процедура за разрешително за ползване на повърхностен воден обект, за да се строи мост при км 89 на магистрала "Хемус". Това става като част от процедурата по разрешение за строеж на този мост, но реално там "Автомагистрали" все още не строят - тяхното разрешение е за участък от 94+960 до 96+600 км.

Втората версия на държавата е, че се почиствала реката. В понеделник БДДР и РИОСВ - Плевен, изпратиха прессъобщение, в което пише, че било "констатирано извършване на дейности по почистване на наносни отложения". Областният управител на Ловеч Ваня Събчева била изпратила "уведомление", че такива започват. Според справка в профила на купувача на областната управа обаче такъв търг не е имало, а това е задължително условие за избирането на фирма, която да извърши дейността.

Във вторник сутрин дойде и трета версия. Министър-председателя Бойко Борисов се включи с видеообиколка през фейсбук, от която стана ясно, че изкопите в реката имат общо с държавната компания "Автомагистрали". В клипа той пита служител, работещ по "Хемус", следното: "Тука ли сте пипали вие баластрата", а отговорът е" "Не сме пипали нищо." След което Борисов казва: "Как не. Казал съм - глоби, актове, на областни, на всички да издадат. Още един път да ме скарате с еколозите, ще видиш какво ще ви направя." И допълва: "Хубаво сте я почистили, ама сте попрекалили. Затова сега да ви излязат проверките, ще ви глобя всичките."

При което служителят признава пред премиера, че са почиствали реката. "Не сме копали надолу, за да нарушаваме основата, и сме отнели пласт. Тук имаше наноси острови. Ние, за да изградим това съоръжение, трябва да вкараме пилотни машини. Тези 50-тонни греди се монтират с 200-тонни кранове. Трябва площадка като летище. Ако не се направи тази корекция", разказва той, като визира въпросния мост от разрешението по-горе.

"Балканка" са заснели един от камионите, който излиза от Вит. Той е на фирма "Мони 7". Според интервю на управителя Огнян Звездев от юни 2019 г., публикувано в сайта itrucks.bg, фирмата е подизпълнител по участъка на "Хемус" между Ябланица и Боаза, който беше открит преди местните избори
Източник: Риболовен клуб ''Балканка''

От правителствения пресцентър уточниха за "Капитал", че служителят е инж. Калин Борисов, консултант на "Автомагистрали". Той е участвал в строителството на лота между Ябланица и Боаза, който обединение на "Хидрострой" завърши преди местните избори. Сега неговата експертиза се използва в участъка на държавното дружество, като Калин Борисов има сключен граждански договор с "Автомагистрали".

Тези факти обаче правят случая още по-заплетен. От "Автомагистрали" в понеделник отрекоха пред "Капитал" забелязаните камиони и багери в река Вит да са техни или на техен доставчик, като уточниха следното: "Дружеството не е искало разрешение за добиване на баластра от р. Вит и не разполага с такова." От Агенция "Пътна инфраструктура" също заявиха, че не са възлагали изпълнението на никакви дейности, свързани с изграждането на участък от "Хемус", край река Вит.

В крайна сметка се оказва, че държавната фирма е копала реката без позволение, но не е ясно кой е взел това решение.

Какво предстои

Димитър Куманов обясни пред "Капитал", че подготвят жалба до Европейската комисия по казуса. "Необходимостта от чистене трябва да е установена и да е оценено още докато се готви проектът на магистралата. Освен това трябва да попада в т.нар. "Райони със завишен потенциален риск от наводнения" - тогава трябва да се чисти, и то трябва да е предвидено като мярка в плана за рискове от наводнения", казва той. По неговите думи нищо от това, което трябва да се предприеме по процедура, не се е случило.

Притесненията му са, че държавата може да оправдае подобно копаене в реките по цялото протежение на отсечката от "Хемус", която е дълга 134 км.

Историята с багерите в река Вит до строежа на новата отсечка от магистрала "Хемус" само за три дни доби комичен, ако не и трагичен вид. Поне четири държавни институции излязоха с позиции, след като сигналът на риболовен клуб "Балканка" за незаконно копаене в коритото на реката придоби публичност. И всички те си противоречаха.

Хем се иззема баластра, ама няма договор за концесия, хем има разрешително за ползване на воден обект, ама то е за друг терен, хем се почиства коритото на реката, но няма избрана за това фирма, хем няма нищо общо със строежа на магистрала "Хемус", но пък точно там има разрешение за изграждането на мост и т.н. Накрая се включи и премиерът Бойко Борисов, който съвсем обезсмисли опитите за оправдания на институциите, тъй като от разговорите му стана ясно, че държавната "Автомагистрали" е копала без разрешение в реката.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    alien04 avatar :-|
    alien04

    Строим скъпо, но за сметка на това НЕкачествено! Строителите са оставени на самотек да си правят каквото искат като унищожават всичко след себе си, а чиновниците са на линия само когато трябва да се режат лентичките! Агенция "Пътна инфраструктура", РИОСВ, Басейнова дирекция - сума ти народ взима заплати от държавната хазна, а никой не си прави труда да види какво реално се случва на терен! Или по-скоро така им изнася! Поне докато безхаберието им лъсне по медиите и тогава се почва едно прехвърляне на топката докато хората забравят за случая и така до следващото безобразие! Явно това е модела за "работа, работа, работа" на ГЕРБ!

  • 2
    nabludatel_en avatar :-|
    Наблюдател

    Така е, когато на АПИ и на Автомагистрали ЕАД им се разминава не веднъж. А в началото на годината шефка на Автомагистрали подаде оставка заради #АПИгейт
    https://bivol.bg/api-avtomagistrali.html
    #АПИГЕЙТ: “ДА УДАРИМ ЕДНО РАМО НА ИВАН ДА СТРОИ… РАЗБРАЛИ СМЕ СЕ”

  • 3
    nabludatel_en avatar :-|
    Наблюдател

    И когато прокуратурата нищо не прави преди ...

    Март 2019:
    https://bivol.bg/api-avtomagistrali-2.html
    ПРОКУРАТУРАТА НЕ ВИЖДА КОРУПЦИЯ В ЗАПИСА ОТ #АПИГЕЙТ, НО АКТИВНО ИЗДИРВА ИЗТОЧНИКА И ЩЕ РАЗПИТВА ЖУРНАЛИСТИТЕ ОТ БИВОЛЪ

  • 4
    kratun.ko avatar :-|
    kratun.ko

    Как да им контрол? Как е държавна мишчица да ходи да създава проблеми на "избран изпълнител"? Нали ще излети от работа още на следващия ден? Ето така корупцията засяга пряко всички ни! Показателно е развитието на случката. Подава се сигнал в РИОСВ. Някой от там веднага се обажда на фирмата да изтегли техниката. Инспекторите идват, когато всички са си отишли и не установяват нарушение или съставят акт срещу неизвестен извършител, когото никой няма намерение да търси. Баце реагира само когато работата се разсмърди в Европа.

  • 5
    evpetra avatar :-|
    evpetra

    Е-ей, пак тези "екоталибани"! Как после да не искат да забранят всякакви "непеота" (или "енжиота" според Волгин)!

  • 6
    val1320 avatar :-|
    val1320

    Речната баластра НЕ бива да се използва директно за строителство,защото съдържа глини,наноси и други органични материали-това се изучава във втори курс в УАСГ. Тя трябва да се промие,за да остане чист чакъл и пясък.Нима това не се знае от техническия състав на обекта?!Или се търси икономия за сметка на качеството?Докога все така ще я караме?!

  • 7
    tokkay avatar :-|
    tokkay

    До коментар [#4] от "kratun.ko":

    Областният управител е на поста, защото много слушка и не мисли /и не може да мисли/. А шефът на АПИ е предшественикът на този областен, най-обикновен кариерист, който няма нужното образование и опит за тази агенция, и е просто един много послушен бушон.

  • 8
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Докато не ги сменяме ГЕРББСПДПС с години, нормално да си следват някакви техни вътрешни правила, а не да гледат законите.

    До коментар [#6] от "val1320":

    И все пак оправданието на Борисов и Борисов е, че са изравнявали - а не, че са събирали баластра.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK